Krijg je als tekstschrijver geen waardering van collega’s?

Bijgewerkt: 14 augustus 2021

Ben je goed vindbaar in zoekmachines, dan komen er ook veel tekstschrijvers op je website af. Deze blogpost is dan ook speciaal voor die schrijvers.

De wereld van de tekstschrijvers is groot. Inmiddels lopen er minimaal 10.000 tekstschrijvers in Nederland rond. Dit betekent dat ze zich ook verzamelen. Je hebt complete online platformen vol met tekstschrijvers, maar ook Facebook groepjes en ik ben ze zelfs al op Discord en Telegram tegengekomen.

Krijg je geen waardering van andere tekstschrijvers? Dit heeft mogelijk een aantal oorzaken. Dit artikel is speciaal voor jou als tekstschrijver bedoeld. Ik leg je uit hoe je waardering van collega’s ontvangt maar ook wat je moet doen wanneer dit niet wil lukken.

Waardering van opdrachtgevers of andere tekstschrijvers

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wat heb je liever, waardering van opdrachtgevers of andere tekstschrijvers? Ja, hier had je nog niet direct bij stilgestaan. In mijn ogen is het veel belangrijker dat je waardering van (potentiële) opdrachtgevers krijgt. Sterker nog: zorg ervoor dat ze je bewonderen.

Natuurlijk is waardering van (collega) tekstschrijvers fijn, maar niet nodig om tot goede prestaties te komen. Als tekstschrijver ben je namelijk uitstekend in staat om je eigen keuzes te maken en zelfstandig te werken.

Waarom tekstschrijvers soms gemeen zijn

Ervaar je dat andere tekstschrijvers soms gemeen naar jou zijn? Dat lijkt misschien wel zo maar is het feitelijk niet. Sinds de komst van het internet klagen we veel makkelijker, sneller en vaker. Ondernemers ervaren veel (online) concurrentie. Iemand die veel concurrentie ervaart voelt zich gefrustreerd. Het is dan heel makkelijk om je frustratie op je grootste concurrent te botvieren. Daarom zie je vaker dat de grotere tekstschrijvers door hun concurrenten hard worden aangepakt.

Hoe meer je opvalt, hoe meer kritiek je gaat krijgen. Dat geldt niet alleen voor tekstschrijvers maar ook voor politici, acteurs en andere bekendheden. Kijk maar eens hoe de grootste namen de meeste kritiek krijgen. Vat dit niet persoonlijk op. Dat een concurrent jou niet waardeert heeft meer met je zichtbaarheid te maken. Maar ook met hoe die ander zich voelt.

Helaas gaan sommige concurrenten net iets te ver. Bijvoorbeeld via social media, waar ze met een paar man tegelijk een enkel iemand aanvallen. Ook dat moet je niet persoonlijk opvatten: in groepsverband voelen we ons veel sterker. Het is dan veel leuker en makkelijker om je concurrent onderuit te halen.

Een voorbeeld uit de praktijk

Je bent een actieve tekstschrijver. Niet alleen voor opdrachtgevers, ook werk je hard aan je eigen website. Hierdoor ben je steeds meer zichtbaar. Met succes want de opdrachten blijven toestromen. Op dat moment ben je niet alleen zichtbaar voor opdrachtgevers maar ook voor concurrenten. Kijk er niet vreemd van op dat je vroeg of laat je naam op social media of een forum voorbij ziet komen. Vaak in negatieve zin.

Moet je hierop reageren? Nee, het beste kun je dit soort reacties totaal negeren. Bedenk dat mogelijke opdrachtgevers ook meelezen. Degene die zich negatief uitlaat over een ander uitlaat zal zeker niet in aanzien stijgen. Feitelijk graaft je concurrent zijn eigen graf.

Dit doe je dus niet

Wil je waardering van andere tekstschrijvers, zorg er dan voor dat je collega’s (of concurrenten) niet openlijk afzeikt. Dat is echt het domste dat je kan doen. Jouw verhaal wordt al snel verspreid en voordat je het weet heb je een slechte naam.

Het ligt aan je tarief (of toch niet)

Goed, op het gebied van tarieven gaat het er soms ook hard aan toe. Wie lage tarieven hanteert ligt er bij zijn of haar collega’s uit. Goedkope tekstschrijvers hoeven vaak niet op waardering van dure tekstschrijvers te rekenen. Op zich wel logisch, je ziet in het hele bedrijfsleven dat goedkopere ondernemingen vaak meer klanten aantrekken. Toch is het zaak om hier niet over in discussie te gaan. Heb je al eens de Action met de Blokker of de Primark met Adidas in gevecht zien gaan omwille van de prijzen? Nee, professionele bedrijven voeren misschien wel een prijzenoorlog maar halen hu concurrent niet op social media onderuit.

Je moet maar zo denken: voor alles is een markt. Dus ook voor de goedkope, de gemiddelde en de dure tekstschrijver. Copywriters die zich opwinden over andermans tarieven hebben een groot probleem: ze voelen het als concurrentie. Niks om je druk om te maken, niet jouw probleem.

Het ligt aan je werkwijze (waarschijnlijk wel)

Wil je waardering van opdrachtgevers? Dan is het belangrijk dat je al het werk naar tevredenheid aflevert. Niet naar je eigen tevredenheid maar naar die van de klant (opdrachtgever). Wanneer je het verkloot >ook Limburgers kunnen soms grof zijn< hoef je echt niet op waardering van je opdrachtgever te rekenen.

Maar ja, wanneer verkloot je het eigenlijk? Ik kan wel wat situaties bedenken:

  • Je levert een tekst vol taalfouten
  • Je hebt de opdracht niet begrepen
  • In plaats van een blogpost lever je een productomschrijving aan
  • Je stuurt zes weken na de deadline de tekst
  • Je negeert telefoontjes en belt nooit terug

Kijk, in dat soort situaties kun je natuurlijk niet verwachten dat de opdrachtgever je om de hals vliegt. Misschien om je te wurgen maar zeker niet om je een knuffel te geven.

Wie krijgt meer waardering: goedkope of dure tekstschrijvers?

Nog zoiets om eindeloos over te discussiëren. Krijgen goedkope of dure tekstschrijvers meer waardering van opdrachtgevers? Het antwoord is eenvoudig: beide groepen evenveel. Je tarief heeft namelijk niet veel met de kwaliteit van je werk te maken. Of je moet een absolute starter of onervaren zijn.

Een slimme opdrachtgever kijkt verder dan alleen het tarief. Teksten moeten iets opleveren, dan pas is het een goede investering.

Dan nog zullen bedrijven altijd op de prijs letten, dat voorkom je toch niet. Hele dure tekstschrijvers merken dat mogelijk wel. Terwijl de goedkopere tekstschrijvers wat makkelijker klanten aantrekken. Ook dat is iets wat je overal tegenkomt. Kijk maar eens naar de populariteit van goedkope kledingwinkels, supermarkten en webshops.

Het draait allemaal om het verkooppraatje

Hoe jij je als tekstschrijver profileert, daar draait het allemaal om. Besteed je oneindig veel tijd aan netwerken, offertes opstellen, videobellen en andere zaken? Bedenk of dit wel nodig is en wat het oplevert. Feitelijk wil de opdrachtgever maar één ding wil weten: wat kost het en wanneer kun je leveren?

Goed, in praktijk werkt het natuurlijk niet zo simpel want hier gaan wel wat stappen aan vooraf. Daarom moet je als tekstschrijver zorgen dat je goed vindbaar bent, een verkooppraatje op je website houdt en de bezoeker met zijn neus op je contactknop duwt.

Dit zijn de winnaars

Dus: wie krijgt nu de meeste waardering? Dat zijn de tekstschrijvers met een goede naam, grote klantenkring en, ja het is nu eenmaal zo, concurrerende tarieven. Maar bovenal zijn het de tekstschrijvers met de grootste mond die de meeste opdrachtgevers binnenhalen. Wie het hardst schreeuwt trekt de meeste aandacht, óók in Google.

Hunker je naar waardering van andere tekstschrijvers? Ik zou daar niet al te veel energie in steken. Dat een andere tekstschrijver niet blij is met jouw tarieven of de kwaliteit, dat doet geen afbreuk aan wat opdrachtgevers van jou vinden. Leven en laten leven, dat is de boodschap.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven