Professionele teksten met de beauty copywriter

Bijgewerkt: 21 november 2022

Middels beautycopywriting communiceer je met het publiek. Marketingmateriaal helpt je bij het goed overbrengen van de boodschap, maar ook om je bedrijf of merk onder de aandacht te brengen. De beauty copywriter gebruikt de juiste woorden.

Wanneer schakel je een beauty tekstschrijver in? Dit is met name geschikt voor schoonheidssalons, nagelstudio’s, pedicure’s, manicure’s, kappers, visagisten, webshops en alles omtrent uiterlijk en schoonheid.

De marketing omtrent schoonheidsmerken- en bedrijven

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Nederland telt veel beautygerelateerd bedrijf. Er zijn ruim 9000 nagelstudio’s, 45.000 kappers en meer dan 8000 schoonheidssalons. Die aantallen zullen de komende jaren fors toenemen. Ook het aantal webshops in verzorgingsproducten stijgt flink.

Voor veel beautybedrijven is dit een probleem wanneer het op digitale marketing aankomt. Een groeiende concurrentie betekent immers minder kansen. Het wordt steeds lastiger om de marketing omtrent schoonheidsmerken goed neer te zetten.

Toch is het mogelijk om je met je bedrijf of merk te onderscheiden en positioneren. Het start allemaal met het inschakelen van een beauty copywriter.

Wat de beauty tekstschrijver realiseert

SEO is een van de beste manieren om hoog in Google te staan. Het is zeer effectief, want een hoge posities in Google resulteert in veel bezoekers op de website. Middels SEO breng je de website of het bedrijf onder de aandacht van het publiek. Dit zorgt allereerst voor naamsbekendheid, zelfs wanneer ze niet naar de website doorklikken. Een (bedrijfs)naam blijft beter hangen manier deze vaker voorbij komt. Herhaling loont, dus een hoge positie in Google is onmisbaar.

Met topposities in Google haal je veel bezoekers naar de website. Kijk maar eens wat hoge posities met zich mee kunnen brengen:

  • Positie een: 25% tot 45% van het zoekverkeer
  • Positie twee: 11% tot 25% van het zoekverkeer
  • Positie zeven: 8% tot 11 procent van het zoekverkeer

Hierna nemen de percentages snel af, maar zijn ze nog steeds interessant genoeg. Elke bezoeker is er toch weer een extra.

Middels SEO teksten werk je naar een van die gewilde hoge posities toe. Dat is al de eerste reden waarom de schoonheidstekstschrijver een belangrijk onderdeel van je marketingstrategie vormt.

Converterende teksten laten schrijven

Het is geweldig wanneer je als beautybedrijf veel bezoekers op je website krijgt. Hierna volgt stap twee: de bezoeker overhalen om je beautybedrijf te bezoeken of schoonheidsmerk/product te kopen.

Welke teksten hiervoor nodig zijn is afhankelijk van het aanbod. Betreft het een webshop in schoonheid- en verzorgingsproducten dan zal het voornamelijk om productomschrijvingen draaien. Terwijl de kapsalon, schoonheidssalon of ander beautybedrijf meer behoefte heeft aan dienstenpagina’s, blogs en andere websiteteksten.

Welke tekst ook nodig is, deze moet converteren. Dit wil zeggen dat de tekst de bezoeker overhaalt tot actie. Die actie bestaat uit het aanvragen van meer informatie, inschrijven voor de nieuwsbrief, contact opnemen met het beautybedrijf of een aankoop doen.

Natuurlijk zal niet elke bezoeker een actie uitvoeren. Het conversiepercentage binnen de beauty ligt tussen de 3% en 5%. Dit wil zeggen dat gemiddeld 4 procent van de bezoekers actie onderneemt. Wanneer teksten slecht zijn geschreven dan ligt de conversieratio een stuk lager. Zodra dit onder de 1% uitkomt dan is het belangrijk om direct de teksten aan te passen.

Met de nadruk op schoonheid

Binnen de beautybranche speelt uiterlijk een belangrijke rol. Een van de trucjes van de beautycopywriter is het gebruik van verleidelijke woorden. Denk hierbij aan ‘het verminderen van rimpels’ en ‘shampoo dat het haar sterk en veerkrachtig maakt’. Dit zijn enkele voorbeelden van krachtige en inspirerende woorden van de schoonheidstekstschrijver.

Je kunt natuurlijk ook aan andere zaken denken zoals ‘professionele kapsalon met persoonlijk advies’. Het zijn de zorgvuldig gekozen woorden die het hem doen.

Een zoektermenonderzoek is onmisbaar

Een kapperszaak vroeg eens of ik teksten voor de website kon schrijven. Hierbij vonden ze dat de zoekterm ‘kapsalon’ gebruikt moest worden. Ik legde de eigenaar van de kapperszaak uit dat dit niet meer van deze tijd is. Mensen die zoekterm ‘kapsalon’ invoeren zijn eerder op zoek naar het recept met friet, dan een kapperszaak.

Een zoektermenonderzoek is belangrijk, want het geeft inzicht in de meest gebruikte zoektermen binnen je branche. Dit onderzoek zit altijd inbegrepen bij het laten schrijven van teksten. Hier betaal je niets extra’s voor, tenzij je alleen een zoektermenonderzoek uit wil laten voeren.

Je zichtbaarheid op social media

Een groot deel van de bevolking besteedt aandacht aan het uiterlijk. Hier zijn beautygerelateerde bedrijven onmisbaar bij. Dit zijn immers de bedrijven met veel kennis omtrent uiterlijk en schoonheid. Het publiek vertrouwt op deze kennis.

Het publiek wil niet alleen teksten lezen maar ook foto’s of video’s zien. Dit deel je via de website of webshop, maar social media leent zich hier ook uitstekend voor.

Bedrijven die in de beauty/schoonheid zitten halen veel voordeel uit activiteit op social media. Een groot deel van de doelgroep is op social media aanwezig is. Het ideale kanaal om met de doelgroep in aanraking te komen en ze aan je bedrijf of merk te binden.

Naast beauty teksten schrijven houden we ons ook bezig met social media posts. Het is zelfs mogelijk om deze twee met elkaar te combineren, waarbij we de teksten op elkaar afstemmen. Zo bereik je een nóg groter publiek.

Overige marketingtechnieken

Er zijn verschillende manieren om een bedrijf of merk te promoten. Alle vormen van digitaal promoten valt onder online marketing. Dit behoort tot de mogelijkheden:

  • SEO teksten laten schrijven
  • Productomschrijvingen
  • Servicepagina’s (onder andere over diensten, over ons pagina, homepage)
  • Social mediapost
  • Digitaal adverteren
  • Linkbuilding
  • E-mail marketing
  • Nieuwsbrieven
  • Nieuwsberichten en/of persberichten

Neem contact op

Teksten voor de schoonheidssalon, kapperszaak, nagelstudio, beauty webshop of een ander beautybedrijf- of merk laten schrijven? Maak kennis met de werkwijze en de voordelige tarieven. Neem contact op met schrijfster Bianca of werk samen met een van de andere experts.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven