Een social media audit zelf uitvoeren

Bijgewerkt: 12 november 2022

Vaak hoor je over een site audit of SEO audit. Dit is een (snelle) scan van je website, om te achterhalen hoe deze ervoor staat. Een geweldige manier om je website te verbeteren.

Veel ondernemers of bedrijven zijn op social media actief. Ze weten hoe ze posts, gericht op de doelgroep, publiceren. En ook hoe ze hashtags effectief inzetten of goed met de doelgroep communiceren.

Ben je wel zo populair op social media, of laat je kansen liggen? Je doelgroep is steeds vaker op verschillende social mediums actief, en zoiets moet je zeker niet negeren. Middels een social media audit weet je of het platform van je keuze ook echt voor je werkt.

Verspil geen tijd en geld aan de verkeerde platformen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


De tekstschrijver die actief is op Twitter en de rolstoelverkoper die filmpjes op TikTok publiceert. Twee goede voorbeelden van verkeerd gekozen platformen.

Eerst even die tekstschrijver die veel op Twitter publiceert. Er zijn ontzettend veel marketeers en tekstschrijvers op Twitter te vinden. Maar wanneer je goed kijkt (en nadenkt) dan valt het op dat ze heel weinig interactie hebben. Dit komt omdat ze reacties van vakgenoten krijgen, maar niet van de echte doelgroep. De doelgroep van een tekstschrijver bevindt zich helemaal niet op Twitter.

Of de rolstoelverkoper die grappige filmpjes op TikTok plaatst. Het idee is leuk, maar niet effectief genoeg. TikTok heeft namelijk een jong publiek. Om rolstoelen te promoten kun je beter naar Facebook gaan.

Dus: past het gekozen platform wel bij je onderneming? Hieronder laat ik je zien hoe je in slechts 20 minuten een complete social media audit uitvoert. Helemaal zelf!

Bepaal vooraf je KPI’s

Je moet natuurlijk wel weten wat je precies gaat meten. Hieronder enkele voorbeelden om je focus op te leggen:

  • Het publiek op het platform
  • Het aantal volgers op je account
  • Locatie van je volgers
  • Leeftijdscategorie van je volgers
  • De likes die je per post ontvangt
  • Reacties op elke post
  • Wat de meest populaire inhoud is

Heb je meerdere accounts op verschillende sociale netwerken? Zet die allemaal onder elkaar. Het beste kun je er een soort grafiek van maken. In de verticale lijn plaats je de social media-accounts. In de horizontale lijn de KPI’s. Zo heb je vanaf slechts één document een duidelijk overzicht van al je accounts en hoe ze presteren.

Social media audit: data uit je account halen

Het is belangrijk dat je een zakelijk account op een sociale netwerk aanmaakt. Hiermee krijg je automatisch toegang tot belangrijke data. Bijvoorbeeld over de het aantal volgers maar ook de mensen die je ontvolgt hebben. Of in hoeverre een bericht of post populair is.

Haal deze data op, dit moet je handmatig op elk platform zelf opzoeken. Plaats dit vervolgens in het document dat je eerder hebt aangemaakt.

Let op want de data staat soms verborgen. Zoek naar de functie statistieken of instellingen. Ergens moet dit hiertussen staan. Neem hier in het begin de tijd voor. Wanneer je het de eerste keer hebt gedaan weet je ook hoe het de volgende keer werkt.

Verschillende data

Het probleem met al die soorten sociale netwerken is dat ze elk met hun eigen data en statistieken werken. Bij Facebook heb je bijvoorbeeld inzicht in de verhouding tussen mannelijke en vrouwelijke volgers, of het percentage dat binnen een bepaalde leeftijdsgroep valt. Maar ook welke interesses ze hebben.

Bij Instagram zie je alleen in welke hashtags je volgers geïnteresseerd zijn, maar het is lastig om deze data rechtstreeks binnen de statistieken op te halen.

Bij Pinterest worden categorieën weergegeven waarin volgers geïnteresseerd zijn. Terwijl dit bij Twitter weer niet mogelijk is. LinkedIn toont of iemand in je eerstelijnsnetwerk behoort, of misschien wel tot de tweede of derde lijn.

Wat je met al die gegevens kunt

Een social media audit is belangrijk omdat dit waardevolle gegevens toont. Hier kun je vervolgens je gebruik op afstemmen.

Bekijk bijvoorbeeld waar gebruikers vandaan komen en wat hun interesses zijn. Maar ook wat de leeftijd is. Het gaat niet alleen om data van volgers maar ook van mensen die op je posts reageren. Zo weet je welke groep het meest in je aanbod geïnteresseerd is.

De locatie kan ook belangrijk zijn. Reageren er veel mensen vanuit Nederland of misschien ook vanuit het buitenland? Wanneer je als bedrijf alleen in Nederland actief bent en je merkt dat er veel accounts vanuit India of Afrika reageren, dan is de kans groot dat je met nepvolgers of spamaccounts te maken hebt.

Maar wanneer je producten aan zowel Nederland als België verkoopt en je ziet dat er steeds meer Belgische volgers reageren, dan betekent dit dat je de markt aan het uitbreiden bent. Ook regionaal kan dit een rol spelen. Ben je een restaurant in Amsterdam dan is het wel zo fijn wanneer Amsterdammers reageren. Je hebt niet veel aan een hoop reacties van Limburgse gebruikers. De kans dat die ooit bij je uitkomen is betrekkelijk klein (maar niet onmogelijk).

Gebruik alle data om te bepalen welke posts het meeste effect hebben.

Eventueel adverteren op social media

Wist je dat je de social media audit ook kunt toepassen wanneer je op social media adverteert? Omdat je vooraf onderzoek hebt gedaan naar het publiek en de doelgroep, weet je ook wie of wat je moet targetten. Hierdoor zal de advertentiecampagne veel meer opleveren.

Zo vaak voer je een audit uit

Eigenlijk zou je jaarlijks een social media audit moeten doen, maar eenmaal per kwartaal is nog beter. Je hebt gezien hoe makkelijk het is om dit zelf te doen. Sommige bureaus brengen hier makkelijk € 1000 voor in rekening. Bespaar je die kosten.

Mocht je er toch moeite mee hebben, dan wil ik dit tegen een klein bedrag voor jou doen. Scheelt een hoop tijd en energie terwijl het nauwelijks iets kost.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven