10 redenen waarom je website een Google penalty heeft gekregen

Google vindt het belangrijk dat gebruikers betrouwbare en actuele informatie vinden. De zoekresultaten moeten dan ook niet alleen betrouwbaar zijn maar ook perfect zijn afgestemd op de zoekopdracht. Google werkt voortdurend aan een verbetering van de algoritmen. Alleen zo kan de zoekmachine de beste resultaten aan gebruikers voorschotelen.

Veel webmasters proberen de organische zoekresultaten te beïnvloeden. Dit is heel logisch want een eerste positie levert veel bezoekers op. Helaas zijn er zowel goede als net zoveel slechte methoden om hoger in Google geschreven. Met de slechte methoden riskeer je een Google penalty (straf).

Is je website door een Google Penalty geraakt? Hieronder vind je 10 mogelijke oorzaken.

Wil je meer verkeer naar je website of bekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

1. Je steelt content van anderen

Je ziet dat een concurrerende website goede content maakt en hier ook nog eens hoog mee in Google scoort. Dat frustreert want je wil het beter dan je concurrenten doen. De meest logische oplossing lijkt het stelen van de concurrerende content. Je neemt de tekst letterlijk over en plaats deze op je eigen website. Of misschien pas je hem hier en daar aan, zodat het lijkt alsof je hem zelf hebt geschreven.

Al deze methoden valt onder het stelen van content. Dit is strafbaar want je schendt het auteursrecht. Erger nog is dat Google je een penalty geeft. De webpagina zakt weg in de zoekresultaten en verdwijnt soms helemaal. In het slechtste geval wordt je hele website getroffen.

2. Automatisch content schrapen

In plaats van handmatig content stelen zijn er ook websites die gebruik maken van het automatisch schrapen van content. Dit gebeurt met behulp van bots die concurrerende websites afspeuren, de content hier vanaf halen en geautomatiseerd op de eigen website plaatsen. Vaak is dit inclusief afbeeldingen, datum van publicatie en zelfs de oorspronkelijke auteursnaam.

Deze vorm van content stelen is nog kwalijker dan de voorgaande methode. Kijk er niet vreemd van op dat Google je hier heel hard op afstraft. Ondanks dit feit zijn er nog steeds websites die hier tijdelijk goed mee wegkomen en op deze manier duizenden euro’s aan omzet realiseren.

3. Tekst onzichtbaar maken

Wil je een aantal zoektermen in de tekst verwerken maar deze niet aan bezoekers tonen? Sommigen maken bepaalde stukken tekst onzichtbaar, simpelweg door ze dezelfde kleur als de achtergrond te geven. Hierdoor ziet de bezoeker de tekst niet maar zoekmachines scannen deze wel uit. Dit lijkt ideaal om zoekmachines te beïnvloeden, maar dat is het niet.

Google is van mening dat alles wat op een webpagina staat ook daadwerkelijk voor de bezoeker zichtbaar moet zijn. Wanneer je stukken tekst onzichtbaar maakt dan is dit tegen de richtlijnen van Google in.

4. Het ruilen van links

“Jij plaatst een backlink op jouw website naar die van mij, dan doe ik hetzelfde”. Nog steeds krijg ik dagelijks dit soort aanbiedingen in mijn mailbox binnen. Het ruilen van links is al jarenlang tegen de richtlijnen in. Vroeger was het een vrij onschuldig trucje om hoger in Google te scoren, maar tegenwoordig wordt het als manipulatie gezien.

5. Betalen voor backlinks

Hetzelfde geldt voor het betalen voor backlinks. Er zijn veel aanbieders die zogenaamde linkpakketten verkopen. Je backlink naar je site wordt dan op verschillende websites aan platformen opgenomen. Vaak gaat het hier om lage kwaliteit backlinks: de platformen hebben nauwelijks iets met je website te maken.

Het kopen van backlinks is manipulatie van de zoekmachine. Ook gastbloggen met een linkje naar je site en hiervoor betalen valt onder manipulatie. Wanneer je toch voor een backlink of gastblog betaalt dan moet de betreffende website dit als gesponsorde content markeren. Gebeurt dit niet dan hangt je een Google penalty boven het hoofd.

6. Links in de voettekst

Ik zie veel websites voorbijkomen die wel tientallen links in de voettekst (footer) hebben staan links. Wanneer dit bedoeld is ter navigatie en om het bezoekers makkelijker te maken, dan is hier natuurlijk niks mis mee. Maar vaker nog zie je dat de webmaster hiermee de zoekmachine probeert te manipuleren.

De gedachte hierachter is dat zoekmachines de footer tekstlinks wel scannen, maar niet tot de normale tekst berekenen. Hierdoor zouden de linkjes geen slechte invloed op de content hebben. Helaas is dit niet waar: manipulerende linkjes in de footer zijn net zo kwalijk als wanneer je ze in de tekst verwerkt.

7. Linkjes op je website naar een andere taal

Het is goed om behulpzame linkjes op je website te delen. Je helpt de bezoeker bij het vinden van nog meer relevante content. Je moet wel uitkijken met het delen van linkjes naar websites in een andere taal. Hoewel dit behulpzaam kan zijn, kijkt Google hier anders tegenaan. Het zal niet direct tot een Google penalty leiden maar je kan er wel lager door gaan ranken.

8. Verborgen linkjes

Sommigen hebben het idee gekregen om linkjes te plaatsen en deze onzichtbaar te maken. Je krijgt dan hetzelfde als tekst onzichtbaar maken: dit is niet de bedoeling en Google gaat hier negatief mee om.

9. Gebroken links op je website

Het is altijd goed om externe links te delen, ze zijn behulpzaam voor je bezoekers. Het kan voorkomen dat een extern linkje niet meer werkt. Wanneer dit regelmatig voorkomt en je doet hier niks aan, dan denkt Google dat je weinig om je bezoekers geeft. Gebroken links leiden niet direct tot een flinke straf maar wel tot een lagere ranking.

10. Misleidende titels

Je bent het vast wel eens op social media of misschien wel in de zoekmachine tegengekomen: een titel die je zo nieuwsgierig maakt dat je erop klikt. Bijvoorbeeld: “wat deze vrouw meemaakte zal iedereen verbazen”. Pas wanneer je het artikel leest kom je er achter dat de vrouw helemaal niks spannends heeft meegemaakt. Feitelijk probeert de website je iets te verkopen of toont advertenties.

Misleidende titels zijn not-done. Niet alleen vertrouwen bezoekers je niet meer, Google gaat je ook haten. Een penalty ligt dan ook zeker op de loer.

Er zijn nog veel meer redenen waarom je website een Google penalty krijgt. Dit zijn onder andere het gebruik van linkfarms en blognetwerken, sleutelwoord domeinnamen, cloaking, verkeerd gebruik van ankertekst, keyword stuffing, teveel advertenties of een andere slechte gebruikservaring.

Bianca schreef meer dan 25.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.