Strippenkaart online? Een keuze

Vroeger had je de strippenkaarten voor het openbaar vervoer. Hartstikke handig maar die zijn inmiddels historie. Tegenwoordig kom je de strippenkaart online tegen. Vooral binnen de IT of ICT is dit lange tijd normaal geweest. Toch gaat ook deze online strippenkaart verdwijnen. Simpelweg omdat dit voor klanten nadelig uitpakt.

Korting op het uurtarief

Nog steeds zijn er bedrijven die een strippenkaart online aanbieden. Je ontvangt dan korting op het uurtarief. Voor de klant lijkt dit aantrekkelijk, maar in werkelijkheid is dit niet altijd het geval. Klanten kunnen met een online strippenkaart zelfs duurder uit zijn.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Waarom een strippenkaart niet altijd een goed idee is

Of je nu ondernemer of klant bent, een strippenkaart online kopen of verkopen is niet altijd een goed idee. Sta je aan de ondernemerskant, dan geef je middels die strippenkaart vaak korting op je uurtarief. Waarom zou je dat doen? Is het omdat je niet genoeg klanten binnenhaalt of heeft dit een andere reden? Bedenk dat veel korting geven wanhopig over kan komen. Wees hier dus voorzichtig mee.

Voor klanten zijn online strippenkaarten soms ook nadelig. Je weet namelijk helemaal niet wat je van tevoren inkoopt. De ene keer kost een dienst je slecht één strip, de andere keer wel vijf strippen. En wat doe je wanneer je geen gebruik meer wil maken van de diensten, wat doe je met de rest van de ongebruikte strippen ? Dit is soms weggegooid geld.

Transparantie over het aantal gewerkte uren

Bedrijven die een strippenkaart online aanbieden moeten transparant zijn over het aantal gewerkte uren. Je laat de klant immers vooraf voor een dienst betalen. Vertel er daarom bij hoeveel tijd je in een opdracht of project steekt. Probeer dit aantoonbaar te maken, dit vergroot het vertrouwen bij het gebruik van de online strippenkaart.

Op de eindstreep zijn klanten soms duurder uit met de strippenkaart. Bijvoorbeeld omdat de ondernemer niet eerlijk is over het aantal gewerkte uren. Of vanwege een korte geldigheidsduur van de strippenkaart. Bestel of verkoop je een strippenkaart online, bijvoorbeeld binnen de IT maar ook als/ bij de SEO specialist of tekstschrijvers, weet dan met wie of wat je zaken doet.

Geen strippenkaart of uurtje factuurtje

Slimme klanten kopen liever geen strippenkaart en doen ook niks op basis van uurtje factuurtje. Gewoon van tevoren een prijslijst of offerte aanvragen. Dit voorkomt dat je als klant achteraf een torenhoge rekening krijgt. Ondernemers die van tevoren een vaste prijs opgeven worden ook als betrouwbaarder bestempeld.

Dit is waarom je als ondernemer liever geen strippenkaart aanbiedt

Strippenkaarten kunnen voor klanten ontzettend nadelig uitpakken. Ik heb ooit eens een strippenkaart bij een bedrijf genomen. Ik had nog drie strippen openstaan toen het bedrijf de stekker eruit trok. Tja, dan kan je dus naar die overgebleven strippen fluiten.

Nog zoiets: een strippenkaart kopen en hem dan maar half gebruiken. Veel klanten zijn dan ook voorzichtig met het aankopen van een strippenkaart. Feitelijk dwing je als ondernemer om de klant voor diensten te betalen die hij of zij misschien nooit afneemt.

Waarom je als ondernemer ook geen strippenkaarten aanbiedt? Omdat klanten vooraf willen weten wat iets kost. Ze hebben niks aan dat uurtje factuurtje gedoe of strippenkaarten. Wees gewoon duidelijk. Een SEO tekst schrijven kost € 75 en computerproblemen verhelpen kost € 200, dat is duidelijke taal. Ondernemers die met strippenkaarten werken maken hun klanten hier niet altijd blij mee.

Het bedrijf Strippenkaart Online

De fysieke strippenkaart van het openbaar vervoer is al lang geschiedenis. De online strippenkaart van dienstverleners zie je ook steeds meer verdwijnen. Maar wacht, ineens is daar het bedrijf Strippenkaart Online. Een tussenpersoon die voor bedrijven de strippenkaarten regelt. Klanten betalen vooraf, de ondernemer krijgt betaald voordat hij een dienst heeft verleend.

Is het vernieuwend of anders? Nee, feitelijk is dit hetzelfde als bedrijven die zelf een strippenkaart aanbieden. Sterker nog, Strippenkaart Online brengt voor ondernemers zelfs een dagelijks tarief in rekening. Op moment van schrijven meer dan € 0,50 per dag.

Online strippen: doen of niet doen?

De vraag is of je nu voor online strippen moet gaan of liever niet. Dit hangt een beetje van het bedrijf af. In welke branche of niche ben je als ondernemer werkzaam of ga je als klant een dienst afnemen?

Online strippen zijn interessant wanneer je dure diensten moet afnemen. Denk hierbij aan het inschakelen van een advocaat. Maar ook wanneer je van tevoren weet wat je voor dat uurtje krijgt. Bijvoorbeeld een massage of een gezichtsbehandeling. Feitelijk zou je geen online strippen moeten kopen of aanbieden in de volgende branches of niches:

  • IT
  • ICT
  • SEO en SEA specialisten
  • Marketing
  • (SEO) tekstschrijvers

Strippenkaart maken (gratis)

Soms is het wel praktisch om een strippenkaart te maken. Bijvoorbeeld om trouwe klanten te creëren middels een spaarsysteem. De strippenkaart wordt dan een spaarkaart. Een besteding staat gelijk aan een stempel of strip. Bijvoorbeeld bij elke € 10 één stempel. Wanneer de strippenkaart of spaarkaart vol is dan ontvangt de klant een gratis dienst of product of korting.

Waar kun je een strippenkaart maken? Gratis doe je dit via het internet. Maar let op, bij veel aanbieders krijg je een gratis proefperiode of een eerste korting op de online strippenkaarten. Daarna kom je toch aan het betalen. Zo gratis is dat dus niet.

Wil je liever tastbare strippenkaarten? Vistaprint is een aanbieder van fysieke strippenkaarten of stempelkaarten. Handig voor restaurants, winkels en dienstverleners waar de klant dus echt binnenkomt. De kosten voor 100 strippenkaarten of stempelkaarten bedraagt ongeveer € 14. Ook alweer niet gratis. Wil je echt gratis een strippenkaart maken dan zul je met je eigen fotobewerkingssoftware, Paint of Word én je printer aan de slag moeten.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.