Aantal woorden SEO tekst

Uit hoeveel woorden moet een SEO tekst bestaan? Een goede vraag want hier is veel onduidelijkheid over. Om eerlijk te zijn is hier ook geen eenduidig antwoord op. Natuurlijk zijn er de Google richtlijnen en blijkt dat bepaalde teksten totaal niet scoren. Ik leg je meer uit over het aantal woorden van een SEO tekst.

Omschrijving SEO tekst

SEO betekent zoekmachine optimalisatie. Dit zijn alle handelingen om een website beter in zoekmachines te laten scoren. Vaak wordt gezegd dat Google aan de hand van meer dan 200 factoren bepaalt wat de positie van een website is. Dat zijn natuurlijk heel veel factoren en in de praktijk klopt het wel.

Neem alleen al het onderdeel content, één van de drie pijlers van SEO. Bepalende factoren zijn de titel, tussenkopjes, zoekwoorden, voorzetsels en verbindingswoorden, taalgebruik en nog veel meer. Een SEO tekst moet feitelijk aan alle SEO richtlijnen voldoen. Hiermee vergroot je de kans op een toppositie in Google.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Aantal woorden SEO tekst

De lengte van de tekst is ook een van die bepalende factoren. Hoeveel woorden moet je in een tekst stoppen? Antwoord: net zoveel als nodig is.

Misschien heb je niet zoveel aan dit antwoord maar ik zal het even verduidelijken. Stel dat je iets wil vertellen over een damestrui, in dit geval een productomschrijving. Je kunt hier hele lappen tekst aan vasthangen maar vaak ben je in 200-400 woorden wel klaar. Wanneer je de tekst langer maakt dan val je in herhaling.

Deel je iets over de verzorging van kamerplanten? Hierover valt veel meer te vertellen. Je hebt al snel 500 tot 1000 woorden nodig. Wanneer je voor 200 woorden gaat dan deel je echt te weinig informatie.

Lange of korte teksten?

Hierboven heb je kunnen zien dat het aantal woorden van een SEO tekst enerzijds van de tekstvorm en het onderwerp afhangt. Aan de andere kant moet je rekening houden met de richtlijnen van Google.

Wat wil Google zien? De grootste zoekmachine wereldwijd is hartstikke dol op content, heel veel content. Dit is dus de inhoud van websites. Hierbij kijkt de zoekmachine vooral naar geschreven content (teksten).

Moet je dus voor lange teksten gaat? Bij voorkeur wel, maar alleen wanneer de tekst er natuurlijk uitziet. Je moet dus niet in herhaling vallen.

Veel teksten versus lange teksten

Het aantal woorden SEO tekst: moet je voor veel teksten of juist lange teksten gaan? Wil je het helemaal perfect doen dan plaats je veel teksten op je website. Deze teksten hebben een lengte van minimaal 500 woorden.

Is het erg om korte teksten van 200-400 woorden te plaatsen? Nee, wanneer deze teksten inhoudelijk goed zijn dan vindt Google dit ook goed. Maar wanneer je een website met alleen korte teksten hebt dan kun je beter voor veel teksten gaan. Hiermee hef je het gebrek aan lange teksten op.

Aantal woorden SEO tekst: monsterartikel

Ik weet nog dat er rond 2018 een run op monsterartikelen ontstond. Dit zijn artikelen of blogs van 2000 woorden of meer. In die periode deed ik niets anders dan in opdracht monsterartikelen schrijven.

Er werd gedacht dat monsterartikelen beter in Google scoorden. Dit leek aanvankelijk ook zo maar achteraf was dit een wassen neus. Oftewel: het leek heel wat maar in werkelijkheid stelde het niets voor.

Googel in 2021op een willekeurige zoekterm. Opvallend is dat ook webpagina’s met korte teksten bovenaan in de zoekresultaten scoren. Een monsterartikel plaatsen is dus een achterhaald idee. Bovendien heeft een monsterartikel of monsterblog ook wel een nadeel. Je bent al snel geneigd om continu in herhaling te vallen, alleen maar om aan die 2000 woorden te komen.

Aantal woorden op een categoriepagina

Categoriepagina’s zijn een verzameling van productpagina’s/ producten. Het ideaal aantal woorden op een categoriepagina bedraagt tussen de 300 en 1000. Hierbij plaats je 50 tot 150 woorden bovenaan de pagina. De overige woorden komen onderaan de pagina oftewel onder de productpagina’s of producten te staan.

Aantal woorden productomschrijving

Hoe zit het met het aantal woorden in een SEO tekst wanneer het om een productomschrijving gaat? Bij een productomschrijving is het belangrijk dat je alle voordelen van het product (en nadelen) maar ook de specificaties in de tekst verwerkt. Met 200-400 woorden kom je er wel.

Maak een productomschrijving niet te lang. Dit leidt de bezoeker te veel af waardoor hij uiteindelijk niks meer koopt. Laat de productomschrijving daarom niet langer doorlopen dan 500 woorden.

Aantal woorden SEO blog

Bloggen is het helemaal, steeds meer bedrijven doen dit. Het aantal woorden van een SEO blog bedraagt tussen de 500 en 1200. Veel mensen gaan voor een SEO blog van 500 tot 600 woorden. Wanneer deze blogpost kwalitatief genoeg is scoort deze goed in de organische zoekresultaten. Een SEO blog van 1200 woorden maar van een slechte kwaliteit scoort zeker niet beter.

Aantal woorden versus kwaliteit

Ik hoef het je eigenlijk niet meer uit te leggen maar het is duidelijk dat het allemaal om kwaliteit draait. Daarnaast moet de inhoud van een tekst goed aansluiten bij een bepaalde zoekopdracht. Door gebruik te maken van een H1 titel en tussenkopjes (H2 en verder) kunnen zoekmachines de tekst beter scannen en begrijpen.

Ondanks dat kwaliteit het belangrijkste aandachtspunt is besteed je ook aandacht aan het aantal woorden. Want je kunt nog een knettergoed tekst op het internet zetten, wanneer deze slechts 25 woorden lang is vindt Google dit te minimaal.

SEO teksten laten schrijven

Als SEO tekstschrijver heb ik al meer dan 32.000 teksten op het internet staan (nee er staat geen nulletje teveel). Het grootste gedeelte voor opdrachtgevers, een kleiner gedeelte voor eigen websites. Ik voorzie je graag van advies met betrekking tot het aantal woorden van een SEO tekst. Liever nog gaan we direct aan de slag. Laat je SEO teksten schrijven. Wanneer jij dit besluit niet neemt dan doet jouw concurrent dat wel.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.