Bol.com productbeschrijving laten schrijven

Bijgewerkt: 20 september 2023

Ben je klaar om bol.com te gebruiken om je verkoop te stimuleren? Als je in de startblokken staat, is dit het moment om over productbeschrijvingen te leren. Het algoritme van bol.com werkt namelijk anders dan Google of Bing.

Een bol.com productbeschrijving laten maken is een goede investering. Maar alleen wanneer de schrijver rekening houdt met het algoritme van dit platform.

Ik heb tientallen bol.com verkopers geholpen met effectieve productbeschrijvingen. Doe hier je voordeel mee en vraag naar de voordelige tarieven.

De essentie van een goede productbeschrijving

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je wil zoveel mogelijk via bol.com verkopen. Dat is hard nodig want je moet een gedeelte van je omzet afstaan. Hoe meer je verkoopt, hoe hoger de netto winst.

Productbeschrijvingen worden vaak over het hoofd gezien. Of ze worden haastig geschreven. Wanneer je op meerdere platforms verkoopt, zoals via je webshop en Marktplaats, is het verleidelijk om dezelfde productbeschrijvingen te gebruiken.

Zo werkt dat niet. Elk platform heeft andere vereisten en een andere werking. Dit betekent dat een bol.com productbeschrijving een andere insteek heeft dan wanneer je een tekst voor je webshop of voor eBay laat maken.

SEO binnen bol.com

Je hebt vast wel eens van SEO oftewel zoekmachine optimalisatie gehoord. Dit is het optimaliseren van je website, zodat hij beter rankt in zoekmachines. Sommigen denken dat je de website voor zoekmachines optimaliseert. Maar het is juist de bedoeling dat je dit voor bezoekers doet.

Zoekmachines belonen namelijk websites die geoptimaliseerd zijn voor bezoekers. Want bezoekers moeten een goede gebruikservaring hebben.

SEO is ontstaan naar aanleiding van de werking van zoekmachines, met name Google. Marketeers en webmasters zochten een manier om hoger in de organische zoekresultaten te verschijnen. Inmiddels heeft Google zijn eigen SEO-richtlijnen ontwikkeld.

Het klinkt misschien vreemd maar je kunt SEO ook op bol.com toepassen. Dit is gericht op het algoritme van dit platform. Het doel is om de productomschrijving zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van bol.com te krijgen. Je begrijpt vast wel dat het algoritme tussen bol.com en Google enorm verschilt.

Van interesse naar overtuiging

Een bol.com productbeschrijving laten maken? Het gaat niet alleen om een goede vindbaarheid op dit platform. Het is net zo belangrijk om geïnteresseerde lezers ervan te overtuigen het product te kopen. Daarom is het zo belangrijk dat alle details, kenmerken en voordelen van het product in de beschrijving staan.

Lees ook: Zo kom je bovenaan op bol.com

Wat er in de productomschrijving komt te staan

Tijdens het schrijven wordt rekening gehouden met het zoekalgoritme van het platform. Daarnaast moet de beschrijving alle vragen van de potentiële klant beantwoorden.

Artikelspecifieke kenmerken: dit zijn bijvoorbeeld afmetingen, kleur, model en eventuele fabrikant. Maar ook toepassingen van het product.

Onderdelen en accessoires: je moet duidelijk zijn over de onderdelen en accessoires die zijn inbegrepen. Bijvoorbeeld een oplader bij een smartphone, of batterijen bij speelgoed.

Het gebruik van trefwoorden

Wanneer iemand op bol.com op zoek is naar een Samsung smartphone, dan zal hij dit vaak in de zoekbalk invullen. Maar het kan ook dat hij heel specifiek op zoek gaat naar een model, bijvoorbeeld ‘Samsung A53’.

Wil je goed presteren in de zoekresultaten? Dan is het belangrijk om titels en beschrijvingen met trefwoorden te optimaliseren. Dit betekent dat de belangrijkste trefwoorden in de productomschrijving worden verwerkt.

Ik doe altijd onderzoek naar relevante trefwoorden. Soms zitten hier trefwoorden bij waar je zelf niet aan gedacht had. Toch kan het verstandig zijn om ze in de productbeschrijving te verwerken. Hierdoor word je soms beter gevonden dan je concurrenten. Vertrouw op mijn 25+ jaar ervaring.

Zichtbaar in zoekmachines zoals Google

Wist je dat bol.com webpagina’s ook in de organische zoekresultaten van zoekmachines verschijnen? Wanneer iemand bijvoorbeeld in Google op zoek is naar ‘smartphone kopen’, dan is de kans groot dat Google een bol.com verkooppagina of een categoriepagina in de zoekresultaten toont.

Door rekening te houden met de belangrijkste en relevante trefwoorden, vergroot je de kans dat jouw verkooppagina ook in Google verschijnt. Hiermee maak je dubbel zoveel kans op een goede omzet.

Wie je klanten zijn en wat ze zoeken

Bij het schrijven van productbeschrijvingen ligt de concentratie op wie jouw klanten zijn. Maar ook wat ze exact nodig hebben, of waar hun behoeftes liggen. Daarnaast hou ik bij het schrijven rekening met wat je klanten van de producten verwachten.

Kort en gemakkelijk leesbaar

Soms zie ik hele lange productbeschrijvingen op bol.com. Ik vraag mij af welke (potentiële) klant dit gaat lezen. Waarschijnlijk is gemikt op een SEO-tekst, waarbij gedacht wordt dat deze lang moet zijn. Het kan bezoekers juist wegjagen.

Bij bol.com draait het voornamelijk om goede productbeschrijvingen met belangrijke trefwoorden. Zonder te overweldigen.

Dit betekent dat beschrijvingen niet al te lang zijn, maar wel overzichtelijk. Ik maak ze makkelijk leesbaar.

De productvoordelen vooraan

Lezers moeten direct overtuigd zijn van de voordelen van het product. Daarom trek ik de aandacht door de productvoordelen vooraan te zetten. Meestal in een lijstje, met dingen die belangrijk zijn voor de lezer.

Vervolgens worden deze beweringen onderbouwd met relevante informatie. Dit is een goede opbouw van de productbeschrijving. Maar afhankelijk van het product en jouw wensen is ook een andere opbouw mogelijk.

Regel zelf de afbeeldingen

Als het goed is krijg je de juiste productafbeeldingen van de leverancier of fabrikant. Kijk wel even of je hier gebruik van mag maken. Ben je geen officiële verkoper van het product, bijvoorbeeld omdat je namaakproducten verkoopt, of van een ander merk? Dan kun je niet zomaar productafbeeldingen van een (andere) leverancier of fabrikant gebruiken.

Het is ook mogelijk om zelf productfoto’s te maken. Misschien merk je dat iemand anders je productfoto’s ook gebruikt. Het probleem met productfoto’s is dat hier niet altijd auteursrecht op zit. Hiervoor moeten ze uniek en creatief genoeg zijn, en productfoto’s zijn vaak niet creatief. Wil je voorkomen dat iemand jouw zelfgemaakte productfoto’s gebruikt, geef er dan een creatieve draai aan.

Ik kan productafbeeldingen helaas niet voor jou regelen. Dit moet je zelf doen. Maar productbeschrijvingen voor bol.com laten maken, is natuurlijk wel mogelijk.

Wat je over de kosten moet weten

Het is mijn missie om (startende) ondernemers te helpen om hun online zichtbaarheid te vergroten. Dit doe ik middels betaalbare trainingen over SEO en sociale media. Maar ook door betaalbare productomschrijvingen te maken.

Een bol.com productbeschrijving laten maken is mogelijk vanaf € 25 (exclusief btw). Dit is inclusief trefwoordenonderzoek. Wil je weten wat de exacte kosten zijn? Neem contact op, dan laat ik het je weten.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven