Reviews in Google – recensies verzamelen en beheren

Reviews in Google: je komt het regelmatig tegen. Iedereen kan binnen Google een review over een bedrijf plaatsen. Voor bedrijven een goede manier om middels recensies flink door te groeien. Aan de andere kant helpen consumenten elkaar door reviews in Google achter te laten. Is een bedrijf wel betrouwbaar en hoe zit het met de kwaliteit van hun diensten of producten?

Het belang van reviews in Google

Je zoekt een restaurant bij jou in de buurt of je hebt een SEO tekstschrijver nodig. Na het invoeren van een zoekopdracht in Google zie je aan de rechterkant een relevant bedrijf verschijnen. In veel gevallen staan hier een of meerdere reviews bij.

Aan de hand van deze reviews zie je direct of het restaurant lekkere gerechten serveert en of die SEO tekstschrijver een goede kwaliteit levert. Reviews in Google zijn voor zowel consumenten als bedrijven ontzettend belangrijk. Het zegt namelijk iets over de werkwijze, betrouwbaarheid en kwaliteit van het bedrijf.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Reviews in Google plaatsen

Hoe werkt dat nu, reviews in Google plaatsen? Je kunt zowel een review en beoordeling bij een bedrijf als ook bij een bezochte plaats schrijven (Google Maps).

  • Zoek het bedrijf waarover je een review wil schrijven via Google op
  • Rechts (op desktop PC) zie je een lokale vermelding van het bedrijf
  • Klik op de knop “review schrijven”
  • Log in op je Google account
  • Schrijf de review
  • Publiceer de review

Je hebt altijd de mogelijkheid om reviews in Google aan te passen of te verwijderen.

Fake reviews in Google

Helaas kom je ook heel wat fake reviews in Google tegen. Bedrijven vinden het namelijk interessant om veel reviews in Google te hebben. Daarom wordt er betaald voor fake reviews of ruilen bedrijven reviews met elkaar. Ze schrijven hierbij een review over het ene bedrijf wanneer deze een review terugschrijft. Maar het kan ook dat iemand een bedrijf in een kwaad daglicht wil zetten en een fake review achterlaat.

Fake reviews zijn niet altijd goed te herkennen. Toch zijn er wel wat aanknopingspunten voor fake reviews. Zo kan het dat een fake review wordt geplaatst door iemand die nog geen andere reviews heeft geplaatst. Maar let op dat je niet iedereen over één kam scheert want het kan best dat iemand ooit een Google review heeft geplaatst en later denkt: “dat reviewen is niks voor mij”.

Wanneer een bedrijf een review in Google over een ander bedrijf plaatst, zoek dan ook dat andere bedrijf op. Hebben deze een review terug ontvangen? Dan is de kans groot dat het hier om een review ruil gaat.

Zijn fake reviews illegaal?

Hoe je het ook wendt of keert: fake reviews zijn niet toegestaan. Om het direct illegaal te noemen dat gaat wat ver, de wetgeving is hier namelijk niet helemaal duidelijk over. Het is vaak lastig om te bepalen of een fake review kwade opzet, een bewuste keuze of toevalligheid was.

Een bewuste valse verklaring afleggen middels positieve fake reviews is in ieder geval niet toegestaan. Maar ook een valse verklaring middels negatieve reviews is illegaal, dit valt namelijk onder smaad en laster. Daarnaast is zoekmachine Google er ook duidelijk over: fake reviews worden zoveel mogelijk verwijderd.

Reviews zijn vooral belangrijk voor lokale bedrijven

Bedrijven met positieve reviews en Google hebben meer aanzien. Een en ander hangt wel een beetje van het bedrijf af. Als SEO tekstschrijver heb ik geen reviews in Google nodig omdat opdrachtgevers allemaal via blogberichten binnenkomen. Ze kijken dan niet naar de reviews in Google. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor webwinkel Bol.com of bouwmarkt Gamma. Niemand die zich druk kan maken over wat reviews in Google.

Maar voor de lokale bakker, het restaurant in een stad verderop en de plaatselijke drukkerij is het wel belangrijk om goede reviews in Google te hebben. Dit soort bedrijven wordt minder vaak via blogs gevonden, mensen zoeken specifiek op bedrijfsnaam.

Iemand uitnodigen om een review in Google te plaatsen

Als lokaal bedrijf is het heel interessant om positieve reviews in Google te ontvangen. Je kunt klanten of opdrachtgevers uitnodigen om een Google review te plaatsen. Dit kan ten eerste via de e-mail zelf, hierbij moet de klant/opdrachtgever zelf even op zoek naar het bedrijf.

Een andere optie is door gebruik te maken van de API voor Google Places. Zoek hierbij op je eigen bedrijfsnaam en kopieer het Place ID dat bij de bedrijfsnaam vermeld staat. Stuur een mail naar de klanten en verzamel goede reviews. Heb je niet zoveel verstand van de API, vraag dan gewoon via de e-mail of klanten een review over jouw bedrijf op Google kunnen plaatsen.

Het helpt om je eigen bedrijf op Google op te zoeken en een link van de zoekresultaten naar klanten of opdrachtgevers te sturen. Zo hoeven ze zelf niet op zoek en kunnen direct beginnen met het plaatsen van een review.

Reviews Google in WordPress tonen

Wist je dat je reviews in Google via je WordPress website kunt tonen? Hiervoor heb je de plug-in Google Places- recensies nodig. Deze plug-in is volledig gratis te gebruiken. Log in op het administratiegedeelte van de WordPress website en navigeer naar de plug-in.  Je moet je Google Places API- sleutel invoeren, anders kun je de reviews in Google niet in WordPress tonen.

Zodra je website is verbonden met Google maak je gebruik van een shortcode om de reviews in Google op je website te tonen. Voor het gebruik van shortcodes heb je ook weer aparte plug-ins.

Een andere methode is het downloaden en installeren van de Google reviews widget. Ook deze is gratis in gebruik en wordt regelmatig geüpdatet.

Zorg dat je zichtbaar bent

Het is heel leuk om reviews in Google te ontvangen maar wanneer je website niks te bieden heeft dan schiet het natuurlijk niet op. Vooral voor webshops, bedrijven die een dienst aanbieden maar ook voor lokale ondernemers is het belangrijk om zichtbaar te zijn.

Maak je website zichtbaar met kwalitatieve content. Hierbij is het belangrijk dat blogs, artikelen, de homepage of dienstenpagina’s goed aansluiten op de zoekvraag van de gebruiker. Laten we dit doen middels SEO & UX teksten. Deze teksten zijn goed vindbaar in zoekmachines en zeer gebruiksvriendelijk. Wil je hier meer over weten, vraag dan informatie aan.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.