Productomschrijving voor webshop: zo doe je dat

Jawel: een productomschrijving voor de webshop is onmisbaar. Een webwinkel is namelijk een hele uitdaging. Alleen met goede productomschrijvingen weet je de omzet te verhogen. Laten we eens gaan kijken hoe verkopen via het internet werkt én waarom je hier goede teksten voor nodig hebt.

Webwinkels in Nederland

Even wat cijfers op een rij. Nederland telde in 2019 minstens 85.000 webwinkels, dit aantal blijft maar groeien. De fysieke winkels verdwijnen steeds meer uit het straatbeeld. Van kleine webshops tot grote namen: steeds vaker wordt er online verkocht en gekocht.

In 2019 steeg de verkoop van voedingsmiddelen via het internet met ruim 65 procent ten opzichte van het jaar 2015. Huis- en tuinartikelen en speelgoed stegen beiden met ruim 40 procent. Ook elektronica maakte een groei van 32 procent door.

Ruim een kwart van alle webwinkels bestaat uit kleding en schoenen. Er wordt steeds vaker geïnvesteerd in reclame en advertentieteksten, maar ook in goede teksten met sleutelwoorden voor de webshop.

Productomschrijving voor de webshop

Om producten in een webshop aan te prijzen zijn er twee dingen nodig: productfoto’s en productomschrijvingen. Met alleen een omschrijving kom je er niet, de klant wil zien wat hij koopt. Alleen een foto werkt ook niet: de klant wil informatie over het product.

Tegenwoordig is het vrij eenvoudig om zelf productfoto’s te maken. Een professionele fotograaf inhuren is ook een optie. Daarnaast is de productomschrijving onmisbaar. Hierbij leest de klant wat het product doet, welke positieve invloed het heeft en waarom deze niet zonder dit product zou kunnen. Een en ander hangt natuurlijk van het product af.

Is productbeschrijving hetzelfde als specificaties?

Met specificaties geef je een kort overzicht van zaken die klanten moeten of willen weten. Bijvoorbeeld uit hoeveel onderdelen een puzzel bestaat, van welke stof de trui is gemaakt of welke ingrediënten er in het brood zitten. De productbeschrijving speelt in op de behoeftes en emoties van de klant. Een goede productbeschrijving trekt klanten over de streep, waardoor ze eerder iets kopen. Dat is nu net wat je wilt bereiken met je webshop.

Voorbeelden van productomschrijvingen

Kijk eens naar verschillende webshops, je ziet best grote verschillen tussen productomschrijvingen. Sommige webshops komen niet verder dan een wel érg korte beschrijving. Bijvoorbeeld ‘Samsung S7’, gevolgd door de prijs. De kans dat de webhopbezoeker deze telefoon koopt is erg klein. Belangrijk is om artikelen in een webshop te voorzien van twee onderdelen: de productnaam met aanprijzing en de aparte productomschrijving. Dit ziet er in de praktijk zo uit:

Samsung Galaxy S10 – 32GB, zwart
Productomschrijving
De Samsung Galaxy S10 beschikt over een intern geheugen van maar liefst 128GB. Het geheugen uitbreiden? Dit kan dankzij de SD-kaart ondersteuning tot maximaal 1 TB. De S10 schakelt met zijn razendsnelle Octacore processor moeiteloos tussen taken en apps. Etc…

Bianca Walraven, tekstschrijver voor alle webshops

Productomschrijvingen laten schrijven? Als SEO tekstschrijver help ik je hier graag bij. In het portfolio zie je welke webshops zou voorgingen. Vraag direct je productbeschrijvingen aan en begin vandaag nog met de verkoop.