Zoekvolume begrijpen & toepassen

Bijgewerkt: 22 augustus 2021

Het zoekvolume, iets dat je als webmaster (of ondernemer) altijd moet weten. Maar ja, wat betekent het zoekvolume en hoe pas je dit op de juiste manier toe? Geen zorgen, in dit artikel lees je daar alles over. Zoals de betekenis, het zoekvolume bepalen, welke zoekwoorden je moet gebruiken en natuurlijk hoe je bovenaan in Google verschijnt. Eindelijk een compleet artikel dus ga er maar eens goed voor zitten.

Zoekvolume betekenis (daar begint het mee)

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je kunt je niet volledig op zoekvolumes storten zonder te weten wat dit daadwerkelijk inhoudt. Het zoekvolume gaat altijd samen met een zoekopdracht. Een zoekopdracht is iets dat mensen in Google of een andere zoekmachine invoert. Een zoekopdracht wordt ook wel een zoekterm genoemd. Zoekopdrachten bestaan uit een of meerdere woorden, die noem je weer zoekwoorden.

Het zoekvolume gaat dus over het aantal keer dat een zoekopdracht wordt ingevoerd. Statistieken worden gebruikelijk per maand weergegeven. Staat er voor een bepaalde zoekopdracht een zoekvolume van 500 dan betekent dit dat er maandelijks 500 keer deze zoekterm wordt ingevoerd. Bij benadering dan.

Wat je er aan hebt

Waarom zou je het zoekvolume voor zoekopdrachten willen weten? Omdat dit bepaalt hoe populair één of meerdere zoekwoorden zijn. Dit is onmisbaar bij het bepalen van onderwerpen voor een website. Maar ook om te ontdekken op welke zoektermen je het beste kan worden gevonden.

Verleden versus toekomst

In het verleden waren zoekopdrachten die uit slechts één woord bestonden ontzettend populair. Denk maar eens aan individuele woorden zoals smartphone, dameskleding of hond. Nog steeds hebben dit soort zoekwoorden een hoog zoekvolume, maar daar zal in de toekomst verandering in komen.

Mensen zoeken steeds specifieker. Dus niet langer op smartphone maar op ‘goedkope smartphone’. Geen dameskleding maar ‘merk dameskleding’. Dat is nog niet alles want de zoekopdrachten worden steeds langer. Dit komt omdat we vaker en vaker gebruik maken van spraakgestuurde zoekopdrachten. Hiermee is het heel simpel om snel en eenvoudig complete zinnen of vragen in Google in te voeren.

Scoren op zoektermen met hoge zoekvolumes: niet doen

De meeste ondernemers of webmasters willen scoren op zoektermen met de hoogste zoekvolumes. Natuurlijk is dit interessant. Toch valt het in de praktijk vies tegen om op dit soort zoektermen te kunnen scoren. Dit komt omdat je met nagenoeg iedereen moet concurreren. De kans dat je het van iemand anders wint is betrekkelijk klein.

Beter kun je de focus leggen op zoektermen met lagere zoekvolumes. Wanneer je eenmaal goed scoort op deze zoektermen dan zul je merken dat je uiteindelijk ook scoort op termen met hoge zoekvolumes. Laat ik een voorbeeld uit de praktijk geven.

Ik schreef een artikel en wilde hoog scoren op de zoekterm ‘vinkje in tekst’. Dat ik voor deze zoekterm koos was op zich niet zo vreemd, het zoekvolume was laag en er was weinig concurrentie op. Het artikel scoorde hoog in zoekmachines, maar alleen op de gekozen zoekterm. Na ongeveer 8 maanden stond hetzelfde artikel op de zoekopdracht ‘vinkje’ op positie 2 in Google.

De kracht van lage zoekvolumes

Nog steeds moet ik opdrachtgevers uitleggen dat het geen zin heeft om op hoge zoekvolumes te willen scoren. Achter lage zoekvolumes schuilt veel meer kracht.

Stel dat je op de zoekterm ‘hond’ hoog wil scoren. Deze zoekopdracht heeft een maandelijks zoekvolume van 110.000. Dit is ontzettend veel maar je ervaart ook veel concurrentie. Met een beetje geluk scoor je met je artikel op de derde pagina van Google. Dit levert je maandelijks ongeveer 1 bezoeker op.

Je besluit het anders aan te pakken en kiest een zoekterm met een laag zoekvolume. Bijvoorbeeld ‘hond met een blauwe tong’. Dit heeft een maandelijks zoekvolume van 50. Veel mensen zullen niet eens proberen om hierop te scoren, maar jij doet dat wel. Vanwege de lage concurrentie sta je met deze zoekterm op positie 1 in Google. Tot 45% van de zoekers klikt hierop, dit betekent dat het artikel maandelijks tussen de 13 en 22 bezoekers trekt. Dat is altijd nog meer dan die ene bezoeker met de andere zoekterm.

Hoge posities met lage zoekvolumes scoren lijkt oninteressant, maar vergis je niet. Je creëert als het ware allemaal kleine weggetjes naar je website toe. Die weggetjes worden steeds groter totdat je website een snelweg wordt. Uiteindelijk scoor je vanzelf op concurrerende zoektermen met hoge zoekvolumes. Dit komt omdat je door de jaren heen positie opbouwt, en dat loont.

Het zoekvolume bepalen

Geïnteresseerd in zoekvolumes en hiermee relevante zoektermen vinden? Dan is het eerst belangrijk om het zoekvolume te bepalen. Hier zijn verschillende tools voor. Bijvoorbeeld Ubersuggest, Moz Keyword Explorer of de zoekwoordentool van Google. Sommige tools zijn gratis in gebruik, voor andere moet je betalen.

Maak je een enkele keer gebruik van een tool dan is het beter om voor een gratis versie te gaan. De mogelijkheden zijn beperkt maar dit is prima wanneer je toch niet zo actief bent. Een betaalde tool is alleen interessant voor marketingbureaus, SEO-specialisten en copywriters.

Het zoekvolume bepalen is zeer eenvoudig. Voer de gewenste zoektermen in en je ziet direct het maandelijkse zoekvolume. Vaak zie je ook nog relevante zoektermen met bijbehorende zoekvolumes.

Wat is een goed zoekvolume?

Moet je nu voor een maandelijks zoekvolume van 30, 500 of 10.000 gaan? Kies eerst voor zoektermen waarop maandelijks minstens 30 keer wordt gezocht. Dit is prima voor beginnende websites, hier bouw je de eerste autoriteit meer op. Laat zoekvolumes van minder dan 30 liever links liggen, hier heb je niet veel aan. Je bent dan meer tijd en geld kwijt in het (laten) schrijven van het artikel dan dat het wat oplevert.

Startende website kiezen het beste voor zoekvolumes variërend van 30-200 (per maand). Je kunt ook gokken op zoekvolumes tot 1000, maar de concurrentie is groter. Wanneer de website minstens een jaar bestaat kun je makkelijk voor zoekvolumes van 1000 tot 5000 gaan.

Zoekvolumes van meer dan 5000 is weggelegd voor websites die ouder zijn dan drie jaar. Op voorwaarde dat je dan ook aardig wat maandelijkse bezoekers hebt. Er zijn namelijk websites van 10 jaar en ouder die maandelijks minder dan 1000 bezoekers trekken. Dit soort websites moet je als een startende website zien.

Aan de slag met SEO

Wil je goed gevonden worden in Google en andere zoekmachines? Dan ontkom je er niet aan SEO toe te passen. Heb je vragen over het zoekvolume of de werking van SEO, neem dan contact op. Ook wanneer je de tarievenkaart wil ontvangen, zodat we direct kunnen starten met een goede vindbaarheid in zoekmachines.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven