Semantic optimization (SEO)

Bijgewerkt: 27 oktober 2022

Waarschijnlijk ben je bezig met het optimaliseren van je content (inhoud). Veel ondernemers en webmasters richten zich op zoekwoorden of zoektermen. Ze doen een zoekwoordenonderzoek en laten de belangrijkste zoektermen in de tekstverwerken.

Dit is geen verkeerde gedachte want vroeger beoordeelde Google webpagina’s op basis van zoektermen. Wanneer je bijvoorbeeld over kinderschommels schreef en je gebruikte dat trefwoord een aantal keer op de pagina, dan wist Google waar de webpagina over ging. Aan de hand hiervan werden webpagina’s gerangschikt.

Semantic optimization is een nieuwe manier van zoekmachineoptimalisatie. Middels semantische SEO geef je meer betekenis aan de inhoud op je site.

De Hummingbird-algoritme uit 2013

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het jaar 2013 ligt al een tijd achter ons maar is met betrekking tot SEO nog steeds belangrijk. In dat jaar lanceerde Google de Hummingbird-algoritme. Vanaf die periode kijkt Google niet alleen naar trefwoorden maar naar de algemene inhoud van een webpagina.

Google kijkt nog steeds naar trefwoorden, dat is een feit. Zonder trefwoorden is het voor zoekmachines heel moeilijk om de kernboodschap van webpagina’s te begrijpen. Maar het is niet zo dat Google alleen maar op trefwoorden vertrouwt.

De zoekmachine kijkt nu naar webpagina’s die het onderwerp zo goed mogelijk behandelen. Het gaat dus niet alleen om de trefwoorden die je gebruikt en hoe vaak je ze inzet, maar vooral hoe diep je op het onderwerp ingaat.

Semantische optimalisatie nader uitgelegd

Semantic optimization (Engels) of semantische optimalisatie (Nederlands) is actief bouwen aan betekenisvolle inhoud.

Probeer mijn semantische SEO-strategieën uit en ontdek welke invloed dit op je positie in de organische zoekresultaten heeft.

Geef antwoord op vragen

Mensen gebruiken zoekmachines niet zomaar. Ze lopen met een probleem rond, maken zich zorgen of hebben behoefte aan informatie. Veel mensen stellen Google een vraag, in de verwachting dat de zoekmachine hier het antwoord op heeft. Maar er zijn ook mensen die alleen wat trefwoorden invoeren en ervan uitgaan dat Google het beste zoekresultaat voorschotelt.

Het is belangrijk om te achterhalen met welke vragen of zorgen het publiek rondloopt. Bedenk welke vragen ze in Google zouden kunnen stellen. Dit geeft inspiratie voor het creëren van nieuwe blogs of artikelen.

Houd er rekening mee dat veel bezoekers aanvullende vragen hebben. Ze willen niet alleen weten wat een kinderschommel is maar ook of dit veilig speelgoed is, en hoe je het moet installeren. Het beste artikel geeft antwoord op al deze vragen.

Dit betekent dat je uitgebreide artikelen of blogs moet (laten) schrijven. Ja dit vraagt een hoop werk en ook kennis omtrent het zoekgedrag van gebruikers. Maar het levert ook wat op, namelijk meer zoekverkeer en, afhankelijk van je website, een hogere omzet.

Maak een overzicht van alle onderwerpen die je gaat behandelen

Semantic optimization is pas effectief wanneer je niet alleen het hoofdonderwerp maar ook de onderwerpen behandelt. Voordat je ook maar één woord schrijft moet je weten welke subonderwerpen je gaat gebruiken.

Meestal maak ik eerst de titel aan en plaatst vervolgens 4 tot 7 tussenkopjes. Elk tussenkopje gaat over het hoofdonderwerp of behandelt een subonderwerp. Door eerst de onderwerpen te bepalen maak je het jezelf een stuk makkelijker.

Het goede aan subonderwerpen is dat Google deze vaak als relevant beschouwt. Je geeft immers waardevolle en diepgaande informatie en antwoord op belangrijke vragen.

Optimaliseer voor zoekwoordclusters

Het is niet zo dat je een zoektermenonderzoek aan de kant kunt schuiven. Het is binnen SEO nog steeds belangrijk, en je moet het ook gebruiken wanneer je semantic optimization toepast.

Richt je niet op één zoekterm per pagina, maar bekijk welke zoektermen nog meer relevant zijn. Door die relevantie te delen werk je met zoekwoordcluster. Het voordeel hiervan is dat de webpagina niet op één maar op meerdere zoektermen hoger rankt.

Relevantie is bij zoekwoordclusters erg belangrijk. Gebruik je de zoekterm ‘papegaaienkooi’ dan moet je focus niet op de nevenzoekterm ‘hondenmand’ liggen. Maar wél op inrichting kooi, papegaaienspeelgoed en standplaats van de kooi.

Niet doen: optimaliseren op één specifiek zoekwoord

Een grote fout die je kunt maken is een webpagina optimaliseren op een specifiek zoekwoord. Dit is een SEO-techniek die al lang dood is. Een goed voorbeeld hiervan is een artikel schrijven dat zich richt op de zoekterm ‘rode paprika’s eten’. Om vervolgens een tweede artikel te maken met de zoekterm ‘het eten van rode paprika’s’.

Het heeft geen zin om hier twee aparte artikelen voor aan te maken. Welke van deze twee zoektermen een gebruiker in Google invoert maakt niet uit, de zoekresultaten zijn bijna identiek.

Het gevaar van webpagina’s optimaliseren op een specifieke zoekterm is dat je dubbele inhoud creëert. Je kunt beter één pagina met meerdere vergelijkbare zoektermen inzetten.

Langere inhoud doet het beter

Google heeft halverwege 2022 gezegd dat korte artikelen net zo goed kunnen scoren als langere varianten. Maar we hoeven niet alles te geloven dat de Google zegt. Je kunt beter van praktijkervaringen uitgaan. En wat blijkt? Langere artikelen doen het zeker beter.

Dit komt omdat je in een lang artikel dieper op het onderwerp in kunt gaan. Op die manier is het mogelijk om waardevolle inhoud te creëren. In slechts 100 woorden kun je niet alles over papegaaien, kooien en ziekten uitleggen.

Het is niet zo dat je de focus op monsterartikelen moet leggen. Dit zijn artikelen van 2000 woorden of meer. Vroeger dachten webmasters dat monsterartikelen veel beter zouden scoren, maar dit is een achterhaald idee.

Wat is dan wel een goede lengte voor een blog of artikel? Zo ergens tussen de 500 en 1000 woorden, dat is meer dan prima. Heb je echter meer woorden nodig om goed iets goed uit te leggen, neem die dan. Maar ga geen extra woorden schrijven om het artikel er langer uit te laten zien.

Houd altijd rekening met de aandachtsspanne van de lezer. De meeste mensen vinden artikelen van 500 tot 800 woorden prettig om te lezen. Ze hekelen lange artikelen, omdat die vaak in herhaling vallen. Wees dus voorzichtig met té lange inhoud, want je wil je bezoekers niet wegjagen.

Je ziet, semantic optimization richt zich vooral op het verhogen van de gebruikservaring. Je moet in je hoofd niet alleen met Google maar vooral met het publiek bezig zijn.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven