Hoe je Instagram Ads gebruikt

Bijgewerkt: 25 maart 2023

Adverteren is een krachtige marketingtool. Het helpt je bij het vergroten van naamsbekendheid en het realiseren van een hogere omzet. Het is ook een manier om klanten aan je te binden. Je kunt op verschillende platformen adverteren. Bijvoorbeeld in zoekmachines, op websites en ook op social media. Instagram Ads is redelijk populair, effectief en relatief goedkoop. Toch kan het lastig zijn om de advertenties op de juiste manier in te stellen.

Verschillende Instagram advertenties

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het meest bekend zijn de foto-advertenties op Instagram. Deze verschijnen in de Instagram feed van gebruikers. Wanneer ze door hun feed scrollen komen ze hier en daar advertenties tegen. Misschien zit jouw advertentie daar ook tussen. Dit soort advertenties zijn herkenbaar aan een klein stukje tekst (gesponsord). Hierdoor weten mensen dat ze met een advertentie te maken hebben.

Je hebt ook videoadvertenties. Die verschijnen net als fotoadvertenties in de feed van gebruikers. Het enige verschil is dat een videoadvertentie met bewegende beelden werkt.

Daarnaast zijn er carrouseladvertenties. Het kan een beetje lastig zijn om dit te begrijpen. Een carrouseladvertentie bestaat uit een reeks afbeeldingen of video’s. Gebruikers bladeren hier doorheen door ze horizontaal weg te vegen. Elke afbeelding of video link je aan een bestemmingspagina. Dat kunnen dus meerdere bestemmingspagina’s binnen een advertentie zijn.

Een relatief nieuwe functie is de collectieadvertentie. Deze is vergelijkbaar met de carrouseladvertentie. Het enige verschil is dat een collectieadvertentie zich als volledige schermweergave opent.

Bij Instagram Ads kun je ook kiezen voor een Explorer advertentie. Deze advertentie verschijnt tussen de zoekresultaten op de Explorerpagina. De advertentie wordt weergegeven op basis van interesses van de gebruiker.

Voordelen van Instagram Ads

Al eeuwenlang is adverteren een krachtig hulpmiddel om hogere omzet te realiseren. Het trekt de aandacht van potentiële klanten. Met online adverteren bereik je een specifieke doelgroep. Dit doe je op basis van locatie, leeftijd, geslacht of interesses. Die opties heb je wanneer je voor Instagram Ads kiest.

Hieronder nog enkele voordelen van Instagram Ads.

Een groot bereik

Het behoeft geen uitleg dat je met Instagram Ads een ontzettend groot bereik hebt. Veel groter dan wanneer je in een tijdschrift of krant adverteert. Miljoenen Nederlanders maken gebruik van Instagram waardoor je bereik groter is dan gedacht. Je kunt ook mensen uit andere landen bereiken, zonder dat het iets extra’s kost.

Alles is meetbaar

Wanneer je in een krant of tijdschrift adverteert is het maar de vraag hoeveel mensen je advertentie zien. Natuurlijk weet je de verkoopoplage maar niet of mensen echt naar je advertentie kijken. Ga je voor Instagram Ads dan is alles meetbaar. Bijvoorbeeld het aantal weergaven maar ook het aantal kliks.

Betrekkelijk goedkoop

Een van de goedkoopste manieren van adverteren is online. Maak je gebruik maakt van Instagram advertenties dan weet je dat je nooit te veel betaalt. Voor een paar euro per dag komt je advertentie bij honderden tot misschien wel duizenden gebruikers onder de aandacht.

Hoe je Instagram Ads gebruikt, op de juiste wijze

Het is goed om rekening te houden met de concurrentie. Je bent niet het enige bedrijf dat op Instagram adverteert. Wanneer er meerdere bedrijven met eenzelfde doelgroep en doelstelling zijn dan ervaar je concurrentie op Instagram. Dit kan ertoe leiden dat de advertentie van de concurrent vaker bij de doelgroep in de feed verschijnt dan die van jou.

Het is dus belangrijk om rekening te houden met zowel de doelgroep als de concurrentie. Maar ook hoe je de advertentie presenteert en meer verkeer naar je website stimuleert.

Aantrekkelijke afbeeldingen of video’s

De beste manier om aandacht te trekken is middels aantrekkelijke afbeeldingen of video’s. Ze moeten niet alleen van een goede kwaliteit zijn maar vooral opvallend. De zoveelste foto van een puppy naast een toiletrol is niet meer opvallend, dat hebben we allemaal al eens gezien. Maar een puppy die dreigt van een dak te springen, dat trekt natuurlijk wel de aandacht.

Zorg dus dat je afbeeldingen of video’s opvallen. Kijk wat je concurrenten doen en probeer dit te overtreffen. Het is helemaal niet erg om na concurrenten te kijken want je kunt hier veel van leren. Vermijd wel dat je ze nadoet, dit maakt je niet uniek en kan er zelfs voor zorgen dat klanten bij je weglopen.

Duidelijke en beknopte tekst

Het is logisch dat niet alleen de afbeelding of video duidelijk is maar ook de tekst. Geef in het kort je boodschap weer. Voorkom dat je er een heel lang verhaal van maakt. Zorg ook dat er een aantrekkelijke call-to-action staat. Dit verleidt de gebruiker om door te klikken naar je website.

Ken het doel van de advertentie

Het is net zo belangrijk om de doelstelling van je advertentie in kaart te brengen. Wil je meer verkeer naar je website, je producten promoten, naamsbekendheid vergroten of je omzet verhogen? Het kan ook dat je een mening wil verkondigen of een nieuwsbericht wil delen.

Stem de Instagram Ad op de doelstelling af. Doe je dit niet dan schiet je naast het doel. Dit betekent een hoop verloren kosten en dat is natuurlijk hartstikke zonde.

Experimenteer met verschillende soorten advertenties

Omdat je keuze hebt uit verschillende soorten advertenties is het de vraag welke het beste voor jou werkt. Ik raad aan om eerst een tijd met verschillende advertenties te experimenteren. Laat twee of drie verschillende advertenties naast elkaar draaien. Kijk naar de meeste respons op komt.

Geen hashtags gebruiken

Wanneer je een Instagram post plaatst en je wil het bereik vergroten, maak je gebruik van hashtags. Dat doe je bij een Instagram Ad juist niet. Je stelt van tevoren in wie de doelgroep is.

Toch kan het soms slim zijn om hashtags in een advertentie te plaatsen, maar dan wel in de begeleidende tekst. Juist door die hashtags ziet je advertentie er als een normale social media post uit. Dit kan de empathie en het vertrouwen van de gebruiker richting jou vergroten.

Wees creatief

Het kan heel wat van je creativiteit vragen om een goede Instagram advertentie aan te maken. Het is daarom belangrijk om hier voldoende tijd voor uit te trekken. Schakel eventueel een professional in zodat je zeker weet dat de Instagram Ad aan alle wensen en eisen voldoet.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven