Schrijven voor het internet alsof je een pro bent

Bijgewerkt: 20 september 2023

Iedereen kan schrijven voor het internet. Maar dat betekent niet dat iedereen succesvol is. Veel websites delen tips en geven trainingen om beter te leren schrijven en meer te verkopen. Maar kijk je naar de statistieken van dit soort websites, dan is het om te huilen.

400 bezoekers per maand voor een website die jou leert hoe je moet schrijven? Laat degene achter die website eerst maar eens zelf de nodige vaardigheden ontwikkelen.

Met meer dan 3 miljoen bezoekers per maand, verdeeld over mijn vijf websites, kan ik trots melden dat ik weet hoe je schrijft. En omdat ik je niet aan een cursus of training wil binden, geef ik een aantal van mijn succesfactoren prijs.

Verschil tussen B2B en B2C

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je hebt vast wel een cursus voorbij zien komen waarin je wordt beloofd dat je gegarandeerd duizend bezoekers per dag krijgt. Of dat je beter leert schrijven om meer te verkopen. Maar de waarheid is dat het resultaat van je werkwijze afhangt.

B2B websites krijgen nooit zoveel bezoekers als B2C websites. Dat is gewoon een feit. Mijn zakelijke website doet het met 40.000 bezoekers per maand nog redelijk goed. Maar ik weet dat een hoop B2B-sites nooit deze statistieken zullen halen. Je moet blij zijn wanneer je op 10.000 bezoekers per maand uitkomt, want dan ben je goed in wat je doet.

B2C-websites zoals webwinkels, nieuwssites en blogsites kunnen meer dan 1 miljoen bezoekers per maand aantrekken. Hier liggen dus heel veel kansen voor jou open.

Voordat je begint met schrijven voor in het internet, moet je dus eerst weten wat jouw doelgroep is. Dit heeft natuurlijk niet alleen betrekking op bedrijven of consumenten, maar ook uit welk soort mensen je doelgroep bestaat. Senioren, kinderen, mannen, vrouwen, rijken, uitkeringsgerechtigden, dierliefhebbers, dierhaters. Noem het maar op.

Schrijf volgens de omgekeerde piramide

Ik weet niet of je wel eens in Egypte bent geweest, maar daar staan prachtige piramides. Schrijven voor internet betekent dat je deze piramides omkeert. Vervolgens ga je aan de hand hiervan schrijven. Maar wat bedoel ik je precies mee?

Wanneer een piramide normaal staat, is de onderkant het breedst. Dit is het draagvlak en daarom het meest belangrijke. Keer die piramide om, dan komt het meest belangrijke bovenaan te staan. En het minst belangrijke onderaan.

De belangrijkste informatie plaats je in de titel en de inleiding van de tekst. In het midden komt de aanvulling hierop, en op het einde een conclusie. Dat bedoel ik met de omgekeerde piramide.

Energie in je tekst

Een webtekst moet bruisen van energie. De lezer moet er enthousiast van worden, zichzelf herkennen en hij moet een emotionele verbinding voelen.

Het is niet zo makkelijk om energie in je tekst te stoppen. Laat ik daarom wat tips geven.

Mijn eerste tip is dat je in zinnen een actieve stem gebruikt. Hierdoor worden zinnen directer en energieker. Bijvoorbeeld “we hebben de oplossing”, in plaats van “we zullen de oplossing hebben”. Zie je het verschil tussen deze twee?

Kies altijd voor sterke en actieve werkwoorden. Zoals “we lanceren een nieuwe productlijn”, in plaats van “er is een nieuwe productlijn”. Dat woordje lanceren is sterk en actief. Het komt veel krachtiger over, wat de energie op de lezer overbrengt.

Maak ook gebruik van positieve taal. ‘Onze klanten zijn enthousiast’ of ‘onze klanten zijn niet ontevreden’. Ik hoop dat je het verschil tussen deze twee opmerkt.

Ook wil ik je vragen om zinnen en alinea’s kort en bondig te houden. Zorg dat de tekst lekker vlot leest en dat de lezer zijn aandacht er goed bij kan houden. Vermijd lange en ingewikkelde zinnen. Die zijn al snel saai en zeer vermoeiend. Als ik zoiets zie, dan val ik bijna in slaap.

Werk met opsommingstekens

Maak het de lezer makkelijk om de inhoud te begrijpen. Gebruik opsommingstekens of lijstjes in je teksten. Vooral wanneer je voor het internet schrijft, moet je dit altijd toepassen. Dit komt omdat mensen op het internet heel vluchtig lezen. Ze nemen zich niet zo de tijd om lange blogs of artikelen door te nemen. Door met lijstjes te werken, kunnen mensen de informatie makkelijker scannen en in zich opnemen.

Houd rekening met het leesniveau van je bezoekers

Ik kom nog te vaak teksten tegen die helemaal niet zijn afgestemd op het algemene publiek. Bijvoorbeeld de copywriter die veel voor Rijkswaterstaat of de bouwsector werkt. Op zijn website gebruikt hij vaak moeilijke bewoordingen of vakjargon. Ik denk dat hij niet weet dat veel van zijn opdrachtgevers een gemiddeld leesniveau hebben.

Zelfs wanneer je publiek uit mensen met een hoog leesniveau bestaat, moet je toch voor B1 of B2 leesniveau kiezen. Dit komt omdat mensen met een hoog niveau het veel prettiger vinden om eenvoudige teksten te lezen. Hierdoor begrijpen ze de informatie beter en blijft het ook langer hangen.

Houd daarom altijd rekening met het leesniveau van je bezoekers. Pas je schrijfstijl aan, zodat jouw online teksten voor iedereen toegankelijk zijn.

Schrijf zoekmachinevriendelijk

Ik ga je niet uitleggen dat je zoveel mogelijk zoektermen in een tekst moet stoppen. En ook niet welke zoektermen dit moeten zijn. Allereerst moet je onderzoek doen naar je doelgroep, je concurrenten en je doelstelling voor ogen houden. Aan de hand hiervan voer je een zoektermenonderzoek uit.

Tijdens dit onderzoek houd je ook rekening met de zoekintentie van de gebruiker. Daarnaast heb je wat creativiteit nodig en inzicht in de menselijke psychologie. Tijdens het schrijven voor het internet maak je gebruik van de beste zoektermen die je doelgroep gaat gebruiken. Maar je spreekt ook het reptielenbrein van de mens aan.

Beter leren schrijven om meer te verkopen

Webteksten schrijven gaat niet alleen over een goede online zichtbaarheid. Hoewel dit zeker belangrijk is, want wanneer je niet hoog in zoekmachines rankt, trek je weinig verkeer aan. Hierdoor zien maar weinig mensen die geweldige teksten die jij geschreven hebt.

Je begint dus met goede SEO teksten schrijven. Maar je moet ook beter leren schrijven om meer te verkopen. Oftewel: je teksten moeten converteren, klanten opleveren en je bankrekening uitbreiden.

Maar hoe leer je beter schrijven zodat je ook meer verkoopt? Enkele tips heb je hierboven al zien staan. Gebruik een actieve stem en houd zinnen en alinea’s kort en bondig. Hier komen nog enkele tips:

  1. Zorg dat je de doelgroep goed kent. Wat zijn hun behoeften, problemen en verlangens?
  2. Maak krachtige en aantrekkelijke titels en koppen. Ze moeten de aandacht trekken en de voordelen van je product of dienst benadrukken.
  3. Beschrijf de voordelen van je producten of diensten, en welke resultaten je klanten kunnen verwachten.
  4. Creëer een urgentie door woorden zoals “tijdelijke actie” of “beperkt aanbod” te gebruiken.
  5. Mensen zijn geneigd iets te kopen, als ze zien dat anderen dat ook hebben gedaan. Gebruik klantrecensies om vertrouwen op te bouwen.
  6. Een goed verhaal wekt emoties op en maakt mensen betrokken. Vertel het verhaal van je merk, product of dienst.
  7. Zorg voor een duidelijke en aantrekkelijke CTA zodat lezers weten wat je van hen verwacht.

Schrijven voor het internet: tips voor een betere website

Wanneer je voor het internet schrijft draait het niet alleen om teksten op je website. Je website moet er in zijn geheel goed uitzien en een goede gebruikerservaring bieden. Denk bijvoorbeeld aan een korte laadtijd van webpagina’s, een goede navigatie en een leesbaar lettertype. Dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Bij zoekmachine optimalisatie kun je ook nog denken aan linkbuilding. Hiermee verzamel je op een actieve manier backlinks. Het is niet zo dat linkbuilding verplicht is, want wanneer je dit achterwege laat kun je nog steeds ontzettend hoog in zoekmachines ranken. Mijn verschillende websites bewijzen dit, omdat de focus hier op kwalitatieve en waardevolle content ligt.

  • Houd de aandacht van de lezer vast
  • Gebruik duidelijke taal
  • Scanbaarheid is cruciaal
  • Gebruik zoekwoorden slim
  • Bied waarde en relevantie
  • Gebruik visuele elementen
  • Houd het actueel en relevant
  • Interactie aanmoedigen
  • Zorg voor een duidelijke CTA
  • Mobielvriendelijkheid
  • Controleer op fouten
  • Gebruik betrouwbare bronnen
  • Test en analyseer

Bouw geen website voor jezelf of voor zoekmachines. Je doet het voor je bezoekers. Wanneer je website niet aan de verwachtingen van bezoekers voldoet, zullen ze deze met teleurstelling verlaten. Hierdoor worden je rankings steeds slechter en gaat je omzet omlaag.

Laat teksten schrijven, dit bespaart een hoop tijd

Vind je internet teksten schrijven moeilijk, of kost het je teveel tijd? Laat dit dan aan een professional over. Ik help je hier graag bij. Dit kan op het gebied van blogs, wiki-artikelen, homepages, nieuwsberichten en nog veel meer. Laat weten waar je behoefte aan hebt en we stellen een plan op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven