Traditionele marketing: de voor- en nadelen

Je hoort steeds meer over online marketing, waarbij de traditionele vorm naar de achtergrond verdwijnt. Toch kan traditionele marketing de juiste keuze zijn. Digitalisering is geweldig, maar de doelgroep kun je soms beter via andere kanalen bereiken.

Wat is traditionele marketing, welke vormen kent dit en zijn hier voorbeelden van? En wat is het verschil met online marketing? Blijf lezen, want in dit artikel leg ik je alles uit.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Wat is traditionele marketing?

Soms wordt ten onrechte gedacht dat SEO onder traditionele marketing valt. Of adverteren op het internet. Nee, traditionele marketing is elk type marketing dat offline plaatsvindt.

Dit kan verschillende vormen aannemen zoals adverteren in een krant of tijdschrift, op de radio of televisie. Ook het verspreiden van folders, buitenreclame, directmail en telefonische reclame valt hieronder.

Het verschil tussen traditionele- en online marketing

Marketing omvat alle activiteiten om producten, diensten of merken te promoten. We staan er niet bij stil hoe oud marketing is. Het werd al in de middeleeuwen toegepast, en misschien zelfs eerder. In de middeleeuwen werden stadsomroepers ingezet om nieuws en reclame te verspreiden. Ook werden er leuzen of boodschappen op muren geschilderd.

In de middeleeuwen maakten ze gebruik van traditionele marketing. Tegenwoordig is er ook online marketing, dit heeft allemaal met het internet te maken. Alle activiteiten die buiten het internet gebeuren vallen logischerwijs onder traditionele marketing.

De voordelen: waarom je het zou moeten gebruiken

Veel mensen zijn vertrouwd met traditionele marketing. Ze zijn ermee opgegroeid en vertrouwen de verschillende kanalen. Wanneer een reclame op tv verschijnt dan moet die wel echt zijn. En een advertentie in een krant of tijdschrift wordt vaak serieus genomen.

Het grootste voordeel van de traditionele variant is dat je de lokale doelgroep veel beter bereikt. Denk maar eens aan het verspreiden van brievenbusfolders en adverteren in het lokale krantje. Of een commercial op een lokale radio- of tv zender.

Je moet ook de nadelen kennen

Steeds meer bedrijven kiezen voor digitale marketing. Dit komt omdat deze vorm goedkoper is en je hier een grotere doelgroep mee bereikt. Middels digitalisering is het mogelijk om targets bij je doelgroep te plaatsen. Bijvoorbeeld op social media, waarbij je zelf bepaalt welke doelgroep je advertentie krijgt te zien. Denk hierbij aan mannen of vrouwen, leeftijdsgroepen, woonplaats of interesses.

Dat is bij traditionele marketing toch een stuk lastiger. Want wie leest het lokale krantje nu echt? Je gaat ervan uit dat dit mensen in de leeftijd van 40-60 jaar oud zijn, maar het kan net zo goed dat deze doelgroep het krantje in de kattenbak legt in plaats van geïnteresseerd te gaan lezen. Bovendien kun je geen brievenbussen eruit pikken op basis van leeftijd of geslacht van de bewoners.

Ditzelfde geldt voor televisiereclame. Natuurlijk weet je dat reclame rondom een kinderprogramma door kinderen wordt gekeken. En reclame rondom een sportprogramma door sportliefhebbers. Maar onder die sportliefhebbers kunnen ook kinderen zitten, en er zijn genoeg volwassenen die naar kinderprogramma’s kijken.

Traditionele marketing is duurder

Met marketing wil je waarde voor klanten creëren en mooie klantenrelaties opbouwen. Hier mag best wat tijd en geld in gaan zitten. Maar je hebt je ook aan je budget te houden. Digitale marketing past beter bij kleine budgetten. Het is ook geschikter voor bedrijven die meer willen adverteren, tegen hetzelfde budget.

Laten we eens kijken wat de prijsverschillen tussen traditionele- en digitale marketing zijn.

Digitale marketing

  • Social media-account aanmaken: gratis
  • Blogs schrijven: gratis (zelf doen) tot € 75 per blog (huur ons in)
  • Gastbloggen: tijdsinvestering
  • Adverteren in zoekmachines: vanaf € 5 per dag
  • Adverteren op social media: vanaf € 1 per dag
  • Linkbuilden: gratis tot € 150 per backlink
  • Persbericht verspreiden: € 50 tot € 350

Traditionele marketing

  • Adverteren in een lokale krant: € 100 tot € 250
  • Adverteren in een landelijke krant: € 2000 tot € 15.000
  • Adverteren in een tijdschrift: € 90 tot € 500
  • Radiocommercial: vanaf € 10.000 per campagne
  • Tv-reclame: vanaf € 40.000 per campagne

Bovenstaande kosten zijn exclusief het aanmaken van een advertentie, radiocommercial of tv-spotje. Wanneer je dit niet zelf kunt dan moet je dit laten doen. Reken op minimaal 25% extra aan kosten.

Traditionele marketing is dus een stuk duurder. Toch zijn er ontzettend veel bedrijven die hiervoor kiezen, en dat is niet zomaar.

Herhaling loont

Het voordeel van traditionele marketing is dat het voor herhaling zorgt. Iemand ziet op televisie een commercial over een nieuw merk smartphone. De volgende dag gaat die persoon naar zijn werk, staat bij de bushalte te wachten en ziet in de bushokje een poster over het smartphonemerk hangen. Op zijn werk luistert hij naar de radio en jawel hoor, daar komt in een commercial weer dat merk voorbij.

Middels traditionele marketing is het mogelijk om het publiek op verschillende manieren kennis te laten maken met je merk, product of dienst. Herhaling loont, waardoor de boodschap beter blijft hangen. Wanneer je alleen op het internet zou adverteren dan is de ontvanger al snel advertentiemoe. Hij heeft die boodschap ooit al eens gezien, dus het vormt geen nieuwe prikkel.

Er zit veel kracht achter herhaling. Hoe vaker iemand met een bedrijf of merk in aanraking komt, hoe groter de kans dat de persoon hier uiteindelijk voor kiest. Bewust of onbewust, de naam of het merk zit nu eenmaal in het hoofd van het publiek. Wanneer ze het product/merk in de winkel zien liggen zijn ze eerder geneigd om dit te kopen. En wanneer ze op zoek zijn naar een dienst komen ze wat sneller bij het bewuste bedrijf uit.

Is traditionele marketing nog actueel?

Met de digitalisering, dat steeds grotere vormen aanneemt, lijkt het zinloos om traditionele marketing toe te passen. Maar het is nog steeds actueel, ondanks de kleine nadelen.

Kijk vooral goed naar de doelgroep van het kanaal. De doelgroep van televisiezender RTL 4 is mensen van 20 tot 54 jaar. Terwijl de doelgroep van Radio 538 mensen in de leeftijd van 20 tot 49 jaar is. Daarnaast speelt vooral het moment een rol: een radio- of tv commercial in de ochtend, middag of avond uitzenden kan grote verschillen met zich meebrengen.

Dit geldt ook voor printmedia. Een advertentie in Linda (een vrouwenblad) bereikt een andere doelgroep dan wanneer je in de Donald Duck (kinderen) of Bloem&Blad (vakblad voor bloemisten) adverteert.

Houd ook je budget goed in de gaten. Wanneer je traditioneel adverteert kan dit je budget flink te boven gaan.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?