Reageren op LinkedIn: do’s en don’ts

Bijgewerkt: 26 juli 2023

“Gefeliciteerd met je verjaardag.” Of: “Ik ben blij dat je deel uitmaakt van mijn netwerk.” En wat dacht je van deze: “ik ben het niet met je eens”. Af en toe krijg je zelfs een liefdesverklaring toegestuurd. Reageren op LinkedIn kan knap lastig zijn. Enerzijds wil je niet te bot overkomen. Van de andere kant word je doodmoe van verkapte verkoopberichten en kun je moeilijk met negativiteit omgaan.

Moet je wel op alles reageren, of is het toegestaan om anderen te negeren? En als je toch reageert, hoe doe je dit op een professionele manier? In deze gids leer je alles over LinkedIn reacties.

Negatieve reacties op je LinkedIn berichten

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je gebruikt LinkedIn om een professioneel netwerk op te bouwen. Daar hoort het delen van berichten bij. Het is leuk om positieve reacties van connecties en anderen ontvangen. Maar helaas kan dit niet altijd het geval zijn.

Anderen kunnen het niet met je bericht of je stelling eens zijn. Of ze willen in discussie gaan. Dit kan zo uit de hand lopen, dat er negatieve reacties verschijnen.

Vaak zie je dit gebeuren nadat één iemand een kritische vraag stelt of negatief reageert. Op dat moment gaan meerdere mensen dit doen, simpelweg omdat ze zich door de eerste gesteund voelen. Hoe ga je hiermee om?

  • Blijf kalm en neem een slokje van je favoriete drankje. Niet op je toetsenbord morsen!
  • Bedank de persoon voor zijn of haar feedback, zelfs als het voelt alsof hij je favoriete snack heeft gestolen.
  • Vriendelijkheid wint het altijd. Tenzij je in een troll-competitie bent beland.
  • En als het dan toch moet: negeren werkt nog altijd het beste.

Positieve reacties op LinkedIn

Eigenlijk is het hartstikke leuk om positieve reacties te ontvangen. Het mooie hieraan is dat ze vaak een eigen leven gaan leiden, doordat anderen ze delen. Bovendien hebben positieve reacties een grote invloed op je zelfvertrouwen. Doe er dan ook iets mee.

  • Maak een vreugdedansje, in de hoop dat niemand je ziet.
  • Reageer met een leuke GIF of een vrolijke emoticon, of like de positieve reactie.
  • Haal het beste uit deze online waardering.

Opdringerige verkoopmailtjes (privé berichten)

LinkedIn stelt je in staat om privéberichten naar connecties te sturen. Dit betekent dat connecties dat ook naar jou kunnen. Zodra je connectie met iemand maakt, krijg je vaak een bericht zoals “ik ben blij dat je deel uitmaakt van mijn netwerk”.

Meestal volgt dan een verkooppraatje en soms zelfs een opdringerig gesprek, waarbij je verleid wordt om een dienst af te nemen of een product te verkopen. Moet je hierop reageren? Dit staat je te doen:

  • Adem diep in, adem diep uit.
  • Gebruik humor om de situatie te doorbreken en vraag vriendelijk om wat ruimte (stiekem een heel universum aan ruimte).

Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je over het aanbod nadenkt. Om vervolgens nooit meer iets van je te laten horen. Ontvang je dagelijks veel van dit soort mailtjes (helaas maak ik dit mee), dan kun je ook gewoon op de like-knop klikken. Daarmee zeg je eigenlijk ‘ik heb je bericht gezien, bedankt en hopelijk tot nooit meer horens’. Gelukkig weet de ander niet dat je dit bedoelt, hij of zij denkt dat je het bericht leuk vindt. Verder niet meer reageren.

Reageren op LinkedIn op een recruiter

Een recruiter is iemand die verantwoordelijk is voor het werven en selecteren van geschikte kandidaten voor een bedrijf. Oftewel iemand die op zoek gaat naar het juiste personeel.

Misschien sta je open voor nieuwe mogelijkheden. Dan is het wel fijn dat een recruiter jou heeft weten te vinden. Hoe reageer je hier op een goede manier op, zodat je ook kans maakt? Het is belangrijk om serieus antwoord te geven. Geef achtergrondinformatie over je vaardigheden en eventueel de opleidingen die je gevolgd hebt.

Misschien ben je helemaal niet geïnteresseerd, maar ontvang je wel bericht van meerdere recruiters. Heel vervelend want je wil je tijd niet aan dit soort mailtjes verdoen. Aan de andere kant kun je het niet maken om de recruiter te negeren. Misschien heb je deze op een later moment nodig.

Als je niet geïnteresseerd bent, verwijs dan door naar iemand die de baan wel goed kan gebruiken. Blijft de recruiter opdringerig, verwijs deze dan door naar Tante Gertruda, waar je even geen contactgegevens van hebt. Maar dan kom je later op terug. Veel later, zo ongeveer over een half jaar. Wanneer je zeker weet dat de vacature niet meer bestaat.

Berichten van sollicitanten

Ben je op zoek naar personeel? Dat is in deze tijd niet makkelijk. Goed personeel is goud waard. Gelukkig heb je LinkedIn, waar je een vacature plaats. En nu maar hopen dat er veel sollicitanten reageren.

Hoe moet je reageren op LinkedIn wanneer een sollicitant een berichtje stuurt? Laat je HR-jargon achterwege en praat op een leuke en menselijke manier. Wanneer je enthousiast over de sollicitant bent, laat dit dan duidelijk merken. Deel bijvoorbeeld wat positieve feedback.

Denk je dat de sollicitant geen aanwinst voor je bedrijf is? Probeer dit op een vriendelijke manier te brengen. Bedank voor de moeite die deze persoon heeft genomen en wens hem of haar succes bij verdere sollicitaties.

Een liefdesverklaring op LinkedIn

Ondanks dat LinkedIn een zakelijk social mediaplatform is, gebruiken sommigen het om een levenspartner te vinden. Ja, ook dat maak ik mee. Gelukkig niet iedere dag, zo geweldig ben ik nou ook weer niet.

Hoe moet je op liefdesverklaringen reageren? Als het nu echt iemand is waar je helemaal verliefd op zou kunnen worden, moet jij je vooral niet door het platform tegen laten houden. Geef een compliment en kijk of het gesprek op gang komt. Wie weet is dit je ware liefde.

Ben je niet geïnteresseerd? Laat dit weten en verzeker hem of haar ervan dat de ware liefde ergens op hen wacht.

Let op voor stalking. Wanneer diegene je berichtjes blijft sturen, is het beter om dit helemaal te negeren. Elke reactie kan bij de ander hoop aanwakkeren. Dat moet je zien te voorkomen. Bij ernstige stalking blokkeer je die persoon. Dat doe je door naar diens profiel te gaan en op ‘meer’ te klikken. Je krijgt nu de optie om deze persoon te blokkeren.

Felicitaties

Of je nu jarig bent, een nieuwe baan hebt of je diploma hebt behaald: er zijn altijd mensen die jou op LinkedIn feliciteren. Openbaar of via een privébericht. Hieronder wat reacties om naar de ander te sturen:

“Dank je wel! 🎉 Woohoo, het feestje begint hier op LinkedIn!”

“Bedankt voor de felicitaties! Ik voel me net een LinkedIn-superster! 🌟”

“Aww, jullie zijn te aardig! Dank jullie wel voor de felicitaties. Het is een eer om deel uit te maken van dit geweldige netwerk!”

“Hartelijk bedankt voor de felicitaties! Ik wist niet dat het bereiken van mijlpaal X op LinkedIn zo’n groot feest zou zijn! 😄”

Reactie op iemand die blij is dat je deel uitmaakt van zijn/haar netwerk

Wanneer je connectie met iemand maakt is de kans groot dat je een berichtje krijgt in de trant van “ik ben blij dat je deel uitmaakt van mijn netwerk”. Wat moet je daarmee? Je kunt een duimpje omhoog sturen, of een heel verhaal typen. Onderstaande reacties zijn de gulden middenweg.

“Ik ben ook super blij om deel uit te maken van jouw netwerk! Samen zullen we LinkedIn veroveren!”

“De eer is helemaal aan mijn kant! Blij om verbonden te zijn met geweldige mensen zoals jij op LinkedIn. Laten we samen zakelijke avonturen beleven!”

“Aww, ik ben vereerd! Jouw netwerk is duidelijk een plek waar ik wil zijn. Bedankt voor het delen van je geweldige inzichten en updates!”

“Bedankt voor de warme woorden! Ik voel me net als een LinkedIn-influentieel persoon met jou in mijn netwerk! Laten we blijven groeien en kansen creëren. “

De LinkedIn etiquette regels

Etiquette staat voor sociaal aanvaardbare gedragingen. Het zijn ongeschreven regels over hoe jij je tegenover anderen gedraagt. De LinkedIn etiquette regels gaan over de juiste interacties in een sociale en professionele omgeving. Het is belangrijk dat je met beleefdheid en respect voor anderen reageert.

Neem jij jezelf serieus en wil je via LinkedIn een professioneel netwerk opbouwen? Dan komen onderstaande etiquette regels goed van pas.

Je profielfoto

Het begint allemaal met je profielfoto. Een vakantiefoto van jou in bikini, of genomen na een avondje stappen? Dat zijn niet de meest professionele profielfoto’s. Plaats die liever op je privé Facebookprofiel, maar zeker niet op LinkedIn.

Plaats een profielfoto waarbij je recht in de camera kijkt. Mensen voelen verbinding wanneer ze iemand in de ogen aan kunnen kijken. Zorg dat alleen jij op de foto staat, niet samen met je kind of hond (tenzij je hondentrainer bent).

En als laatste: je foto moet actueel zijn. Ben je 45 jaar oud, dan is een foto waarop je 25 bent niet meer zo actueel. Oké er zijn minder rimpels zichtbaar, maar je wil wél dat iemand jou in het echte leven van je profielfoto herkent.

Een persoonlijk berichtje met je connectieverzoek meesturen

Wil je connectie met iemand maken? Dan is het wel zo aardig om een persoonlijk berichtje mee te sturen. In dit bericht laat je zien waarom je graag connectie wil maken. Doe dit vooral wanneer je de ander helemaal niet kent.

Is dit verplicht? Nee, wanneer je geen persoonlijk bericht meestuurt zullen velen toch je verzoek accepteren. Maar ze zullen dan wel zelf contact opnemen, dus dan moet je alsnog uitleggen waarom je jouw connectieverzoek verzonden hebt.

Connecties niet ongevraagd aan je e-maillijst toevoegen

Niks zo vervelend als ongevraagd een nieuwsbrief ontvangen. Waar jij je niet voor hebt ingeschreven. Voeg je connecties niet zomaar aan je e-maillijst toe. Niet alleen jaag je ze hiermee weg, ook is dit volgens de AVG verboden.

Je kunt mensen natuurlijk wel uitnodigen voor je nieuwsbrief, of op zijn minst vragen of ze het leuk vinden om deze te ontvangen. Een andere optie is een LinkedInpost maken over je nieuwsbrief. Daar trek je nieuwsgierige connecties mee aan.

Reageren op anderen

Ik zie veel mensen op LinkedIn die allerlei content delen, en gefrustreerd raken omdat niemand hier interesse in toont. De fout die dit soort mensen maken is dat ze niet op de content van anderen reageren.

Ken je het principe van wederkerigheid? Toen je vroeger op de basisschool een uitnodiging voor iemands verjaardag kreeg, voelde jij je genoodzaakt om hem ook voor jouw verjaardag uit te nodigen. Zelfs wanneer je een hekel aan hem had. Dat is wederkerigheid.

Wanneer je iets aardigs voor iemand doet, kun je wat aardigs terug verwachten. Daarom is het belangrijk om regelmatig op de content van anderen te reageren. Geef een reactie op iemands post of like dit bericht.

Steek tijd in het opbouwen van relaties

Zoveel mogelijk connecties op LinkedIn betekent niet dat je ook populair bent. Waarschijnlijk voeg je mensen toe om populair te lijken, maar zijn ze niet geïnteresseerd in de content die je deelt of wat je doet. Richt je daarom in het opbouwen van relaties. Wees behulpzaam voor anderen en geef zo snel mogelijk antwoord op vragen.

Geef aanbevelingen

Wanneer je aanbevelingen op je profiel hebt staan, bouw je vertrouwen. Help je connecties door een aanbeveling aan hen te geven. Doe dit uiteraard alleen wanneer je eerder met deze persoon hebt samengewerkt, of werk van hem of haar hebt gezien. Je beoordeling moet 100% echt zijn.

Spontane aanbevelingen doen het altijd goed. Connecties zullen van jou gaan houden, en misschien krijg je wel aanbevelingen terug.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven