8 technieken om meer te verkopen

Bijgewerkt: 25 maart 2023

Je verkoopstrategie bepaalt je omzet. Dat is ook de reden waarom sommige ondernemers hoge omzetten behalen. Hun strategie is geweldig en bijna niet te evenaren. In dit artikel bespreek ik een paar goede technieken om meer omzet te realiseren.

Toon empathie

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Klanten vinden het belangrijk wanneer je empathie toont. Laat zien dat je het beste met ze voor hebt. Dit doe je door te begrijpen wat het probleem van je klant is en hoe je hem kunt helpen. Feitelijk moet de klant het idee krijgen dat jij de beste oplossing voor hem of haar bent. Zonder dat het overkomt alsof je de klant gelijk iets aan wil smeren.

Door te weten waar de klant mee worstelt krijg je meer inzicht in diens behoeften. Hier kun je je product of dienst op afstemmen. Bijvoorbeeld wanneer je smartphonehoesjes verkoopt. Wanneer klanten zeggen dat er weinig vrouwelijke hoesjes verkrijgbaar zijn dan weet je dat je hier iets aan moet doen. Je verkoopt roze hoesjes of met een vrouwelijk of vrouwelijk design. Zo voldoe je aan de behoefte van de klant en toon je empathie: je hebt geluisterd.

Het kan ook dat de klant bang is dat je te duur bent. In dit geval laat je zien dat jouw diensten heel betaalbaar zijn. Eventueel geef je korting zodat je tegemoet komt. Ook dat is empathie tonen.

Benoem de kenmerken van je product of dienst

Je kunt niet van potentiële klanten verwachten dat ze klakkeloos je product of dienst kopen. Wil je meer omzet realiseren dan moet je duidelijk zijn over hetgeen je aanbiedt. Dat doe je niet alleen door het tonen van foto’s maar ook door een uitgebreide omschrijving.

In die omschrijving staan alle kenmerken van het product of de dienst. Bijvoorbeeld waar het voor bedoeld is, wat het precies doet en hoe het levens verbetert. Dat laatste lijkt misschien heel drastisch maar vrijwel elk product of dienst verbetert het leven van de klant.

Ben je hier niet van overtuigd? Denk dan eens aan de winterschilder. Die zorgt ervoor dat de kozijnen in goede staat blijven, en ook nog eens tegen een voordelig tarief. Of de tekstschrijver die ervoor zorgt dat websites er netjes, overzichtelijk en informatief uitzien. Of de hondenvoer fabrikant die het voedsel van honden verzorgt, waardoor ze gezond blijven.

Een gevoel van urgentie

Het werkt altijd om tijdsdruk achter de klant te zetten. Laat weten dat het product of dienst beperkt beschikbaar is. Benadruk schaarste van het product. Of laat weten dat de aanbieding nog maar enkele dagen geldt.

Wanneer je de klant onder druk zet heeft deze weinig tijd om na te denken. Het is een goede techniek om meer verkopen te realiseren. Wees hier wel eerlijk in: wanneer een aanbieding nog twee dagen geldt dan moet dit daadwerkelijk zo zijn. En wanneer je het over schaarste hebt moet je de dag daarop niet met een nieuwe voorraad van 5000 producten komen.

Het oplossen van problemen

Met empathie laat je zien dat je het beste met de klant voor hebt. En dat je diens probleem wil oplossen. Een andere techniek is om te laten zien dat je product of dienst daadwerkelijk problemen oplost. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de klant zich hierop focust. Hij moet niet met het product of de prijs bezig zijn maar wat het betekent wanneer hij het product koopt (of de dienst afneemt).

Iemand is ongelukkig in zijn huidige werk. Maar omdat het voor een vast inkomen zorgt twijfel deze persoon of het wel verstandig is om een andere baan te zoeken. Je biedt een cursus aan die over succesvol ondernemen gaat. Je laat zien dat het ondernemen veel meer voordelen biedt dan wanneer je in loondienst bent. Veel vrijheid, meer geld en een gelukkiger leven. Dat is precies wat die ongelukkige werknemer zocht.

Wanneer je laat zien dat je problemen oplost dan speelt prijs plots een minder grote rol. Natuurlijk moet de prijs wel realistisch blijven en vergelijkbaar zijn met andere aanbieders.

Maak gebruik van sociale bewijskracht

Sommige klanten blijven twijfelen. Dit komt omdat ze producten of diensten met je concurrenten vergelijken. Maak in dit geval gebruik van sociale bewijskracht. Toon aanbevelingen van tevreden klanten op je website of op sociale media. Vraag klanten om beoordelingen of reviews te schrijven. Of om je blogs te delen. Dit laatste zorgt voor net wat meer naamsbekendheid.

Aanbevelingen van tevreden klanten zorgt voor autoriteit en expertise binnen je vakgebied. Dit kan twijfelende klanten over de streep trekken.

Bouw relaties met je klanten op

Het is belangrijk om een goede relatie met je klanten op te bouwen. Het is veel makkelijker om bestaande klanten iets nieuws te laten kopen, dan nieuwe klanten aan te trekken. Maak zeker gebruik van je bestaande klanten. Zorg dat ze tevreden zijn. Dit doe je door het verlenen van een goede service. Wanneer de klant een klacht heeft dan neem je dit serieus. Je doet er alles aan om de klacht zo goed mogelijk op te lossen.

Door het opbouwen van een sterke relatie moedig je klanten aan om bij je terug te komen. Toekomstige aankopen verhogen je omzet.

Een goede online zichtbaarheid

Er zijn verschillende technieken om meer te verkopen. Een van die technieken is een goede online zichtbaarheid. Je moet ervoor zorgen dat potentiële klanten jou kunnen vinden. Dit doe je middels een goede positie in de organische zoekresultaten (zoekmachines). Daarnaast kun je in zoekmachines adverteren.

Je kunt ook andere websites jouw diensten of producten laten promoten. Hiervoor geef je ze een vergoeding of een commissie die een bepaald percentage van het verkoopbedrag bedraagt. Er zijn ook netwerken waar adverteerders en promotors samenkomen. Je kunt eventueel samenwerken met een influencer, ook een goede manier om online zichtbaar te zijn.

Waar je ook voor kiest, zorg dat je jouw website, bedrijf, product of dienst goed presenteert. Het heeft geen zin om bezoekers of klanten aan te trekken en dan met een matige presentatie te komen.

Wees altijd eerlijk

Lieg niet over je producten of diensten. Durf de minpunten van je aanbod te omschrijven. Dit wekt meer vertrouwen dan dat je alleen maar mooie verhaaltjes verkoopt. Schakel een goede tekstschrijver in om een eerlijk verhaal te presenteren.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven