Disavow

Disavow betekent letterlijk afwijzen en heeft alles met SEO te maken. Het gaat namelijk om het afwijzen van linkjes die naar je site verwijzen. Normaal gesproken hoef je disavow niet toe te passen, de meeste backlinks naar je site zijn onschuldig. Maar er zijn van die situaties dat er (veel) onnatuurlijke links naar je site verwijzen, waardoor Google je afstraft.

Bepalen of disavow wel nodig is

Hoe weet je of je inkomende links moet afwijzen? Dit doe je wanneer er sprake is van meerdere spamlinks of wanneer je links hebt ingekocht. Ook inkomende links van lage kwaliteit zijn een reden om voor disavow te kiezen. Wanneer Google een handmatige actie op je site toepast dan is het zeker dat je de inkomende links moet afwijzen.

Normaal gesproken is Google zelf in staat om spamlinks te herkennen en deze te negeren. Toch kan het dat Google het idee heeft dat je zelf verantwoordelijk bent voor kunstmatige links of spamlinks. Heb je onlangs backlinks (linkbuilding) ingekocht of geruild? Dit is in strijd met de SEO richtlijnen. Het is daarom belangrijk om dit soort backlinks zo snel mogelijk te verwijderen. Helaas lukt dit niet altijd en zul je Google moeten laten weten dat je de linkjes afwijst.

Disavow search console

Het afwijzen van inkomende links doe je via disavow search console. Dit is een tool die standaard in het Google webmaster programma zit. Is je site hier nog niet bij aangemeld dan dien je dit als eerste te doen. Log in op je account en ga naar het onderdeel disavow. Maak een tekstbestand met een lijst waarin alle pagina’s of websites staan die je afwijst. Upload dit tekstbestand binnen de Disavow search console functie.

Let op want soms ontstaan er problemen met het uploaden van de lijst. Je ziet dan foutmeldingen waarna je de lijst moet corrigeren en opnieuw uploaden. Het kan tot enkele weken duren voordat de lijst in behandeling wordt genomen. Dit houdt in dat de spamlinks nog wel enige tijd mee worden genomen.

Backlinks van lage kwaliteit voorkomen

Marketingbureaus en SEO specialisten richten zich vaak op linkbuilding. Terwijl juist dat gedeelte een website flinke schade toe kan brengen. Veel SEO specialisten maken namelijk gebruik van een beperkt netwerk om aan backlinks te komen. Vaak gaat het dan om vaste IP adressen waardoor al snel duidelijk is dat geprobeerd wordt de ranking van een website te beïnvloeden.

Aan de andere kant worden vaak dezelfde website benaderd, deze laten zich betalen voor het opnemen van backlinks. Ook dit is iets dat niet onder de SEO richtlijnen valt. Helaas is linkbuilding niet op een andere manier toe te passen, er zullen maar weinig websites zijn die belangeloos aan linkbuilding mee willen werken. Vroeg of laat zal nagenoeg elke website die aan linkbuilding doet ook bij disavow uitkomen.

Bianca Walraven is gespecialiseerd tekstschrijver.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy