Zo ziet een SEO site eruit

SEO of zoekmachine optimalisatie is voor elke website onmisbaar. Het helpt je om hoger in Google te scoren. Een SEO site ziet er zo op het eerste oog hetzelfde uit als elke andere site. Toch zijn er een aantal technieken toegepast die ervoor zorgen dat de website meer bezoekers trekt.

Het verschil tussen een SEO-site en een normale website zit hem dus in een aantal zeer slimme technieken. Ga hier zelf mee aan de slag of laat dit uitvoeren. In dit artikel geef ik je een aantal tips om je website te optimaliseren.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

De homepage optimaliseren

Voor veel websites is het lastig om met de homepage hoog in Google te staan. Meestal komen bezoekers via een zijdeur binnen, bijvoorbeeld een landingspagina of een blog. Op zich is hier niks mis mee, mits het ook voldoende omzet oplevert.

Het zou mooi zijn wanneer bezoekers direct op de homepage uitkomen. Via de homepage krijgen ze een duidelijk overzicht van wie je bent en wat je doet, of wat je aanbiedt.

Met je homepage hoger in Google en andere zoekmachines staan? Dan is het belangrijk dat je over de hoofdzoekterm nadenkt. Dat is de zoekterm waarop je wil dat je website of bedrijf gevonden wordt. Hieronder enkele ideeën:

  • Loodgietersbedrijf: ‘loodgieter (plaatsnaam)’ of ‘loodgietersbedrijf’, hoewel er veel minder vaak op ‘loodgietersbedrijf’ wordt gezocht
  • Webshop in kinderkleding: ‘kinderkleding webshop’ of ‘kinderkleding kopen’

Verder moet je rekening houden met branding, dit is het onder de aandacht brengen van je merk- of bedrijfsnaam. Die naam moet zeker op de homepage aanwezig zijn. Er zullen immers altijd mensen zijn die rechtstreeks op je merk of bedrijfsnaam zoeken.

Een bloggedeelte

Een goede SEO-site bestaat niet alleen uit een homepage en misschien wat dienstenpagina’s, maar ook een bloggedeelte. Bezoekers zijn op zoek naar informatie of vermaak. Een bloggedeelte voldoet aan deze wens.

Blog over je bedrijf, merk, producten of diensten. Biedt waardevolle informatie aan. En nee, een blog hoeft niet direct tot een verkoop te leiden. Wanneer je meerwaarde aan het internet toevoegt dan zullen bezoekers je naam onthouden. De gunfactor is dan een stuk hoger, waardoor ze sneller opnieuw op je website of webshop uitkomen.

Wil je opvallen met je SEO website, blog dan minimaal eenmaal per week. Hoe meer hoe beter, maar de blogs moeten wel van een hoge kwaliteit zijn. Liever twee kwalitatieve blogs per maand dan 200 waardeloze blogs. Slecht geschreven blogs of artikelen die niet bij je website aansluiten leveren alleen maar nadelen op.

De SEO site technisch optimaliseren

Kijk niet alleen naar de voorkant van de website maar ook, of misschien wel vooral, naar de achterkant. Test de snelheid van je site, dit kan met een van de vele tools zoals de Google Pagespeed test. Let op want veel marketeers testen alleen de homepage van websites. Ze vergeten dat juist blogs of artikelen hoog in Google scoren en veel verkeer aantrekken. Het is dan ook zeker goed om de snelheid van verschillende pagina’s te testen.

Voor de bezoeker moet duidelijk zijn op welke pagina hij zich bevindt en waar hij naartoe moet. Dit betekent dat de site over een goede navigatiestructuur beschikt.

Maak gebruik van interne links. Hier bedoel ik niet alleen knoppen mee maar ook linkjes die je in teksten of blogs verwerkt. Hiermee help je bezoekers om de juiste pagina’s te vinden. Ook is dit goed voor je SEO score, want zoekmachines begrijpen de relatie tussen de verschillende webpagina’s.

Meld je site bij Google en Bing aan

Je kunt nog zo’n geweldige site maken of hebben, zoekmachines moeten hem wel kunnen vinden. Gloednieuwe sites moeten soms maandenlang wachten voordat zoekmachines langskomen. Dit betekent dat je maandenlang geen bezoekers ontvangt en dus ook geen inkomsten genereert.

Versnel het proces van SEO. Meld je site handmatig bij Google en Bing aan. Je kunt de URL van je website doorgeven, maar het is beter wanneer je voor het Google- en Bing webmaster hulpprogramma gaat. Maak een account aan, dien de sitemap en en voeg nieuwe URL’s toe.

Het webmaster hulpprogramma geeft ook inzicht in de zoektermen waarop je gevonden wordt, rankings en de bezoekersaantallen.

Hoe zit het met het ontwerp van de website?

Het is niet zo dat het ontwerp van invloed is op de ranking in de organische zoekresultaten. Maar het design maakt wel het verschil tussen een lange of een korte bezoektijd. Een onprofessioneel design zorgt ervoor dat bezoekers je niet serieus nemen.

Twijfel je over het design van je website? We kijken hier met een kritisch oog naar. Stuur de URL van je website naar mij door en je krijgt vrijblijvend advies.

Hoe we je kunnen helpen

Bianca is ooit als tekstschrijver en later als SEO tekstschrijver begonnen. Door de jaren heen is dit uitgegroeid naar een samenwerking met marketeers, ICT-ers en webdesigners. Samen met een team van professionals help ik ondernemers en webmasters bij een goede online vindbaarheid. Wil je hier meer over weten of benieuwd naar de tarieven? Vraag vrijblijvend de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?