5 SEO KPI’s die je absoluut moet gebruiken

KPI staat voor kritieke prestatie indicator. Het stelt je in staat om prestaties van je bedrijf te analyseren. SEO KPI’s gaan over de organische zichtbaarheid van je website en de voortgang bepalen. Wanneer je dit goed instelt zorg dit ervoor dat webpagina’s beter in Google gevonden worden.

Iedereen met een website of webshop, en met name wanneer dit voor zakelijk gebruik is, zou zich bezig moeten houden met SEO KPI’s. Van hieruit neem je de juiste beslissingen en realiseer je een mooie groei van de website en hiermee je omzet.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Uitleg over KPI

Nee, KPI betekent niet Kip Pikant Item, je kunt dit dus niet bij KFC bestellen. KPI is de afkorting van kritieke prestatie indicator (in het Engels Key Performance Indicator). Het is bedoeld voor het meten van prestaties binnen het bedrijf, een team, medewerkers, afdeling, webshop of website.

Je houdt de voortgang in de gaten, brengt doelen in kaart en bekijkt afzonderlijke resultaten. Dit stelt je in staat om je strategie aan te passen.

Het succes van zoekmachineoptimalisatie: SEO KPI’s

Ik heb je al heel even laten zien dat KPI’s ook geschikt zijn voor het meten van een webshop of website. Een groot gedeelte van je online omzet is afhankelijk van de positie in de organische zoekresultaten. Het toepassen van SEO is onmisbaar voor een goede ranking.

SEO/zoekmachineoptimalisatie bestaat uit verschillende handelingen waaronder content, technische optimalisatie en in mindere mate linkbuilding.

SEO kost veel tijd, en je vraagt je af of het al die inspanningen wel waard is. Het is namelijk best mogelijk dat SEO weinig zoden aan de dijk zet. Daarom zijn er SEO KPI’s: je meet het succes van zoekmachineoptimalisatie.

Weet je niet hoe je SEO meet en KPI’s in moet zetten? Ik geef je 5 SEO KPI’s die je zeker toe zou moeten passen.

1. Inkomend organisch verkeer via zoekmachines

Eigenlijk is het heel logisch om het inkomend organisch verkeer te meten. Het gaat hier over verkeer via een niet-betaald zoekresultaat. Meet altijd het percentage inkomend organisch verkeer. Kijk hierbij ook goed naar de bron:

  • Google
  • Bing
  • Yahoo!
  • Duckduckgo
  • Overige zoekmachines

Veel SEO’ers en webmasters richten zich alleen op Google en vergeten hierbij de andere zoekmachines. Hartstikke fout want Bing krijgt een steeds groter marktaandeel. Dit bedroeg in 2021 op desktop 7,36%. Bing groeide in 2022 door naar 8,48% (desktop). Wanneer je merkt dat inkomend organisch verkeer steeds vaker vanaf Bing afkomstig is, dan is het goed om je focus gedeeltelijk naar deze zoekmachine te verschuiven.

2. Inkomend verkeer social media

De eerste keer dat mijn website veel verkeer had, kwam door een van mijn blogs dat door een andere tekstschrijver op Twitter was gedeeld. Hij was niet zo positief over mijn blog, maar het leverde mij plots veel verkeer op. En een hoop stress, want ik vond zijn negatieve uitingen niet zo leuk. Maar het was een wijze les, ik leerde met jaloerse concurrenten omgaan en waarom social media me kon helpen.

Sinds die tijd meet ik het inkomend verkeer via social media heel nauwkeurig. Zonder dat ik op social media actief ben ontvang ik elke maand meer bezoekers via Twitter, Facebook en andere platformen. Dit zegt zeker iets over je zichtbaarheid in zoekmachines, omdat mensen alleen iets via social media kunnen delen wanneer ze je gevonden hebben.

Gebruik Google Analytics of een vergelijkbare tool om te ontdekken of je verkeer via social media ontvangt. Wanneer je zelf op social media actief bent dan is het vrij logisch dat een bepaald percentage van je bezoekers hier vandaan komt. Houd hier rekening mee bij het analyseren van de statistieken.

3. Het bouncepercentage

Een andere belangrijke SEO KPI is het bouncepercentage. Dit is het percentage sessies waarbij slechts één pagina geladen wordt. Een goed bouncepercentage ligt tussen de 40% en 60%. Wanneer je een hoger boncepercentage hebt betekent dit niet direct dat je website slecht is. Mogelijk weet je bezoekers te overtuigen om door te klikken naar een affiliatepartner of was de inhoud zo goed dat ze alle benodigde informatie hebben.

Wanneer je merkt dat de conversie op de website laag is en het bouncepercentage hoog (boven de 70%), dan is er iets mis met je content. Zet deze SEO KPI in om te ontdekken of bezoekers oprechte interesse tonen.

4. Aantal zoekwoorden dat in zoekmachines staat

Voor mij is het aantal zoekwoorden waarmee een website in zoekmachines staat een onmisbaar meetpunt. Met name het aantal zoektermen dat positie 1-3 en positie 4-10 heeft, is interessant. Een stijging van positie 25 naar positie 18 is veel minder interessant, want het doet niks met het verkeer.

Het bijhouden van het aantal zoekwoorden doe je via Ahrefs, Ubbersuggest, Semrush of een vergelijkbare tool. Wil je een diepgaand overzicht dan kun je beter een betaald account nemen. Je krijgt dan een beter inzicht in de ranking en zoektermen van je website. Ook voer je zeer snel een concurrentieanalyse uit.

5. Merkgebonden of niet-merkgebonden verkeer

Het viel mij de afgelopen maanden op dat er steeds meer verkeer op m’n naam binnenkwam. Omdat mijn naam tevens mijn bedrijfsnaam is, had ik het idee dat mensen bewust naar m’n bedrijfsnaam zoeken. In plaats van bedrijfsnaam kun je ook merknaam lezen.

Veel websites sluiten merkzoekopdrachten uit, omdat ze willen weten op welke relevante zoektermen het verkeer binnenkomt. Maar het is juist interessant om te zien hoe je naamsbekendheid of merkbekendheid groeit. Misschien heeft iemand je naam of merk op social media gezien, ergens gehoord of een advertentie voorbij zien komen.

Het is niet zo dat merkzoekwoorden met SEO te maken hebben. Er zijn maar weinig bedrijven die bewust bezig zijn om hun merk of naam in Google te krijgen. Ik wil wel adviseren om merkgebonden verkeer in de gaten te houden. Neemt dit toe, dan weet je dat al je SEO- of advertentie-inspanningen zinvol zijn. Wanneer merkgebonden verkeer afneemt dan is dit een signaal om je bezig te houden met branded marketing.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.