Aantal pagina’s dat per sessie gemiddeld wordt bezocht

Bijgewerkt: 17 oktober 2022

Je creëert de meest geweldige webpagina’s en gaat er vanuit dat bezoekers die allemaal lezen. Helaas, de praktijk wijst anders uit. Internetgebruikers zijn veel vluchtiger geworden. Ze willen zo snel mogelijk de informatie vinden waar ze naar op zoek waren.

Dit betekent dat het aantal pagina’s dat een gebruiker bekijkt de laatste jaren flink is afgenomen. Als ondernemer of webmaster moet je hier rekening mee houden, want een webpagina moet direct aan de verwachtingen van de gebruiker voldoen.

Gemiddeld aantal pagina’s per sessie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Met behulp van Google Analytics meetje niet alleen het aantal bezoekers op je site, maar ook de bounce ratio en het aantal pagina’s per sessie. Hoeveel webpagina’s een gebruiker bekijkt hangt van verschillende factoren af:

  • Interesse in het onderwerp
  • Autoriteit van de website
  • De manier waarop content wordt getoond
  • De tijd die een gebruiker vrijmaakt
  • Relevantie van de inhoud
  • Branche, niche en onderwerp

Alles bij elkaar genomen bekijkt meer dan 60% van de gebruikers maximaal twee pagina’s per sessie. Ongeveer 35% houdt het op drie pagina’s en 5% bekijkt vier pagina’s of meer op een en dezelfde website.

Rond het jaar 2005 zagen die cijfers er heel anders uit. Toen bekeek 55% van de gebruikers een tot twee pagina’s en 45% van de gebruikers bekeek meer dan drie webpagina’s per sessie.

Definitie van een sessie

Het is goed om te weten waar het gemiddeld aantal pagina’s per sessie vandaan komt. Want wat is een sessie precies? Dat is een bezoek op een website en de tijd die de bezoeker hierop doorbrengt. Wanneer de bezoeker de website verlaat dan is de sessie ten einde. Komt de bezoeker later op de dag weer terug? Dit staat voor een nieuwe sessie.

Eén gebruiker kan dagelijks makkelijk voor 24 of misschien wel 50 sessies zorgen. Het kan ook dat een gebruiker slechts één sessie in een jaar tijd realiseert, of wel duizenden sessies.

Maak je belofte waar

Doordat gebruikers minder webpagina’s bezoeken dan vroeger, is het belangrijk om ze zo goed mogelijk van de juiste informatie te voorzien. Gebruikers gaan slimmer met zoekmachines om. Ze weten precies waar ze naar op zoek zijn en hoe ze hun zoekopdracht in Google of een andere zoekmachines in moeten voeren.

Vervolgens komt de gebruiker bij de zoekresultaten uit. Die zijn tegenwoordig beter afgestemd op de zoekopdrachten. Hier vertrouwt de gebruiker op en hij maakt een keuze uit een van de zoekresultaten. Meestal betreft dit het eerste zoekresultaat en soms het tweede of derde resultaat. Minder dan 1% kijkt verder dan het 10e resultaat.

Eenmaal op de webpagina beland wil de bezoeker dat je beloftes waarmaakt. Als er in de titel staat dat het artikel over blauwe papegaaien gaat, dan raakt de bezoeker teleurgesteld wanneer het artikel alleen maar over gele kaketoes gaat. En wanneer hij op zoek is naar informatie omtrent SEO en de informatie is te dunnetjes, dan is de gebruiker ook teleurgesteld.

Wat doet deze gebruiker? Hij gaat terug naar de zoekresultaten, wetende dat er nog tientallen andere websites met vergelijkbare informatie zijn. Wanneer je dus niet aan de verwachtingen van gebruikers voldoet dan draai je verlies. Uiteindelijk word je door Google lager gerangschikt.

De bezoeker zo lang mogelijk vasthouden

Het is goed om bezoekers de verleiden met waardevolle informatie of interessante aanbiedingen. Dit leidt ertoe dat bezoekers langer op de website blijven hangen. Het gaat enerzijds om de bezoekduur, anderzijds om het aantal pagina’s dat de bezoeker bekijkt.

Laat de bezoeker daarom doorklikken naar een andere webpagina. Maar let op dat dit niet tot frustratie leidt: je moet bezoekers niet door laten klikken omdat je dit zelf graag wil. De bezoeker moet de intentie hiertoe hebben, bijvoorbeeld omdat op een andere webpagina nog meer waardevolle informatie staat.

Sommige websites lossen dit op door lange artikelen in meerdere webpagina’s op te delen. Is de bezoeker nieuwsgierig naar de rest van het artikel? Dan moet hij doorklikken naar de volgende webpagina. Ideaal om het aantal pagina’s per sessie te verhogen. Maar dit kan ook tot frustratie leiden, vooral wanneer elke webpagina slechts beperkte informatie bevat.

Het is dus een hele uitdaging om bezoekers zover te krijgen dat ze doorklikken naar de volgende webpagina. Je kunt dit realiseren met behulp van een geweldige aanbieding. Of informatie die de bezoeker niet mag missen.

Het verschil tussen sessies en gebruikers

Sommige websites zijn heel trots op het aantal gebruikers, maar dit is iets anders dan sessies. Een gebruiker is iemand die een website bezoekt. Of diegene dat nu eenmaal per jaar of dagelijks doet, het is en blijft dezelfde gebruiker.

Een gebruiker kan meerdere sessies realiseren. Daar zit hem het verschil in. Weet dus waar je met betrekking tot statistieken naar kijkt: sessies of gebruikers. Beiden zijn belangrijk maar het aantal sessies zegt zeker iets over de populariteit en relevantie van de website.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven