User generated content inzetten? Vooral doen!

User generated content, veel bedrijven en website maken hier gebruik van. En met succes want het vergroot de betrokkenheid met websitebezoekers of volgers. Bovendien is dit een goede manier om hoger in zoekmachines te scoren. Lees alles over de user generated content betekenis en hoe dit binnen je marketingstrategie past.

Over user generated content

Wat is de user generated content betekenis? Dit betekent letterlijk gebruiker gegenereerde inhoud. Oftewel: inhoud die niet door de website zelf maar door gebruikers is gecreëerd. De inhoud is voor andere gebruikers zichtbaar.

Soms zit er een verdienmodel achter user generated content maar in veel gevallen gaat het om het aantrekken en behouden van bezoekers of gebruikers.

Voorbeelden van user generated content

Er zijn voldoende voorbeelden van user generated content te noemen. Wikipedia bijvoorbeeld, waarbij gebruikers zelf nieuwe artikelen kunnen toevoegen. Eenzelfde idee maar dan met een verdienmodel zijn artikelsites zoals Infonu.

Ook ingezonden brieven, zowel voor een krant als online media behoort tot de user generated content. Ditzelfde geldt voor reacties op blogs. GeenStijl maakt bijvoorbeeld heel veel gebruik van dit businessmodel. Ook een forum hoort hierbij. Een ander voorbeeld is het toevoegen van foto’s voor een website of sociale media.

Het voordeel van deze marketingstrategie

User generated content heeft een aantal voordelen:

  • Gratis content
  • Grotere betrokkenheid met volgers of bezoekers
  • Terugkerende websitebezoekers
  • Meer naamsbekendheid
  • Hogere betrouwbaarheid

Een vakantiepark vraagt aan haar gasten om zelfgemaakte foto’s van het park in te sturen. Deze foto’s worden gebruikt op de website en social media van het vakantiepark. Nu komen direct de vele voordelen van user generated content om de hoek kijken. Ten eerste verkrijgt het vakantiepark gratis content. Maar ook raken volgers (social media) of bezoekers (website) veel meer betrokken bij het vakantiepark.        

Dit zorgt uiteraard ook voor terugkerende websitebezoekers. De kans is groot dat de website of het social media account van het vakantiepark wordt gedeeld. Dit is zeer goed voor de naamsbekendheid. Bovendien komen foto’s van gebruikers (gasten) zelf veel betrouwbaarder over.

Nadelen user generated content

Heeft het gebruik van user generated content ook nog nadelen? Vrij weinig, hoewel je als bedrijf of website wel selectief moet zijn met de ingezonden content. Sommige stukken tekst of foto’s zijn namelijk niet (goed) bruikbaar.

Daarnaast is het belangrijk om ook even op de spelling te letten. Vooral wanneer user generated content voor de bedrijfswebsite bedoeld is kan hier best wel even een spellingscontrole overheen, dat staat wel zo netjes. Dit soort dingen brengt een beetje extra werk met zich mee.

Een ander nadeel van user generated content is dat niet iedereen hier even blij mee is. Het vakantiepark dat gasten vraagt om zelfgemaakte foto’s in te zenden. Voordat je het weet krijgt het vakantiepark een boze fotograaf over zich heen (ik zag zoiets op Twitter voorbij komen). Logisch, deze ziet een goedbetaalde opdracht aan zich voorbijgaan. Het is dan ook even uitleggen dat je gebruik maakt van user generated content.

Hoe effectief is deze vorm van marketing?

De moderne user generated content is gericht op het leveren van een bijdrage aan het internet. Dit kan om een website, weblog, forum, video, nieuwsbericht of social media gaan. Het is voor bedrijven vaak wel lastig om geld uit dit businessmodel te halen.

Een en ander is natuurlijk wel een beetje brancheafhankelijk. User generated content binnen computerspellen leidt tot meer trouwe spelers die hopelijk ook overgaan tot aankoop van een product of speltegoed. Terwijl interactie op social media, video’s of weblogs tot meer klanten, opdrachtgevers of omzet uit advertenties kan leiden.

De winst uit user generated content is misschien niet zo groot als gedacht, aan de andere kant is dit ook een gratis vorm van online marketing. Het kost vrij weinig tijd en de aangeleverde content is gratis.

Zichtbaar zijn op het internet

User generated content gebeurt tegenwoordig grotendeels online. Ingezonden brieven voor kranten en tijdschriften nemen sterk af: mensen reageren steeds vaker via het internet. Voor bedrijven is het dan ok belangrijk om goed zichtbaar te zijn op het internet. Dit verloopt uiteraard via een website/webshop maar ook via verschillende social media kanalen. Hierbij is het belangrijk om voor een social media te gaan dat goed aansluit bij de doelgroep.

Een website of webshop hebben is één ding, deze goed zichtbaar maken is een hele klus. Wie bovenaan in de organische zoekresultaten staat ontvangt de meeste bezoekers, dat is een feit. Zo is een eerste positie in Google goed voor een dikke 24% tot 26% van het zoekverkeer. Maar ook een tweede tot en met vijfde plaats levert nog steeds aardig wat zoekverkeer op.

SEO teksten en social media

Wie bovenaan in Google wil staan heeft goed geschreven SEO teksten nodig. Dit zijn teksten die volgens de richtlijnen van Google zijn geschreven. In de vorm van een blog maak je het bezoekers mogelijk om te reageren: gratis user generated content.

Maar ook goede social media posts vergroten de betrokkenheid met volgers. Bovendien zorgt ook dit weer voor gratis extra content. Werk aan de online zichtbaarheid van het bedrijf of de website. Schakel dé SEO tekstschrijver/ social media writer in. Vraag gerust om meer informatie, de werkwijze of de tarieven. Samen werken we aan een perfecte online zichtbaarheid.