Een SEO tekst maken: de complete gids

Bijgewerkt: 20 juli 2023

Er is niet één methode om de beste content te creëren. Wel is het belangrijk om SEO-vriendelijke teksten te maken. Hiermee scoor je beter in de organische zoekresultaten.

SEO-schrijven hoeft niet moeilijk te zijn. Wanneer je een goed verhaal kunt vertellen en naar een tekst vertaalt, ben je al halverwege. Daarnaast moet je Google inzicht geven in waar je webpagina over gaat. Maar hoe maak je een SEO tekst? In deze gids kom je alles te weten over het schrijven van SEO, plus enkele tips die je helpen om hoger te scoren.

Wat is SEO schrijven?

SEO schrijven is het proces van het schrijven van teksten, met als doel om zo hoog mogelijk in Google te verschijnen. Het gaat hierbij om de organische zoekresultaten. Dankzij geoptimaliseerde inhoud en het gebruik van relevante zoekwoorden, bereik je dit doel.

Het is belangrijk om te weten hoe zoekmachines werken. Google, en ook andere zoekmachines, gebruiken spiders om de inhoud op je website te bekijken. Dit noem je ook wel crawlen. Tijdens deze actie leert de zoekmachine veel over je webpagina. Bijvoorbeeld de taal die je gebruikt, de opmaak van de tekst en welke zoektermen in de tekst zijn verwerkt.

SEO schrijven is niks anders dan het optimaliseren van je teksten, zodat zoekmachines beter kunnen begrijpen wat het onderwerp is. Goed geschreven teksten worden positief beoordeeld. Zeker wanneer de inhoud goed aansluit bij een zoekopdracht.

Wanneer je hier niks mee doet

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Schrijf je teksten zonder rekening te houden met zoekmachine optimalisatie? Mogelijk zijn deze teksten niet zoekmachine vriendelijk. Hierdoor maak je het zoekmachines lastig om te begrijpen waar de inhoud over gaat. Hierdoor scoor je lager in de organische zoekresultaten.

Waarom is schrijven voor SEO belangrijk? Het eerste zoekresultaat ontvangt een klikpercentage van meer dan 24%. Dit kan zelfs tot 45% oplopen. Na het eerste zoekresultaat dalen de percentages. Het is dus belangrijk dat je webpagina zo hoog mogelijk scoort.

Door je niet met SEO schrijven bezig te houden, laat je een hoop kansen liggen. Wil je met jouw website een betere plaatsing in de SERP (zoekresultaten)? Goede SEO inhoud blijft werken, jaar in jaar uit. Ongeacht wat je andere activiteiten zijn. Laten we samen een SEO-tekst maken.

De basisprincipes van SEO schrijven

Wanneer je deze gids geheel doorleest, zul je merken dat SEO schrijven niet zo moeilijk is. Wel moet je onderscheid maken tussen praktische en theoretische vaardigheden. Iedereen kan theoretische vaardigheden aanleren. Je kunt bijvoorbeeld als de beste leren hoe je een SEO-tekst schrijft. Maar het in de praktijk uitvoeren, is niet altijd gemakkelijk. Want naast SEO-kennis, moet je ook écht kunnen schrijven.

Helaas is er geen magische formule om als beste in zoekmachines te scoren. Dit komt omdat het Google algoritme niet naar één factor kijkt. Er zijn meerdere factoren die bepalen of, wanneer en op welke manier een webpagina hoog rankt.

Als SEO copywriter, of wanneer je het zelf wil proberen, start je altijd met een zoekwoordenonderzoek. Hierbij maak je een lijst met woorden en zinsdelen die in de tekst moeten worden opgenomen. Daarnaast is het belangrijk om verwante woorden in de tekst gebruiken.

Verwante woorden gebruiken noem je ook wel latente semantische indexering. Zoekmachines kijken of zoekwoorden een relevante connectie hebben met het hoofdzoekwoord.

Goed, we gaan nu stap voor stap een SEO tekst maken. Bedenk dat het creëren van goede inhoud al snel enkele uren in beslag kan nemen. Dit geldt zeker voor mensen die weinig ervaring hebben met SEO copywriting. Wanneer je het uiteindelijk te moeilijk vindt, neem dan contact op. Als SEO copywriter uit de top drie van Google, geef ik je de laagste prijsgarantie.

Maak een lijst met inhoudsideeën

Een SEO-tekst maken vraagt om een goede voorbereiding. Zelf maak ik altijd een lijst met inhoudsideeën voor de hele week. Dit doe ik voor opdrachtgevers en voor mijn eigen websites. Door op deze manier te werken, kom je nooit inspiratie tekort. Bovendien werk je hierdoor veel sneller door.

Je begint dus met het opstellen van een lijst met onderwerpen. Kies altijd een onderwerp waar je publiek om geeft. Je moet dus niet schrijven om dingen waar jij zelf van houdt, je schrijft tenslotte voor het publiek en niet voor jezelf.

Houd rekening met het niveau van het publiek. Gaat het bijvoorbeeld om beginners die weinig kennis hebben omtrent het onderwerp waar je over schrijft? Dan moet je onderwerpen kiezen met een laag instapniveau.

Ik raad het af om moeilijke onderwerpen te kiezen. Doe je dit wel, dan is het een hele uitdaging om over dit soort onderwerpen op een begrijpelijke manier te schrijven. Zoiets kan voor jou als beginner misschien wat te hoog gegrepen zijn. Maak het jezelf makkelijk en kies onderwerpen waarvan je zeker weet dat je hier op een begrijpelijke manier over kan schrijven.

Wanneer je niet weet waar je over moet schrijven, kijk dan eens bij concurrenten. Zoek ook onderwerpen op Reddit en Quora. Het is misschien allemaal Engelstalig, maar het geeft je wel een idee van waar het publiek naar op zoek is. Engelstaligen zoeken gelijkwaardige informatie als Nederlandstaligen. Maak ook zeker gebruik van AnswerThePublic, zo krijg je een idee waarin mensen geïnteresseerd zijn, passend bij jouw onderwerp.

De verschillende richtingen van het onderwerp

Wanneer je een onderwerp hebt gekozen, is het belangrijk om over de verschillende richtingen na te denken. Zoek naar websites die over dit onderwerp hebben geschreven, en hoe de indeling van hun content eruit ziet. Je zou bijvoorbeeld op Wikipedia kunnen kijken, deze website werkt altijd met een inhoudsopgave. Zo krijg je een goed beeld van de verschillende richtingen waarover je inhoud zou kunnen gaan.

Houd er altijd rekening mee dat je een onderwerp niet te breed moet maken. Schrijf je bijvoorbeeld een artikel over de tuin winterklaar maken, zorg dan dat het puur over dit onderwerp gaat. Wijk niet af naar zomerbloeiers of in het voorjaar algen verwijderen.

Voer een zoekwoordenonderzoek uit

Wanneer je het onderwerp en de richtingen bepaald hebt, wordt het tijd om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Sommigen doen het andersom: ze doen eerst een zoekwoordenonderzoek en aan de hand daarvan bepalen ze het onderwerp. Ik kan niet zeggen of dit een betere strategie is. Zelf gebruik ik beide strategieën. Soms doe ik eerst een zoekwoordenonderzoek, soms juist eerst het onderwerp bepalen.

Voor een zoekwoordenonderzoek kun je gebruik maken van een SEO-tool. Ik heb verschillende artikelen over zoekwoordenonderzoek geschreven. Deze drie artikelen helpen je op weg:

Hoe je de beste zoekwoorden vindt

Welke zoekwoorden worden het meest gebruikt?

Zoekwoorden onderzoek: een handleiding

Er zijn veel SEO-tools die je helpen bij het vinden van de juiste zoektermen. Je moet er een paar uitproberen om te achterhalen welke voor jou het beste werkt. Zelf vind ik Semrush prettig werken, soms maak ik gebruik van Ubersuggest. Maar er zijn ook tools zoals Ahrefs die erg populair zijn.

Het is belangrijk dat je niet alleen een SEO tool gebruikt, maar ook je eigen ideeën en creativiteit aan het werk zet. Zo vind je de beste zoektermen voor je SEO tekst.

Een pakkende titel denken

Het helpt wanneer je eerst de titel voor de tekst bedenkt. Dan weet je ook welke richting je op moet gaan. Sommigen vinden het makkelijker om pas aan het einde de titel te bedenken. Ook dat is een mogelijkheid.

De titel voor de SEO-tekst is heel belangrijk. Het geeft een samenvatting weer van de inhoud. Bedenk dat je slechts een handvol woorden voor je titel kunt gebruiken. Daarom moet je met deze woorden een goede indruk maken.

Beschrijf de inhoud nauwkeurig in de titel. Je mag de lezer niet misleiden. Het is altijd goed om de lezer te overtuigen, zodat hij, wanneer je tekst in Google verschijnt, verleid wordt om naar je website door te klikken.

Gebruik het primaire zoekwoord in de titel. Het is ook mogelijk om een meta titel toe te voegen, deze is SEO geoptimaliseerd. Een meta titel kan er anders uitzien dan de echte titel van je tekst.

De inhoud schrijven

De grootste moeilijkheid is het schrijven van inhoud. Iedereen kan onderwerpen bedenken en een zoektermenonderzoek uitvoeren. Maar de tekst zelf schrijven, dat is een hele uitdaging.

Het is belangrijk om geen moeilijke taal te gebruiken. Hiermee jaag je een groot deel van je bezoekers weg. Bovendien houdt Google niet van moeilijk begrijpbare teksten. Daarnaast mag de tekst niet te eenvoudig zijn. Wanneer je te weinig unieke woorden gebruikt, zal Google je tekst niet als waardevol beoordelen.

Wanneer je inhoud schrijft moet je altijd rekening houden met de kopievorm. Bijvoorbeeld een blogpost, een productpagina, een homepage of een landingspagina.

Deel de tekst in verschillende subonderwerpen en alinea’s op. Gebruik tussenkoppen om de tekst scanbaar te maken. Zorg dat je uitvoerig over het onderwerp schrijft waarmee je alle subonderwerpen behandelt. Hoe completer je tekst, hoe beter Google hem zal beoordelen.

Zoektermen in je tekst verwerken

Bedenk dat een SEO copywriter niet hetzelfde is als een standaard tekstschrijver. SEO tekstschrijvers leggen de focus op het aantrekken van publiek en het converteren van leads. Een normale tekstschrijver concentreert zich op informatieve artikelen, zonder rekening te houden met zoekmachine optimalisatie.

Dit betekent dat je de eerder opgezochte zoektermen, strategisch in de tekst verwerkt. De vraag is hoe vaak en op welke manier je zoektermen moet verwerken. Hier is geen eenvoudig antwoord op. Wanneer je te weinig zoektermen in de tekst verwerkt, kan Google niet begrijpen waar de inhoud over gaat. Maar gebruik je teveel zoektermen dan wordt dit als spam gezien.

Vroeger werd een zoektermendichtheid van 4% tot 6% aangehouden. Tegenwoordig is het een norm om dit ergens tussen de 0,5% en 2% te houden. Wanneer je een goede SEO tekst maakt, en hierbij de focus op kwaliteit legt, merk je vanzelf dat je de zoektermen op een natuurlijke manier in de tekst opneemt. Bedenk wel dat het jaren kost voordat je deze tactiek goed onder de knie hebt.

Het is zeker belangrijk om zoektermen natuurlijk te verwerken. Het mag niet kunstmatig uitzien. Feitelijk moet niemand in de gaten hebben dat je zoektermen in je tekst hebt opgenomen.

Wees uniek en specifiek

Zowel met betrekking tot de titel als de inhoud moet je uniek en specifiek zijn. Je moet gebruikers laten weten waar de inhoud over gaat (de titel). De inhoud van de tekst moet uniek zijn. Je neemt dus geen teksten van anderen over.

Mag je dan helemaal geen ideeën van anderen overnemen? Zeker wel, het is juist goed om naar ideeën van anderen kijken. Wanneer je ergens anders ideeën opdoet, en het lukt jou om betere teksten dan die ander te schrijven, scoor je hoger in de organische zoekresultaten. Laat je dus zeker door anderen inspireren, maar voorkom dat je teksten over gaat schrijven. Of nog erger: één op één kopiëren.

Optimaliseer de meta beschrijving

Als laatste kun je ook een metabeschrijving toevoegen. Dit is een stukje code dat je aan de webpagina toevoegt. De metabeschrijving is dus niet voor lezers zichtbaar. Maar hij wordt wel in de organische zoekresultaten getoond. Een goede beschrijving kan de klikfrequentie verhogen.

Bij schrijven voor SEO is het belangrijk dat je een goede metabeschrijving bedenkt. Dat is voor gebruikers een signaal dat jouw tekst een onderwerp behandelt waar ze interesse in hebben.

Houd de beschrijving kocht, op mobiele apparaten wordt dit na 120 tekens onderbroken. Gebruik altijd een actieve schijfstijl en voeg een call to action toe.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven