URLTrends geeft je inzicht in PageRanks en andere statistieken

Bijgewerkt: 20 april 2023

Al zoekende naar SEO tools stuitte ik ooit eens op URLTrends. Het valt me op dat weinig marketeers bekend zijn met deze tool. Daarom wil ik uitleggen wat je hiermee kunt en waarom het meerwaarde voor marketeers heeft.

Je eigen website en die van concurrenten meten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Een van mijn favoriete bezigheden is bekijken hoe goed mijn website het bij het publiek doet. En ook die van concurrenten, want dan weet je waar je eigen verbeterpunten liggen. Een handig hulpmiddel hiervoor is de Alexa-ranglijst. Wanneer je weet hoe deze ranglijst werkt dan weet je ook hoe je meer verkeer naar je site kunt trekken.

Alexa Rank is een rankingsysteem dat miljoenen websites wereldwijd op populariteit gerangschikt. De meest populaire websites staan het hoogst. Nummer één is dus het meest populair en nummer 500.000 is vrij slecht.

Alexa kijkt niet alleen naar de wereldwijde populariteit maar ook hoe populair de website in eigen land is. Hieruit volgen twee rangschikkingen: een wereldwijde en een lokale rangschikking.

De rang wordt berekend aan de hand van het geschatte gemiddelde bezoekers (dagelijks) en het geschatte aantal paginaweergaven van de afgelopen drie maanden. De gegevens zijn afkomstig van browserextensies van internetgebruikers.

Dit doet URLTrends

Het gebruik van Alexa Rank kan vrij ingewikkeld zijn. Ten eerste is het voor een leek lastig om deze tool te vinden, hij zit goed verstopt op het internet. Daar komt nog bij dat de gegevens die Alexa toont een beetje rommelig ogen.

URLTrends doet eigenlijk niets anders dan de data van Alexa Rank tonen, maar dan op een gebruiksvriendelijke manier. Alles staat keurig gerangschikt en er is geen overmaat aan data aanwezig. Bovendien kun je het rapport downloaden en voor eigen gebruik toepassen.

Top vijf landen waar de bezoekers vandaan komen

Allereerst is het interessant om te kijken waar bezoekers vandaan komen (locatie). Zo blijkt 86% van de bezoekers op mijn website (biancawalraven.nl) uit Nederland te komen. Iets meer dan 10% komt uit België. Dat is een perfecte score, want dit betekent dat ik ook de Belgische marketingmarkt verover.

De website van een van mijn concurrenten trekt 60% Nederlanders en 25% Vietnamese bezoekers. En nee hij verkoopt geen Vietnamese loempia’s maar is tekstschrijver. Nou, dan sta je er wel beroerd voor wanneer meer dan 25% niet relevant verkeer is. Van dit soort concurrenten hoef je geen vrees te hebben. Maar wel van degenen die een net zo hoog of een hoger percentage Nederlanders/Belgen aantrekt.

Distributie van verkeersbronnen

Je moet bij URLTRends ook eens kijken naar de distributie van het verkeer. Dat ziet er bij mij ongeveer zo uit:

  • 86% zoekverkeer
  • 14,5% direct verkeer
  • 0,5% refferals
  • 0% social

Dat laatste is een beetje mijn eigen schuld omdat ik niks met social media doe. Maar ik ben hartstikke blij met 86% aan zoekverkeer. Precies wat een goede SEO’er wil zien. Update: in april 2023 is het zoekverkeer gegroeit naar 93%.

Die concurrent met zijn Vietnamezen haalt 60% van zijn bezoekers uit social media. En slechts 5% organisch zoekverkeer.

Kijk, hoog met je website in Google is het allerbelangrijkste. Dit levert meer waardevolle bezoekers op dan wanneer ze uit social media afkomstig zijn. Of via direct verkeer, want hier heb je ook niet veel aan, tenzij je een grote webshop met trouwe klanten runt.

Een van mijn andere websites laat zien dat het 96% uit organisch zoeken trekt, en slechts 4% direct verkeer. Dat is helemaal top, hier zou je naartoe moeten werken.

Ik analyseerde ook de website van FrankWatching, want ik ging er altijd vanuit dat ze veel zoekverkeer ontvingen. Maar ze halen slechts 58% uit organisch zoekverkeer en bijna 35% uit direct verkeer. Dat had ik nooit verwacht. Zo zie je maar, meten is weten.

Het totaal aantal bezoeken

URLTrends toont ook het totaal aantal bezoekers per maand. Het is leuk om hier naar te kijken maar je moet deze cijfers niet al te serieus nemen. Dit komt omdat Alexa en dus ook URLTrends hier vrij onnauwkeurig in is. Zo zou mijn website per maand 15.500 bezoekers hebben, maar in werkelijkheid ligt dit echt veel hoger.

Een van mijn andere sites wordt redelijk goed ingeschat maar een derde site juist weer veel te hoog. Wil je het totaal aantal bezoeken van concurrenten zien, dan zou je beter kunnen vertrouwen op Ahrefs of Semrush. Hoewel dit ook niet 100% waterdicht is, want de schatting valt vaak lager uit dan de werkelijkheid. En in andere gevallen juist hoger.

Wil je 100% betrouwbare data met betrekking tot bezoekersaantallen in handen krijgen, dan zou je toegang moeten hebben tot het Google Analytics account van je concurrent. Gewoon netjes vragen, de kans dat hij nee zegt is vrij groot. Sorry voor mijn nutteloos advies.

Tip: maak regelmatig een rapport aan en bewaar dit voor later

Je zou eigenlijk elk kwartaal een rapport van URLTRends aan moeten maken en op je computer op moeten slaan (of uitprinten). Zo houd je vier keer per jaar de groei van je website bij. Natuurlijk doe je dit al via Google Analytics maar URLTrends geeft net wat andere inzichten.

Kijk na een jaar of drie nog eens naar de oude rapporten. Is er al een duidelijke verbetering zichtbaar? Dan vaar je de juiste koers!


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven