Artikelen van 100 woorden zijn wél slecht, Google!

Bijgewerkt: 20 september 2022

Volgens @JohnMu op Twitter, zoekadvocaat bij Google, is het aantal woorden geen rankingfactor. Hij zegt dat Google geen woorden telt maar voornamelijk naar kwalitatieve inhoud kijkt. Natuurlijk, wanneer je in je achterhoofd hebt dat je minimaal 700 woorden moet schrijven dan ga je veel nutteloze deze informatie toevoegen.

Maar de waarheid is dat langere artikelen zeker beter in Google scoren. Kijk maar eens naar de eerste vijf zoekresultaten van welke zoekterm dan ook. Het zijn altijd de wat langere artikelen die boven komen drijven. Is Google aan het liegen? Mijn mening: ja, een beetje wel.

“Google straft je niet voor korte artikelen”

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


In 2014 zei diezelfde John dat Google je niet straft voor korte artikelen. Dat klopt ook wel want het is niet zo dat je met korte artikelen uit de zoekresultaten verdwijnt. Of helemaal onderaan wordt geplaatst. Maar het is ook niet zo dat korte artikelen beloond worden.

Hoe slecht is een artikel van 100 woorden?

Als een kort artikel bedoeld is als productomschrijving, dan is dit een prima keuze. Met productomschrijvingen scoor je toch niet hoog in Google. Bovendien is 100 woorden genoeg om de klant te laten zien wat voor ‘n product het is of waar het voor dient.

Op de contactpagina is een artikel van 100 woorden ook goed. Meer woorden heb je niet nodig om uit te leggen wat het vestigingsadres is of hoe klanten je kunnen bereiken.

Een blog van 100 woorden? Slecht, slechter, slechts. Ondanks dat meneer John zegt dat korte artikelen net zo goed kunnen ranken, is hier weinig van waar.

Check zelf de organische zoekresultaten

Ga naar Google en voer een willekeurige zoekopdracht in. Bekijk de eerste vijf zoekresultaten en uit hoeveel woorden die webpagina’s bestaan. Het zal je opvallen dat ze allemaal minimaal 500 woorden bevatten, oplopend tot ongeveer 1500 woorden.

Voor diezelfde zoekterm staan heel veel artikelen van rond de 100 woorden online. Waarom die dan niet bovenaan in Google staan? Dit heeft me twee dingen te maken:

  1. Autoriteit van de website
  2. Kwaliteit van de inhoud

Maar de nummer drie is iets dat vaak vergeten wordt:

  • Het aantal woorden

Lange teksten bevatten meer informatie

Hoe kan het dat langere teksten beter in zoekmachines scoren dan een artikel van 100 woorden? Dit komt omdat langere teksten meer informatie bevatten. Hierdoor ben je behulpzamer, en dat is waar Google van houdt.

Maar er is nog iets waarom een tekst van 600 woorden het beter zal doen dan een van 100 woorden. Het artikel van 600 woorden geeft de zoekmachinespider meer om te scannen. Hierdoor is de spider in staat om te bepalen waar het artikel over gaat. Dit wordt bij een zeer korte tekst lastig, omdat je moeite hebt met het toevoegen van zoektermen. Of misschien gebruik je wel teveel zoektermen, iets dat minder snel voorkomt wanneer de tekst langer zou zijn.

Met hagel schieten heeft een groter effect dan het één kogel

Een tekst van 100 woorden is zoiets als schieten met een pistool dat slechts één kogel bevat. Je moet zo gericht mogelijk bezig zijn, wil je hiermee in de organische zoekresultaten scoren. Een tekst van 600 of misschien wel 800 woorden is als schieten met hagel. Google vindt verschillende zoektermen in het artikel, en kan het hierdoor beter aan laten sluiten bij een of meerdere zoekopdrachten.

Niet alleen maar schrijven om meer woorden te krijgen

Je hebt een geweldige blog geschreven en na controle blijkt deze uit 100 woorden te bestaan. Of misschien wel 150, maar verder kom je niet. Moet je het artikel dan maar langer maken om toch goed in zoekmachines te scoren?

Wanneer je meer woorden aan de blog toevoegt alleen om hem langer te krijgen, dan ben je verkeerd bezig. Je bent dan al snel geneigd om een hoop onzin toe te voegen. Daar heeft de bezoeker niks aan en Google wordt er ook niet blij van.

Je voegt extra woorden toe omdat je nog wat te vermelden hebt. Of omdat je een betere uitleg wilt geven. Misschien wil je wel ergens dieper op ingaan, en dat kan alleen maar met extra woorden.

In dit geval ben je goed bezig, want je geeft diepgaande informatie aan de bezoeker. Met dat in je achterhoofd kun je een blog van 100 woorden gerust uitbreiden.

Stop met artikelen van meer dan 1000 woorden

Een artikel van 1000 woorden is 10 keer zoveel als de tekst van 100 woorden. Dat betekent bijna 10 keer langer lezen. En dus ook langer op de website blijven, iets dat goed is voor je organische ranking.

Zat het maar zo eenvoudig in elkaar. Veel lezers zijn rond 500 woorden wel een beetje klaar met je artikel. Wanneer ze na 500 woorden nog steeds de informatie niet hebben waar ze naar op zoek waren, dan haken ze af. Je moet er dus niet vreemd van opkijken dat teksten van 1000 woorden slechter kunnen scoren dan die van 500 of 800 woorden.

Maar: duizend woorden is beter dan honderd woorden. Het is maar hoe je het bekijkt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven