Aantal bezoekers op een gemiddelde website

Bijgewerkt: 12 oktober 2022

Een gemiddelde website heeft tussen de 10 en 50 miljoen bezoekers per maand. Dit zijn grote verschillen en heeft te maken met verschillende factoren. Ten eerste de autoriteit van een website, de hoeveelheid content en de SEO-score.

Ook spelen branche en niche een rol. Dienstverlenende bedrijven ontvangen minder bezoekers dan webshops. Professionele blogsites doen het beter dan hobbymatig opgezette projecten.

Ondanks de verschillende factoren is het toch belangrijk om te weten hoeveel bezoekers een gemiddelde website heeft. Ik toon je wat voorbeelden uit verschillende branches.

Agrarische sector

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Over het algemeen zijn websites binnen de agrarische sector matig populair. Het hangt dan wel weer van de niche en het onderwerp af. Bloemen & planten en dieren zijn onderwerpen waarop veel gezocht wordt. Maar wanneer het over milieu en omgeving, mest en visserij gaat dan is de interesse hier zeer beperkt in.

Bakker.com is een van de bekendste webshops op het gebied van tuinplanten. Volgens Semrush trekt deze site maandelijks ongeveer 58.000 bezoekers (oktober 2022). Dit aantal heeft in januari van dat jaar met 156.000 een stuk hoger gelegen. De meeste websites op het gebied van bloemen & planten doen het slechter, uitgezonderd directplant.nl dat in dezelfde periode meer dan 580.000 bezoekers per maand trekt.

Huisdieren.nl mag maandelijks op ongeveer 2500 bezoekers rekenen, dat is betrekkelijk weinig. Al helemaal wanneer je bedenkt dat deze site een campagne bij een tv-zender had lopen. Dan zodier.nl, dat zonder adverteren op ongeveer 35.000 bezoekers per maand zit.

Aantal bezoekers binnen de bouwnijverheid

Van alle sectoren trekt de bouwnijverheid het minst aantal bezoekers. Dit ligt ergens tussen de 10 (voor kleine websites) en 5000 bezoekers per maand. Meestal zijn deze bezoekers afkomstig via directreclame of campagnes. Opvallend is dat veel bouwgerelateerde websites slecht in zoekmachines scoren.

Detailhandel, de groothandel en ambachten

De cijfers liegen er niet om: de omzet in de detailhandel groeit jaar op jaar. Het is dan ook een van de grootste sectoren. Vooral webshops doen het al jarenlang goed, met name in de categorie kleding en modeartikelen.

Bol.com zou je als een van de grootste Nederlandse webwinkels kunnen zien. Deze webshop ontvangt maandelijks (Semrush) ruim 49 miljoen bezoekers. De buitenlandse concurrent Amazon.com moet het doen met 6,2 miljoen bezoekers.

De allerkleinste webshops ontvangen tussen de 1 en 200 bezoekers, op maandbasis. Veel eigenaren van kleine webshops kunnen hier geen volledig inkomen uithalen. Er zijn zelfs webshops die verlies draaien.

Horeca, recreatie en catering

Websites binnen de horeca en recreatie kunnen vooral op gericht zoekverkeer rekenen. Het gaat hierbij om vluchtige bezoekers die alleen op zoek zijn naar adresgegevens, openingstijden of prijzen. Uitgezonderd de vakantiesites waaronder reisbureaus, hotels, vakantieparken, campings en gerelateerde websites. Bezoekers blijven hier wat langer op hangen en dit soort sites wordt ook drukker bezocht.

Valk.com, gerelateerd aan de bekende Van der Valk hotels, ontving in september 2022 ongeveer 800.000 bezoekers. Dit is een enorme groei ten opzichten van september 2022, toen waren het er nog ongeveer 250.000. Hotelvenlo.nl doet het ook niet verkeerd en krijgt maandelijks ongeveer 17.000 bezoekers. Dit is zeker niet slecht voor een plaatselijk hotel.

Kleine websites hebben vaak moeite om op te vallen. Dit komt omdat er veel concurrentie binnen de reisbranche is. Niet alleen met betrekking tot reisbureaus en aanbieders, maar voornamelijk veel blogsites. Een gemiddelde reisgerelateerde blogsite trekt maandelijks tussen de 500 en 40.000 bezoekers. Dit kan oplopen tot meer dan 100.000 bezoekers.

De industrie

Net als de sector bouwnijverheid is ook de industrie wat slechter vertegenwoordigd. Aantal bezoekers per maand: tussen de 10 en 5000, met soms wat uitschieters naar boven toe.

Kunst, cultuur, amusement en media

Dit zijn sectoren waar voornamelijk consumenten veel naar op zoek zijn. Vooral media websites trekken ontzettend veel bezoekers. Bijvoorbeeld de NOS, goed voor 10 tot 15 miljoen bezoekers, elke maand weer. Of ad.nl met 14 miljoen bezoekers en nu.nl met maandelijks 9 miljoen.

Pathe.nl, een van de grootste bioscoopketens, ontvangt per maand ongeveer 3,5 miljoen bezoekers. Een hele prestatie, maar ook lokale bioscopen doen het vaak redelijk goed.

Voor nieuwe websites op het gebied van amusement en media kost het veel energie en geld om de online reuzen bij te houden. Vaak is dit een onmogelijke taak, maar binnen de kunst en cultuur liggen er wel meer dan voldoende kansen. Dit komt omdat het gemiddeld aantal bezoekers in deze categorieën lager is. Bovendien is ook de concurrentie minder.

Persoonlijke dienstverlening

Onder persoonlijke dienstverlening vallen alle diensten aan particulieren. Dat zijn de kapsalon, stylist, rijschool, uitvaart of onderwijs. Veel van de websites in deze branche zijn goed vertegenwoordigd op het internet. Ook nu weer zijn er grote verschillen met betrekking tot bezoekersaantallen.

Kleine bedrijven en vooral degenen die lokaal actief zijn, ontvangen per maand tussen de 50 en 6.000 bezoekers. De grotere bedrijven doen het met 8000 tot wel 20.000 bezoekers per maand.

Vervoer

Bij vervoer kun je denken aan grote websites zoals die van de NS tot het lokale taxibedrijf. De website van de NS zit maandelijks op meer dan drie miljoen bezoekers, site 9292.nl (informatie over openbaar vervoer) op 2,5 miljoen. Een van de kleinere websites is goedkoop-treinkaartje.nl, en die ontvangt gemiddeld 60.000 bezoekers per maand.

Helaas ontvangt niet elke website zoveel verkeer. Voor kleine websites ligt dit tussen de 50 en 2000 bezoekers, met uitschieters naar boven toe maar ook naar beneden toe.

Zakelijke dienstverlening

Onder zakelijke dienstverlening vallen de websites van architecten, accountants, laboratoria, advocaten, makelaars, notarissen maar ook reisorganisaties. Die laatste heeft een overlap met de horeca & recreatie, want het is niet altijd duidelijk waar reisorganisaties onder vallen.

Verder zijn tolken, vertalers en banken ook zakelijke dienstverleners. Als laatste zou je kunnen denken aan marketingbureaus en reclamebureaus, die ook weer een overlap met de categorie media hebben.

Daarom is het zo lastig om te bepalen wat het bezoekersaantal van dit soort websites is. Met betrekking tot financiële sites kunnen die rekenen op veel zoekverkeer. Zelfs de kleinste blogsites weten maandelijks toch nog 2000 bezoekers aan te trekken. Ing.nl ontvangt ongeveer 3,2 miljoen bezoekers en rabobank.nl 2,4 miljoen. Voor snsbank.nl zijn dit er 450.000, een stuk minder.

Bezoekersaantallen op zorggerelateerde websites

Als laatste nog de websites die binnen de categorie zorg vallen. Ook die worden druk bezocht. Kijk maar eens naar huisarts.nl, ongeveer 60.000 per maand. Moetiknaardedokter.nl krijgt er maandelijks 265.000 en dokter.nl ongeveer 65.000. Opvallend is dat huisarts.nl het betrekkelijk slecht doet.

Zo weet je hoe je website het ten opzichte van concurrenten doet

Met een online tool zoals Ubersuggest, Ahrefs of Semrush krijg je een indicatie van het maandelijks aantal bezoekers, en die van directe concurrenten. Op het gebied van concurrenten wordt niet naar je product- of dienstaanbod gekeken maar naar common keywords. Hierdoor kunnen de concurrenten binnen een dergelijke tool per maand verschillen.

Hieronder zie je een overzicht van mijn competitieve positionering ten opzichten van concurrerende sites.

Bron: semrush.com

Hier is te zien dat detaaltrainer.nl ongeveer 2,6 keer zoveel bezoekers als mijn site heeft. Dit is echter geen concurrent binnen mijn vakgebied. Concurrenten die wel binnen mijn vakgebied vallen krijgen volgens Semrush tussen 3400 en 6300 bezoekers per maand. Dit betekent dat ik ruim twee keer zoveel bezoekers dan concurrerende sites ontvang.

Een mooie prestatie en we werken naar nog meer groei toe. Dat realiseren we ook voor onze klanten. Wil je het aantal bezoekers op je website verhogen? Laten we hier samen aan werken! Neem contact op en we gaan voor jou aan de slag.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven