Social media geschiedenis en nieuws

Steeds meer mensen melden zich aan bij vriendschapsnetwerken. Dit zijn internettoepassingen waarbij gebruikers dagelijks informatie met elkaar delen. Het gaat hierbij om tekst, foto, video of muziek. Uitgangspunt is het delen van informatie. Ontdek meer over de social media geschiedenis en het nieuws.

Wat is social media?

De vraag is, wat is social media precies? Deze dienst is toegankelijk voor iedereen, bepaalde social networks hanteren een minimumleeftijd. Na het registreren vul je het profielin. Dit betreft naam, geslacht en leeftijd. Het toevoegen van een profielfoto maakt de gebruiker herkenbaar voor anderen.

Toevoegen van vrienden kan vaak via het eigen e-mailadres of mobiele telefoonnummer. Daarnaast bieden de meeste sociale networks de mogelijkheid om zelf te zoeken naar vrienden of bekenden, door het intypen van een naam.

Het toevoegen van een bekende gebeurt door het versturen van een vriendschapsverzoek of connectie verzoek. Na acceptatie van de ander is er connectie gemaakt. De gebruikers zien elkaar in de vriendenlijst of contactpersonenlijst staan.

Op de eigen tijdlijn deel je tekst, een foto, video of muziek. Afhankelijk van de instellingen is dit zichtbaar voor iedereen, alleen de contacten of bepaalde groepen. Vanaf de homepage of de overzicht pagina verschijnen berichten die anderen gedeeld hebben.

Social media geschiedenis

Nu meer over de sociale media geschiedenis. Het is niet geheel duidelijk waar de naam social media vandaan komt. De voorloper van het eerste sociale netwerk was het billboard in 1978. Deze virtuele community werd in 1979 opgevolgd door Usenet.  Op Usenet werden berichten en bestanden uitgewisseld, maar was het niet mogelijk een profiel aan te maken. Het duurde nog vele jaren voordat het eerste moderne social network gelanceerd werd. 

Het eerste echte social network was Six Degrees, dat werd opgericht In 1996/1997. Bijzonder voor die tijd was het aanmaken van een profiel, toevoegen van vrienden en delen van informatie. In december 2000 werd de website Six Degrees verkocht aan Youthstream media Networks.

Social media in Nederland

Tot het jaar 2004 moesten Nederlanders het doen met platformen vanuit het buitenland. Pas in 2002 werd Friendster opgericht, in 2003 Myspace en LinkedIn. Totdat in 2004 Hyves volgde. De beer op het gebied van de social media geschiedenis was los.

Het succes van Hyves

Hyves was het eerste vriendschapsnetwerk van Nederlandse bodem. Het werd in 2004 opgericht door Raymond Spanjar, Koen Kam en Floris Rost van Tonningen. Hyves was ontstaan vanuit een website startphone.com, gebruikers van deze website werden automatisch doorgestuurd naar Hyves.

Vanaf 2005 groeide Hyves snel, in maart 2007 waren er 3 miljoen accounts actief. In datzelfde jaar werd Hyves uitgeroepen tot de populairste Nederlandse website van 2007. In 2010 kwam Hyves in handen van de Telegraaf Media Groep.

Het afscheid van Hyves kwam in 2013. Vanaf 2011 begon Facebook meer unieke bezoekers te trekken dan Hyves. Dit was uiteindelijk de doodsteek voor dit vriendschapsnetwerk. Hyves ging verder als spelletjes website.

Gebruik van een social network

In 2021 zijn Nederlanders actief op de volgende platformen:

Facebook, LinkedIn, Snapcat, Twitter, Pinterest, Google Plus, Instagram en minder bekende vriendschapsnetwerken.

Gemiddeld brengen gebruikers 2 uur per dag door op vriendschapsnetwerken. De meeste tijd wordt besteed aan YouTube, Facebook staat op de tweede plaats. In 2017 behaalde Snapchat de derde plaats en Instagram de vierde. Opvallend is Twitter. Het heeft veel gebruikers, toch besteden mensen hier gemiddeld 1 minuut per dag aan.

Social media marketing

Naast de vraag over de social media geschiedenis kreeg ik ook de vraag wat is social media marketing. Dit is een marketing techniek waarbij het sociale internetplatform de doelstelling van een bedrijf kan realiseren. Steeds meer mensen brengen hun tijd op vriendschapsnetwerken door. Bedrijven springen hier handig op in door deze mensen te volgen.

Social media marketing bestaat uit het aanmaken van een zakelijk account op een van de sociale platformen. Vervolgens zoek je actief naar volgers of geïnteresseerden. Dit gebeurt door vanaf de bedrijfswebsite te linken naar het zakelijk account of de bedrijfspagina (bijvoorbeeld Facebook of Twitter). Ook adverteren valt onder deze vorm van marketing.

Op deze manier is het voor bedrijven makkelijker om potentiële klanten te bereiken. Bedrijven die gebruik maken van vriendschapsnetwerken hebben soms een afdeling social media management.

Social media marketing is ook praktisch voor de klanten van een bedrijf. Maakt een bedrijf gebruik van een vriendschapsnetwerk , dan is het voor de klant eenvoudig om contact te leggen, een vraag te stellen of een klacht neer te leggen. Omdat er veel openbaar op vriendschapsnetwerken wordt besproken, reageert het bedrijf sneller dan via de e-mail.

De voordelen van social media

Dankzij social media vinden oude bekenden elkaar weer terug. Meer dan 85% van de Nederlanders maakt gebruik van minstens één sociaal platform. Door de ontwikkeling van apps is een vriendschapsnetwerk op elk apparaat te gebruiken.

De social media geschiedenis is voor bedrijven interessant omdat het goed is voor de zoekmachinemarketing. Daarnaast brengt het in contact komen met geïnteresseerden weinig kosten met zich mee.

Nadelen en kritiek van social media

Er is ook veel kritiek op de hele social media geschiedenis. Een van de nadelen is dat mensen minder fysiek contact met elkaar zoeken. Daarnaast komt pesten hier vaker voor. Mensen gaan over het algemeen onzorgvuldig met hun gegevens om. Hierdoor komt de privacy soms op straat te liggen. In het ergste geval ontstaat hierdoor financiële schade of verlies van baan.

Social media nieuws

Het internetgebruik verandert razendsnel. In 1971 werd de eerste e-mail verzonden, in 1998 werd Google opgericht. In 2010 heeft 22% van de Nederlanders een smartphone, wat in 2019 is opgelopen tot bijna 92%.

Vriendschapsnetwerken hebben altijd de toekomst, waarschijnlijk niet in de huidige vorm. Door technische ontwikkelingen en verandering in behoefte wordt dit aangepast aan de moderne tijd.

Het is duidelijk dat vriendschapsnetwerken steeds intelligenter worden. Verschillende functionaliteiten smelten samen, wat de gebruikerservaring verhoogd. Hiermee is de social media geschiedenis nog lang niet ten einde.

Dit is het laatste social media nieuws:

  • Ondernemers gebruiken het vooral voor eigen naamsbekendheid
  • België richt zich op het automatisch herkennen van terreurdreiging via internet
  • Veel Nederlandse jongeren verlaten Twitter én Facebook

Volg Bianca op Instagram


Bianca Walraven is SEO content specialist.

  • SEO teksten
  • Blogs
  • Nieuwsberichten
  • Persberichten
  • SEO consultancy