Segmentatiestrategie marketing: betekenis en uitleg

Bijgewerkt: 1 augustus 2023

Segmentatie is een verdeling. Denk maar aan een rups, zijn lijf bestaat uit verschillende segmenten. Voor bedrijven is marktsegmentatie belangrijk, omdat je hiermee de markt in afzonderlijke klantgroepen met verschillende kenmerken en behoeften indeelt.

Bij het segmenteren van de markt kies je uit een van de drie segmentatiestrategieën. Deze drie strategieën zal ik uitvoerig bespreken, zodat je weet wat de betekenis is en wat je ermee kunt.

Waarom indeling van de markt belangrijk is

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Bedrijven moeten weten aan wie ze hun producten of diensten verkopen. Door inzicht te krijgen in de doelgroep, kan de marketing hier beter op worden afgestemd. Klakkeloos adverteren en communiceren leidt tot onnodig tijdsverlies en geldverspilling.

Segmentatiecriteria voor de consumentenmarkt

De meeste bedrijven richten zich op de consumentenmarkt. Om doelgroepen te bepalen, zijn er vier segmentaties:

  1. Geografisch: de locatie van de doelgroep, bijvoorbeeld land, regio of stad.
  2. Demografisch: samenstelling van de bevolking en de opbouw hiervan, bijvoorbeeld geslacht, leeftijd, gezinssamenstelling en opleidingsniveau.
  3. Psychografisch: levensstijl en persoonlijkheid.
  4. Gedrag: kennis van de doelgroep, houding en gebruik.

Aan de hand hiervan is het belangrijk om personages te maken. Dit zijn op maat gemaakte klantprofielen. Feitelijk breng je hiermee de doelgroep tot leven, en is het makkelijker om te weten met wie je communiceert.

Segmentatiestrategie marketing, wat betekent dat?

Na het vaststellen van de doelgroep, en soms zijn het meerdere doelgroepen, is het tijd voor een segmentatiestrategie. Binnen de marketing betekent dit dat je een marketingstrategie hanteert die perfect bij de doelgroep(en) aansluit, bedoeld om deze op de juiste manier te bereiken.

Er zijn drie segmentatiestrategieën binnen de marketing. Het maakt hierbij niet uit of het om offline- of online marketing gaat. Ik ga je uitleggen welke segmentatiestrategie het beste bij jouw bedrijf past.

Geconcentreerde marketing

Wanneer je een bepaald deel van de markt wil veroveren, is geconcentreerde marketing een goede keuze. Je richt je op een segment met zo min mogelijk verschillen. Potentiële klanten vertonen dezelfde kenmerken zoals een gelijke leefstijl, koopgedrag en gezinssamenstelling.

Je zou je bijvoorbeeld kunnen richten op jonge ouders met een laag budget. Dit zie je bijvoorbeeld bij de Action, deze populaire winkel trekt voornamelijk jonge ouders aan die niet al te veel te besteden hebben. Dit is een duidelijk voorbeeld van geconcentreerde marketing.

Door je bezig te houden met de wensen en behoeften van je doelgroep, leer je deze steeds beter kennen. Zo ben je beter in staat om je marketingstrategie effectief toe te passen, zonder dat dit te veel geld kost.

Het voordeel van geconcentreerde marketing is dat je autoriteit opbouwt binnen dit segment van de markt. Een nadeel is dat de omzet tegen kan vallen of soms helemaal terugloopt, omdat je afhankelijk bent van slechts één deel van de markt.

Gedifferentieerde marketing

Het kan dat je bedrijf zich richt op verschillende segmenten. Bijvoorbeeld wanneer je doelgroep niet alleen uit jonge ouders bestaat, maar ook uit alleenstaanden. Dit kan het geval zijn wanneer je meerdere producten of diensten aanbiedt. Je zou ook kunnen denken aan een bedrijf die zich niet alleen op andere bedrijven richt (B2B) maar ook consumenten van dienst is.

In dit geval is gedifferentieerde marketing een betere keuze. Je ontwikkelt verschillende marketingmixen die afgestemd zijn op de verschillende segmenten. Dit betekent dat je meerdere marketingstrategieën hanteert.

Het voordeel van gedifferentieerde marketing is dat je voor elke doelgroep een specifieke marketingcampagne maakt, waardoor je de doelgroep effectief bereikt en hiermee communiceert. Het heeft vaak een positieve invloed op de omzet. Een nadeel is dat er te grote verschillen tussen de doelgroepen zitten. Concurrenten die dit opmerken, kunnen zich op deze groep toeleggen.

Ongedifferentieerde marketing

Sommige bedrijven richten zich op de hele markt. Denk maar aan fabrikanten of verkopers van suiker, zout of andere producten die bijna iedereen gebruikt. Dan kun je niet zeggen dat het voor één of meerdere specifieke doelgroepen bedoeld is.

Bij ongedifferentieerde marketing beschouw je de markt als één geheel. Je hoeft je in feite niet met marktsegmentatie oftewel het vaststellen van doelgroepen bezig te houden. Je kijkt vooral naar wat consumenten met elkaar gemeen hebben, niet naar wat de verschillen zijn.

Een ongedifferentieerde marketingstrategie is geschikt voor bedrijven die de totale markt bewerken. Wanneer een bedrijf met een nieuw product op de markt komt, is dit een effectieve strategie. Dit komt omdat de concurrentie nog heel laag is.

Natuurlijk heeft deze marketingstrategie ook een nadeel. Vaak is (na enige tijd) de concurrentie hoog, en is er veel budget nodig om de totale markt te bereiken. Bij een zeer hevige concurrentie leidt dit vaak tot lagere prijzen. Dat is voor consumenten fijn, maar bedrijven realiseren hierdoor minder winst.

Welke segmentatiestrategie marketing moet je kiezen?

Hieronder geef ik enkele voorbeelden van verschillende bedrijven, en welke segmentatiestrategie het beste bij hen zou passen.

Winkel of webshop met kinderkleding

Voor een kledingwinkel gericht op kinderen, is een demografische segmentatie zeer geschikt. De doelgroep wordt opgesplitst op basis van leeftijd, geslacht, locatie en vaak nog andere demografische factoren. Je komt dan uit bij geconcentreerde marketing.

Een luxe hotelketen

Gaat het om een luxe hotelketen, dan is een gedragssegmentatiestrategie passend. De doelgroep deel je en op basis van gedragingen en voorkeuren. Omdat je te maken krijgt met zakenreizigers, gezinsvakanties en frequente reizigers, is gedifferentieerde marketing een betere keuze.

Technologiebedrijf (smartphones)

Voor een technologiebedrijf dat smartphones verkoopt, is gedragssegmentatie goed om mee te beginnen. Klanten worden opgedeeld op basis van koopgedrag en frequente upgraders. Budget kan een rol spelen, maar omdat veel providers de mogelijkheid bieden om een smartphone op afbetaling te kopen, lijkt budget minder van toepassing te zijn. Vroeger was gedifferentieerde marketing hier een goede keuze in. Omdat tegenwoordig iedereen een smartphone heeft, kom je toch eerder bij ongedifferentieerde marketing uit.

Waarom segmenteren bedrijven?

Je moet weten dat niet alle klanten dezelfde behoefte hebben. Ook zijn ze op verschillende manieren te bereiken. Zo bevinden jongeren zich op andere kanalen dan senioren. Jonge ouders zijn op andere momenten bereikbaar dan de zakenwereld. Het is belangrijk om met dit soort dingen rekening te houden.

Door te segmenteren weet je wat je doelgroep is, wat hen bezighoudt en waar ze te bereiken zijn. Wanneer je een segmentatiestrategie voor marketing kiest, voorkom je dat je teveel geld uitgeeft. Dat bedrijven segmenteren heeft dus vooral met kostenbesparing en tijdsbesparing te maken.

Wil je een marketing segmentatiestrategie bepalen en hier actief mee aan de slag gaan? Samen met mijn team sta ik klaar om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven