Online marketing voor advocaten
Meer websitebezoekers aantrekken en hiermee ook potentiële cliënten. Online marketing voor advocaten en juristen is helemaal geen gek idee. De vraag is hoe je dit effectief aanpakt. Bovendien moet alles binnen een bepaald budget passen. Ontdek de mogelijkheden en kosten met betrekking tot online marketing binnen de advocatenwereld en laat hierbij nodeloze zaken achterwege.
SEO: zoekmachine optimalisatie
Haal meer resultaat uit je website. Een van de belangrijkste onderdelen van online marketing is SEO. Dit staat voor zoekmachine optimalisatie. Deze term is niet door zoekmachines en ook niet door advocaten bedacht. Het waren webmasters die naar manieren zochten om hoog in organische zoekresultaten te scoren. Verschillende technieken werden toegepast, soms succesvol en soms onzinnig. Zo ontstond SEO.
SEO bestaat uit drie pijlers te weten content, technische optimalisatie en linkbuilding. Niet alle pijlers zijn goed, er zitten namelijk ook slechte of misschien wel verboden technieken tussen.
Online marketing voor advocaten: content
Content oftewel inhoud van websites is onmisbaar. Stel je voor dat websites helemaal geen inhoud hebben, het internet heeft dan ook geen bestaansrecht. Je kunt je voorstellen dat zoekmachines ontzettend kritisch kijken naar content. Met zoveel aangeboden content moet de kwaliteit hoog zijn. Bovendien moet dit aansluiten bij een zoekvraag.
Dat contentmarketing werkt, daar is geen twijfel over mogelijk. De vraag is hoe je dit effectief toepast. SEO teksten zijn belangrijk. Dit zijn teksten die geschreven zijn volgens de SEO richtlijnen van Google. Overigens zijn die richtlijnen geen harde eisen. Je ziet dat die richtlijnen met de tijd veranderen. Dit heeft ook weer met aangepaste zoekstrategie van gebruikers te maken.
Technische optimalisatie
Hoe zit het met de technische optimalisatie van de website? Ook dit is een belangrijk onderdeel van online marketing en specifieker SEO. Met technische optimalisatie kun je aan het volgende denken:
- Korte laadtijd
- Beveiligde verbinding
- Mobielvriendelijk
- Goede menustructuur
Zijn deze technieken van invloed op je vindbaarheid in zoekmachines? Ja en nee. Wanneer je de website technisch optimaliseert werk je aan de gebruiksvriendelijkheid. Hiermee maak je bezoekers blij waardoor ze langer op de website blijven. Dit soort dingen houdt Google in de gaten: een langere bezoektijd betekent dat je interessant genoeg bent.
Aan de andere kant staan er websites bovenaan in Google die totaal niet mobielvriendelijk zijn. Dit komt omdat de inhoud van de website wel goed aansluit op een zoekopdracht. Google kijk dus naar veel meer zaken dan alleen technische optimalisatie. Maar let op: mobielvriendelijkheid is wél een van de vele rankingfactoren!
Heb je een webshop of werk je met een contactformulier? Dan moet de website over een beveiligde verbinding beschikken. Dit is niet alleen een juridische kwestie maar tevens een belangrijke rankingfactor. Ook moet de website op een mobiel apparaat goed leesbaar zijn. Blokken of stukken tekst mogen niet buiten beeld vallen.
Linkbuilding: verzamelen van backlinks

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?
Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?
Met online marketing voor advocaten wordt ook vaak linkbuilding bedoeld. Wist je dat linkbuilding onder de grey hat SEO valt? Dit betekent dat deze techniek een grijs gebied is. Laten we eens gaan kijken wat Google hierover te zeggen heeft.
Google stelt in de SEO richtlijnen dat je voor kwalitatieve backlinks moet zorgen. Maar niet door deze backlinks te kopen of te ruilen. Wanneer je namelijk aan linkruil doet (of je betaalt ervoor) dan probeer je de zoekmachine te beïnvloeden. Dat is iets dat Google niet wil zien.
Er zijn meer dan voldoende website op linkbuilding afgestraft. Wees dus heel voorzichtig wanneer iemand je backlinks aanbiedt. Laat ook niet zomaar willekeurig wat backlinks achter.
Een natuurlijk linkprofiel opbouwen
Richt je op het opbouwen van een natuurlijk linkprofiel. Hoe doe je dat? Door content te (laten) schrijven die anderen interessant vinden. Ze gaan dan vanzelf je content delen, zonder dat je hierom vraagt. Zo bouw je een natuurlijk linkprofiel op en waardeert Google je veel meer.
SEA: adverteren in zoekmachines
Binnen de online marketing wordt ook gewerkt met SEA. Is dit iets voor advocaten en juristen? Jazeker, je staat hiermee boven de organische zoekresultaten. De advertenties worden altijd als eerste weergegeven. Een en ander hangt ook van het budget af. Heb je weinig te besteden dan verschijnt je advertentie juist onderaan de organische zoekresultaten.
SEA oftewel adverteren in zoekmachines heeft voordelen en nadelen. Voordeel is dat je direct zichtbaar bent en hierdoor meer bezoekers trekt. Nadeel is dat die zichtbaarheid verdwijnt zodra je de campagne stopzet. SEA heeft geen invloed op SEO.
Wel kun je met als SEA naamsbekendheid opbouwen. Wanneer je naam bekend is zoeken mensen hier sneller op, iets dat weer van invloed is op SEO. Dit geeft echter geen garantie dat dit ook daadwerkelijk gebeurt.
De media opzoeken
Wanneer je als advocaat of jurist vaak in de media verschijnt dan bouw je naamsbekendheid op. Die naamsbekendheid is een belangrijk onderdeel van marketing. Toch geeft vaak in de media verschijnen geen garantie. Het hangt er helemaal vanaf op welke wijze je in de media verschijnt.
Is dit rondom een belangrijke rechtszaak? Dan kun je er zeker van zijn dat je naam onthouden wordt. Maar wanneer je een keer in een televisieprogramma verschijnt, in een krant of op een andere website, dan is die naamsbekendheid vaak tijdelijk.
Wat je ziet is dat kantoren met een goede website veel meer naamsbekendheid opbouwen. Zoek maar eens naar een social media jurist of een advocaat auteursrecht, je ziet dan bekende namen zoals AMS Advocaten en Lawfox voorbij komen. Die hebben hun website op orde. En laten we eerlijk zijn: mensen die een advocaat nodig hebben zoeken dit in Google op. De kans dat ze de naam van een advocaat via een televisieprogramma of radioprogramma onthouden is betrekkelijk klein.
Kosten online marketing advocaten
Vaak wordt gedacht dat advocaten een ontzettend hoog maandsalaris hebben. Dan moeten ze ook veel te besteden hebben wanneer het om online marketing gaat. Deze gedachte is een beetje zwart-wit. Een slimme advocaat of jurist houdt het budget goed in de gaten. Online marketing voor advocaten hoeft niet duur te zijn.
Kijk vooral naar datgene ook echt nodig is. Linkbuilding toepassen? Alleen wanneer het om relevante en kwalitatieve backlinks gaat. In veel gevallen is linkbuilding niet nodig, deel vooral interessante content. Middels content is het namelijk heel goed mogelijk om hoger in zoekmachines te verschijnen.
Adverteren in zoekmachines is interessant, al helemaal op populaire zoektermen. Actief zijn op social media is iets dat niet veel juristen doen. Degene die dit wel doen zijn niet per definitie populairder. Beter steek je die tijd en energie in online marketing en dan met name het optimaliseren, bijhouden en uitbreiden van de website. Advocaten en juristen die hier meer over willen weten nemen vrijblijvend contact op.

Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet en hielp meer dan 500 bedrijven aan een betere online zichtbaarheid. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.
We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?