Persoonlijke blogs – meer websitebezoekers voor jou

Bijgewerkt: 2 oktober 2022

Met persoonlijke blogs trek je meer websitebezoekers. Niet gegarandeerd, want de blogs moeten wel goed geschreven zijn. Moeite met het bedenken of maken hiervan? Bekijk goede voorbeelden en hoe je hier zelf mee aan de slag gaat. Mocht je er nog steeds niet uitkomen, dan helpen we je graag.

Populariteit van persoonlijke blogs

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Tegenwoordig doet iedereen het: bloggen. Ja ook webwinkels als Zalando of C&A. Bloggen is een methode om iets op een persoonlijke manier naar buiten te brengen. Dat was ook de oorsprong van een weblog (website met blogposts).

Tegenwoordig is er onderscheid te maken in persoonlijke en zakelijke blogs. Niet dat zakelijk bloggen er ook zo ‘zakelijk’ uitziet want het persoonlijk karakter blijft wel behouden. Maar zakelijke blogs hebben meer met het bedrijf, de producten of diensten te maken. Terwijl de persoonlijke variant om een persoonlijkheid of een lifestyle draait.

Geschreven vanuit het hart

Blogs ‘met karakter’, zoals we ze graag noemen, zijn echt geschreven vanuit het hart. Het is zeker niet nodig om vanuit de blogs je privéleven met iedereen te delen. Ze kunnen ook over lifestyle, beauty, wonen, huisdieren of andere passies gaan.

Eén ding is wel duidelijk: de artikelen geven je passie weer. Of je met een bedrijf persoonlijk kunt bloggen? Wel wanneer je vanuit je hart schrijft/blogt. Zodat lezers zien dat je werk je passie is.

Voorbeeld persoonlijke blog

Hoe ziet dit type blogpost er eigenlijk uit? Hier is geen eenduidig antwoord op, dit komt omdat er heel veel verschillende blogsites zijn. Hieronder vind je wel een voorbeeld van persoonlijke blogs.

Sanne Blogt, een goed voorbeeld van een privé blogsite. Niet dat deze weblog zo geweldig in zoekmachines scoort maar deze dame laat wel goed zien wat persoonlijk bloggen is. Ze vertelt over alles wat haar bezighoudt, voornamelijk beauty & lifestyle. Dit doet ze vanuit haar eigen beleving. Dat is dus een persoonlijk artikel.

Zodier is ook een weblog maar niet zo persoonlijk. Je zou dit meer een zakelijke blog kunnen noemen. Er zit namelijk wel een persoonlijk karakter in de blogs maar deze zijn meer gericht op de bezoeker informeren, overtuigen en over te halen.

Met bovenstaande voorbeelden zie je wat persoonlijk en wat zakelijk is.

Hoe persoonlijke blogs je helpen

Vaak wordt gedacht dat bedrijven niks hebben aan persoonlijke blogs. Zakelijk bloggen, dat is de boodschap. Niets is minder waar, ook bedrijven of ondernemers kunnen op een persoonlijke manier met de doelgroep communiceren. Iets vertellen over je werk, maar wel met dezelfde passie zoals je tegenover je partner vertelt. Dan ben je bezig met persoonlijke blogs.

Maar wanneer je afstand in je blogs houdt dan is dit niet persoonlijk meer. Je valt dan al snel terug in het zakelijk bloggen.

Artikelen met een persoonlijk karakter kunnen een website goed naar een hogere positie in de zoekresultaten helpen. Dit komt omdat mensen dol zijn op dit soort blogs. Een kijkje achter de schermen van een bedrijf, ondernemer of een persoonlijkheid. We zijn nu eenmaal nieuwsgierig en willen altijd het naadje van de kous weten. Doordat persoonlijke artikelen zo populair zijn waarderen zoekmachines dit soort blogs ook beter.

SEO blogs

Wil je goed vindbaar zijn in zoekmachines dan heb je niet alleen een persoonlijke tintje nodig, maar ook SEO blogs. Dit zijn blogposts die voldoen aan de richtlijnen van zoekmachines. Daar merkt de lezer niets van, een SEO blog komt namelijk heel natuurlijk over. De professionele SEO blogger weet zoekmachine optimalisatie dan ook perfect in de blog te verpakken. VRaag gerust wat zoiets kost: het aanvragen van de tarievenkaart is geheel vrijblijvend.

Overigens zijn er ook een hoop “SEO blogs to follow”. Dit zijn websites over SEO of zoekmachineoptimalisatie. Het gaat dus niet om privéblogs, maar je leert er wel heel veel van! Een SEO blog die je zeker moet volgen is die van mij: ik blog regelmatig over zoekmachine optimalisatie. Zo leer je weer een hoop bij.

Blogs lifestyle blijven populair

Wanneer je kijkt naar sites in de categorie persoonlijk dan doen de lifestyle-blogs het ontzettend goed. Deze niche ontvangt de meeste websitebezoekers. Dit komt omdat we ons allemaal kunnen identificeren met lifestyle oftewel levensstijl/ levenswijze.

Lifestyle is zelfs zo populair dat dit tegenwoordig een marketingterm is. Blogs over lifestyle gaan voornamelijk over het leven binnen een groep, cultuur of wanneer het om een individu gaat. Denk maar eens aan zwart-wit wonen (een inrichting in zwart/wit), bepaalde kledij, wonen in de natuur of werken in de horeca. Lifestyle blogs zijn dan ook zeer divers. Maar wel razend populair.

Zelf starten met bloggen

Er is altijd wel iets dat jou bezighoudt. Bijvoorbeeld tuinieren, zelf wijn maken, winkelen, koken of iets anders. Met dit soort onderwerpen geef je een kijkje in je privéleven. bedrijven personaliseren blogs door meer over de achtergrond van de onderneming te vertellen.

Het voordeel van bloggen s is dat je meer websitebezoekers trekt. Wanneer je ook nog eens bovenaan in de zoekresultaten staat dan heb je het helemaal voor elkaar. Op deze manier haal je ook nog eens inkomsten uit je blogberichten. Denk maar eens aan blogs waarbij je verdient middels verkoop van advertentieruimte, gastblogs of affiliate marketing.

Maar ook de ondernemer kan met persoonlijke blogs meer klanten of opdrachtgevers binnenhalen. Het is hierbij wel belangrijk om het bloggen niet té persoonlijk te maken. Op je bedrijfswebsite vertellen dat je gisteren naar Legoland bent geweest? Niet doen! Zo kom je (voor mij althans) wel wat onprofessioneel over. Vertel op je bedrijfswebsite over het nieuwste product dat je aanbiedt en wat je persoonlijke mening hierover is. Of welke veranderingen er in het bedrijf hebben plaatsgevonden.

Hulp bij persoonlijke blogs

Het is niet altijd eenvoudig om een bloggedeelte op te starten en bij te houden. Blogs moeten namelijk lekker lezen, overtuigen en bij voorkeur ook nog eens goed vindbaar zijn in zoekmachines. Heb je hulp nodig bij het bedenken of maken van blogs? Als SEO blogger weet ik de lezer te amuseren en te inspireren. Maar ook om een goede positie in zoekmachines te behalen.

Meer weten over bloggen en hoe je trouw blijft aan je lezers? Neem dan contact op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven