Het samenvoegen van SEO en PPC- campagnes

SEO of zoekmachineoptimalisatie is net zo oud als zoekmachines. Het omvat verschillende methoden om hoger in de organische zoekresultaten te ranken. Wie hier niet op wil wachten kan in zoekmachines adverteren. Een PPC-campagne is voor adverteerders erg interessant. Je betaalt alleen wanneer iemand op de advertentie klikt.

Door het samenvoegen van SEO en PPC haal je het beste uit je advertentiemogelijkheden. Dit zorgt voor een hogere conversie en een versterking van je merk- of naamsbekendheid.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Bieden op zoektermen

Met de juiste zoekwoorden toon je de advertentie aan de meest gewenste doelgroep. Hierbij kan de zoekwoordentool van Google Ads helpen. Maak hier zeker gebruik van wanneer je in zoekmachine Google adverteert.

De tool helpt bij het vinden van zoekwoorden die relevant zijn aan je website, bedrijf, product of dienst.

  • Maak een advertentieaccount bij Google aan
  • Bezoek de website ads.google.com
  • Voer een of meerdere zoekwoorden in
  • Vul eventueel de URL van je website in (om verkeerde zoekwoorden weg te filteren)
  • Klik op ‘Behaal resultaat’

Je ziet de maandelijkse zoekintentie van de door jou opgegeven zoekwoorden, maar ook suggesties voor zoekwoorden. Ook zie je een voorstel voor de biedprijs, en die kan van zeer laag tot schrikbarend hoog zijn.

Vroeger was de biedprijs op de zoekterm ‘SEO-tekstschrijver’ ongeveer € 0,90. Dat weet ik omdat ik hier nog mee geadverteerd heb. Wanneer ik nu kijk ligt het bod voor bovenaan de pagina op maar liefst € 8,06. Dit betekent dat adverteren op deze zoekterm tegenwoordig erg duur is.

Vertrouw niet alleen op zoekwoordentools

Het is niet goed om alleen maar uit te gaan van de tool van Google Ads of andere zoekwoordentools. Het is veel beter om in kaart te brengen op welke zoekwoorden het verkeer op je website binnenkomt. Bekijk ook welke pagina’s het beste in Google scoren of het meest worden bezocht. Maak hier een duidelijk overzicht van.

Neem de zoektermen waarop bezoekers je vinden, en probeer suggesties hiervoor op te sporen. Het is goed om elke zoekterm aan een bepaalde pagina toe te wijzen. Merk je bijvoorbeeld dat iemand op de zoekterm ‘rode smartphone’ het vaakst uitkomt op de blog ‘meest populaire kleuren onder smartphones’, dan is het logisch dat je deze zoekterm aan deze pagina toewijst.

Besteed een gedeelte aan merk zoekwoorden

Het gekke is dat veel bedrijven helemaal niet op hun merknaam adverteren. Terwijl dit wel ideaal is om meer verkeer aan te trekken. Uiteraard heeft dit alleen zin wanneer bezoekers of potentiële klanten bekend zijn met je merknaam, bedrijfsnaam of de naam van je website.

Het is goed om eerst je merknaam, bedrijfsnaam of websitenaam te analyseren in Google Analytics en het Google webmasterprogramma. Ontdek of gebruikers daadwerkelijk op je merk/bedrijfsnaam zoeken. Is dit het geval, hoe minimaal ook, dan is het aan te raden om 10% tot 20% van je advertentiebudget te besteden aan merkzoekwoorden.

Het testen van de PPC-campagne in combinatie met SEO

Meten is weten, dat geldt niet alleen voor SEO maar ook voor de PPC- campagne. Bekijk van dag tot dag welke zoekwoorden en advertenties het beste presteren. Haal de slechte advertenties ertussenuit of voer een test uit (A/B test).

Ga verder met de zoektermen die veel verkeer opleveren maar ook voor een hogere conversie zorgen. Je hebt er niks aan om veel verkeer naar je website te trekken maar hier geen enkele verkoop uit te halen. Een lage conversie betekent hogere advertentiekosten.

Eerst SEO, dan pas adverteren

Startende ondernemers zijn vaak geneigd om geld uit te geven aan adverteren. Dit is een logische gedachte want het is moeilijk om als starter klanten aan te trekken. Toch is het beter om je eerst op SEO (zoekmachine optimalisatie) te richten.

Ik zeg dit omdat je middels SEO meer inzicht krijgt in belangrijke zoektermen, hoe concurrenten het doen en hoe Google met je website omgaat. Na ongeveer 6-12 maanden heb je voldoende data verzameld om te starten met PPC adverteren.

De kosten voor PPC adverteren

Veel ondernemers of webmasters vragen zich af wat beter is: SEO of PPC adverteren. Hier heb ik geen standaard antwoord op, want beiden hebben hun voor- en nadelen.

SEO vraagt veel inspanning en tijd. Het duurt lang voordat je beter of hoger op bepaalde zoektermen scoort. Wanneer je eenmaal goede posities in de organische zoekresultaten hebt te pakken dan blijf je ze lang behouden. Het resultaat is dus voor de lange termijn. SEO zelf uitvoeren is het goedkoopst maar erg moeilijk. Uitbesteden kost geld maar levert vooral op de lange termijn veel op.

PPC adverteren is de ideale methode om snel bezoekers naar je website te trekken. Het resultaat blijft net zolang aanhouden als dat je de campagne online laat staan. Met doordachte zoektermen levert het een mooie conversie op. Aan de andere kant is adverteren in Google erg duur, het kan enkele honderden tot duizenden euro’s per maand kosten.

Adverteren in zoekmachines heeft geen invloed op je positie in de organische zoekresultaten. Maar het kan via een zijweg hier wel aan bijdragen. Wanneer iemand op zoek is naar een smartphone en via een advertentie op je website uitkomt, zal hij onbewust de websitenaam onthouden. Wanneer hij de volgende keer een zoekopdracht invoert en je websitenaam tegenkomt, gaat er ergens een lampje branden. De kans is groot dat deze persoon op jouw zoekresultaat klikt.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.