Tekstschrijver SEO: content scoort keer op keer

Dat ik als tekstschrijver je een voorkeur hebt voor content, dat zal niemand verbazen. Maar dat dit de beste manier is om hoog in zoekmachines te scoren wordt in twijfel getrokken. Het blijft binnen de wereld van SEO altijd een gevecht tussen specialisten, tekstschrijvers en marketingbureaus. Wie wint de grote wedstrijd? Neem een duik in het diepe en laat je verbazen.

De geschiedenis van het internet

Wat heeft een tekstschrijver SEO met de geschiedenis van het internet te maken? Eigenlijk best veel. Wanneer je de geschiedenis van het internet kent dan weet je ook waarom teksten onmisbaar zijn.

Communiceren doen we al eeuwenlang. Eerst met gebaren en basisgeluiden, later met gesproken taal. Zo ongeveer 6000 jaar geleden ontstond het schrift (geschreven taal). De Nederlandse taal is pas 1500 jaar oud.

We hadden behoefte om over langere afstanden met elkaar te communiceren. Er kwamen telefoons en faxen. In 1969 maakten twee computers voor het eerst verbinding met elkaar. In 1990 werd het mogelijk om wereldwijd gebruik te maken van het internet. In 1991 kwam de eerste website online.

Inhoud van websites

Wanneer je naar websites kijkt dan zal je één ding opvallen: de inhoud bestaat grotendeels uit teksten. Dit wordt aangevuld met afbeeldingen, video’s en audio. Dat was vroeger zo en dat is nog steeds het geval. Dit komt omdat geschreven taal de makkelijkste manier van communiceren is.

Het schrift is ook iets dat zoekmachines begrijpen. Terwijl de inhoud van video’s en audio niet door zoekmachines gescand kunnen worden. Dat content (inhoud) zo belangrijk is, dat is inmiddels wel duidelijk. Zonder content zou het internet er heel leeg uitzien.

Tekstschrijver SEO: zoekmachine optimalisatie

Dat in 1991 de eerste websites online kwamen wilde nog niet zeggen dat mensen ze makkelijk konden bereiken. In die tijd had je nog geen zoekmachines. In 1995 kwamen Lycos en AltaVista op de markt, de allereerste zoekmachines wereldwijd. In 1995 volgde Yahoo! en in 1998 het populaire Google.

Sinds de komst van de eerste zoekmachines was het al snel duidelijk: bovenaan in de zoekresultaten staan leverde meer websitebezoekers op. Daarom gingen webmasters op zoek naar manieren om die hoge positie te behalen. Dit werd middels verschillende technieken gedaan, later omgedoopt tot SEO oftewel zoekmachine optimalisatie.

Goede en slechte SEO technieken

Als tekstschrijver SEO houd ik mij al sinds eind jaren 90 bezig met de werking van zoekmachines. Binnen zoekmachines bestaan er geen gelijke kansen. Degene met de meeste kennis of de slimste aanpak wint het van de concurrentie.

SEO betekent ook continu aanpassen. Zo zijn er technieken die in het verleden goed werkten maar die Google nu afkeurt. Google houdt die technieken dus ook goed in de gaten.

Daarom is er een verschil tussen black-, grey- en white hat SEO-technieken. Een andere website in een frame inladen of tekst verbergen valt onder de black hat (verboden) technieken. Linkbuilding is een grey hat techniek, hier bestaat veel twijfel over. Toch zijn er SEO experts die dit moeiteloos toepassen, simpelweg omdat het momenteel nog werkt.

Alle goede SEO technieken vallen onder de white hat. Bijvoorbeeld informatieve en kwalitatieve content delen, dat is altijd goed.

Content blijft hoog scoren

Het internet bestaat uit content, dat is inmiddels duidelijk. Zoekmachines kunnen namelijk veel met content en dan met name met teksten. Teksten kunnen namelijk heel goed aansluiten bij zoekopdrachten. Dat is met video’s, afbeeldingen of audio iets lastiger, hoewel zoekmachine Google afbeeldingen steeds beter begrijpt. Voor video’s en audio blijft dit achter.

Je ontkomt dus niet aan het plaatsen van teksten op je website. Nu zal het je niet verbazen dat deze tekstschrijver SEO combineert met teksten. Al sinds eind jaren 90 weet ik middels teksten ontzettend hoog in zoekmachines te scoren. Met meer dan 300 nummer 1 posities in Google ken ik het klappen van de zweep.

Nummer 1 positie is nooit gegarandeerd

Natuurlijk is het mooi om te pronken met meer dan 300 nummer één posities in de organische zoekresultaten. Je moet echter weten dat een nummer 1 positie nooit vaststaat. Na een algoritme updates zie je dat posities veranderen.  Van nummer 1 naar nummer 2 of van 3 naar nummer 1, het kan allemaal.

Een tekstschrijver SEO kan je dus nooit die hoge positie garanderen. Dat kan een marketingbureau of een SEO-specialist ook niet. Degene die dit wel garandeert speelt met vuur. Of er zitten allerlei voorwaarden aan verbonden, lees de kleine lettertjes maar eens.

Tekstschrijver SEO inschakelen

Waarvoor heb je een SEO tekstschrijver nodig? Om eerlijk te zijn: die heb je helemaal niet nodig. Wanneer je voldoende kennis van SEO hebt je schrijft als een ster, dan ga je zelf aan de slag. Beschik je niet over deze skills? Vind je dat concurrenten het beter doen? Dan voeg je een tekstschrijver en SEO samen.

Een tekstschrijver heeft meerwaarde wanneer je door wil groeien. Ten eerste ontvang je je teksten die je bezoekers aanspreken aan overtuigen. Aan de ene kant een mooi verkooppraatje, aan de andere kant wek je vertrouwen op. Door het uitstralen van je expertise verdien je aanzien. Zo bouw je een trouwe groep klanten of bezoekers op.

De tekstschrijver SEO doet nog veel meer. Goed zichtbaar zijn in zoekmachines, daar draait het om. Dit vergroot je naamsbekendheid maar zorgt ook nu weer voor meer vertrouwen. Veel mensen vertrouwen blindelings op de zoekresultaten die Google weergeeft. Dan is het wel zo handig wanneer je bovenaan in Google staat.

Over de kosten

Noem het tarieven, prijzen of kosten: welke investering moet je voor een SEO tekstschrijver doen? We vinden het belangrijk dat je binnen je budget blijft. Daarom is het niet nodig om duizenden euro’s aan wat teksten uit te geven. Vanaf € 12,50 laat je een korte SEO-tekst schrijven. Prijzen lopen op naarmate de tekst langer wordt, maar de meeste mensen betalen bij ons niet meer dan € 100 per tekst. Daar heb je toch een flinke SEO blogpost voor.

Ben je benieuwd naar de exacte prijzen, neem dan gewoon contact op. Het aanvragen van de tarievenkaart is gratis en verplicht je tot niets.

Volg Bianca op Instagram


Bianca Walraven is SEO content specialist.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy