Social media & SEO: de relatie met elkaar

Bijgewerkt: 15 augustus 2021

Social media en SEO, beïnvloeden deze twee elkaar? Steeds meer bedrijven en websites nemen er een social media account bij (of meerdere). Dit vergroot de online zichtbaarheid, maar de vraag is of social media ook invloed heeft op SEO. Hier bestaat veel onduidelijkheid over.

Relatie tussen social media & SEO

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Sommigen noemen het tijdverspilling terwijl anderen er juist veel tijd aan besteden: social media. Laten we vooropstellen: social media is nooit tijdverspilling. Dankzij dit soort platformen weet je een grote doelgroep te bereiken. En dan ook nog eens een doelgroep die perfect aansluit bij jouw doelgroep.

Je hebt het op het gebied van social media namelijk voor het uitkiezen. Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest en noem het maar op.  Of social media nu wel of geen invloed heeft op SEO, het is nooit verkeerd om hier gebruik van te maken.

Social media is geen rankingfactor (zegt Google)

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: social media is geen rankingfactor. Dit betekent dat alles wat je op social media doet en aan je website koppelt, geen invloed heeft op je positie in de zoekresultaten. Wil je bovenaan in de zoekresultaten staan dan heeft het dus geen zin om berichten op social media met een linkje naar je website te delen. Dat is tenminste wat Google zelf vertelt.

Is dit een teleurstelling? Helemaal niet nodig, want social media helpt je website wel op andere manieren om hoger in de zoekresultaten te scoren. Bovendien zijn er signalen dat social media en SEO wél iets met elkaar te maken hebben.

Zoekmachine Bing: social media & SEO

Hoewel social media & SEO volgens Google geen relatie hebben, is dit bij zoekmachine Bing wel het geval. Social likes en shares worden door zoekmachine Bing meegenomen in het bepalen van organische posities in de zoekresultaten. Ondanks dat Bing geen hele grote zoekmachine is heeft het in Nederland toch een marktaandeel van 5,5% op desktop (eerste kwartaal 2020).

Telt Google stiekem toch niet mee?

Google houdt zijn poot stijf: social media telt niet mee voor SEO. Of toch wel? Het is in ieder geval duidelijk dat websites die hoog in de zoekresultaten scoren ook erg actief zijn op social media. Uit een onderzoek uit 2018 blijkt zelfs dat artikelen met social media promotie gemiddeld 22% beter scoren.

Is Google dan toch niet helemaal eerlijk wanneer het op zoveel media en SEO aankomt? Eigenlijk is het vrij logisch dat ze zeggen dat social media geen invloed op SEO heeft, anders zou het wel heel makkelijk zijn om een hoge positie te ‘kopen’.  Het gebruik van social media ontmoedigen om de ranking te beïnvloeden is dan ook een reële gedachte.

Hoe dan ook, er is veel tegenstrijdigheid op het gebied van social media en zoekmachine optimalisatie. Door dit soort tegenstrijdigheden laten veel SEO specialisten en online marketing bureaus het social media gebeuren achter zich.

Het delen van links

Wanneer je naar SEO kijkt dan vormen backlinks hier een belangrijk onderdeel van, samen met content en technische optimalisatie. Backlinks zijn linkjes die vanaf andere websites naar jouw website leiden. Hoe meer backlinks vanaf autoritaire websites, hoe beter dit voor je ranking is.

Het delen van links via social media wordt niet direct als backlink gezien, aldus Google zelf. Toch zijn het sommige bedrijven gelukt om een eerste of tweede positie in de organische zoekresultaten te behalen, enkel en alleen door een social media post heel vaak te laten delen.

Hieruit blijkt dat social media & SEO wel degelijk een relatie hebben, al wil niemand dit toegeven. Wat mij betreft een gemiste kans.

Dubbele kansen met social media

Wanneer je regelmatig je nieuwe blogpost op je website plaatst dan zou je hier ook een stukje over op social media moeten plaatsen. Vooral Twitter en Facebook worden door zoekmachines goed geïndexeerd. Stel nu dat je een blogpost over valkparkieten op je website plaatst. Je hoopt natuurlijk dat zoekmachine Google dit zo snel mogelijk zal indexeren en dat deze pagina lekker hoog in de zoekresultaten zichtbaar is.

Ondertussen plaats je ook een stukje over valkparkieten op Facebook. Omdat Facebook ook geïndexeerd wordt, kom je dit stukje tekst uiteindelijk ook in de zoekresultaten tegen.

Dankzij het gebruik van social media heb je jouw kans op een hogere positie verdubbeld. Enerzijds via je website en anderzijds via sociale media. Want wanneer het bericht op social media vrij hoog in de zoekresultaten scoort, komen mensen hier toch wel op uit. Zorg er uiteraard wel voor dat je in je social mediapost ook een linkje naar het betreffende blogbericht plaatst.

Zoeken op bedrijfsnaam of domeinnaam

Veel mensen zoeken ook op een bedrijfsnaam of domeinnaam. Wanneer je de bedrijfsnaam of domeinnaam aan een social media account gekoppeld hebt, verschijnt dit ook in de zoekresultaten. Mensen houden van interactie, vragen stellen, discussies aangaan. Social media leent zich hier uitstekend voor. De kans is dan ook groot dat geïnteresseerden een vraag via social media stellen of hier informatie zoeken.

Social media en SEO – een tweede zoekmachine

Met SEO richt je je op een goede positie in de organische zoekresultaten. Social media wordt echter steeds vaker als tweede zoekmachine gebruikt. Mensen zoeken via Facebook, Twitter of LinkedIn naar artikelen of informatie. Op Instagram en Pinterest wordt voornamelijk naar afbeeldingen, video’s maar ook bijbehorende informatie gezocht. Zet social media als SEO in en gebruik hem als tweede zoekmachine. Zorg dus dat je hier zichtbaar bent.

Zichtbaar zijn met je website én sociale media

Of je nu een informatieve website, een persoonlijke blog of een bedrijf hebt, het is belangrijk om zowel met je website als social media zichtbaar te zijn. Koppel minstens één sociaal media account aan je website. Kies hierbij voor een social media platform waarop jouw doelgroep actief is.

Werk je voornamelijk business to business dan moet je niet op Snapchat maar op LinkedIn zijn. Wil je jongeren bereiken, dan zijn snapchat, Pinterest en Instagram juist meer geschikt.

Een social media account is zo gemaakt, die website bijhouden is een stuk lastiger. Hier zit hem ook de grootste uitdaging in, want goed geschreven SEO content zorgt voor een betere zichtbaarheid in de zoekresultaten. Heb je SEO teksten of blog artikelen nodig, laat mij jou hier dan bij helpen. Dit geldt ook voor de goede social media post.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven