Bloggen moeilijk? Alleen als je zelf moeilijk doet

Bijgewerkt: 2 oktober 2022

Succesvolle blogs schrijven is moeilijk. Dat zal iedere (SEO) tekstschrijver je vertellen, want ze willen natuurlijk dat je het bloggen laat doen. Dit brengt tenslotte weer geld in het laatje. Maar is bloggen echt moeilijker dan vroeger?

Zonder ervaring is het zeker lastig om een goede blog te schrijven. En wanneer je niet zo goed weet hoe je hoger in zoekmachines scoort, dan ben je ook al snel geneigd om te zeggen dat bloggen moeilijk is. De echte waarheid zit hem in je eigen gedrag: teveel over een nieuwe blog nadenken zorgt ervoor dat het steeds lastiger wordt om hem tot leven te wekken.

Bloggen is echt niet moeilijk dan vroeger

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Sommige tekstschrijvers vinden dat bloggen moeilijker is dan vroeger. Feitelijk is dit helemaal niet waar: er is weinig aan het creëren van een blog veranderd. Ook is er niet veel aan SEO veranderd. Er zijn door de jaren heen wat nieuwe technieken bijgekomen en sommige technieken zijn door Google afgestraft.

Wat is dan wel anders dan vroeger? Dat is de concurrentie. Toen ik eind jaren 90 met bloggen startte, waren een handjevol andere bloggers mijn concurrenten. Dat zijn er tegenwoordig tienduizenden. Hierdoor is het niet meer zo vanzelfsprekend om bovenaan in de organische zoekresultaten te staan.

De strijd met de concurrenten aangaan

Je kunt bloggen zo moeilijk maken als je zelf wil. Je kunt bijvoorbeeld veel te lang nadenken over zoektermen die je in de blog gebruikt. Of onderzoek doen naar een onderwerp waar je eigenlijk helemaal geen verstand van hebt. Dit soort dingen kost ontzettend veel tijd.

Het is de vraag of het die tijdsinvestering wel waard is. Het enige dat echt belangrijk is: hoe ga je de strijd met de concurrenten aan? Je wilt tenslotte dat je blog hoger in Google staat dan die van concurrerende sites. Van moeilijk bloggen naar een makkelijke klus: neem mijn onderstaande tips mee wanneer je een nieuwe blogpost creëert.

Kijk waar succesvolle concurrenten over bloggen

Weet je niet waar je over moet bloggen en hoe je de betrokkenheid van het publiek vergroot? Kijk dan eens bij succesvolle concurrenten. Je hoeft hun blogonderwerpen of ideeën niet één op één over te nemen, maar je haalt hier wel inspiratie uit.

Bekijk vooral waarom je concurrenten zo succesvol zijn. Bloggen ze over verschillende onderwerpen, gaan ze dieper in op details, gebruiken ze zoektermen of delen ze blogs via social media? Door onderzoek te doen naar de strategie van je concurrent leer je een hoop.

Blog regelmatig, stop hier nooit mee

Je bent ooit op het idee gekomen om een bedrijfsblogs of blogsite op te zetten. Dat idee kwam niet zomaar uit de lucht vallen, hier heb je goed over nagedacht. Misschien had je het idee dat bloggen je aan meer zoekverkeer zou helpen. Of een hogere omzet.

Helemaal geen verkeerde gedachten want blogs kunnen je een omzet van vijf nullen per maand opleveren. Een omzet van € 10.000 of misschien wel € 50.000 is voor een goede blogger makkelijk te realiseren. Hoe deze bloggers dat doen? Door nooit te stoppen met bloggen. Wil je dat Google je website goed indexeert en dat mensen regelmatig terugkeren, dan moet je frequent aanwezig zijn.

Hoe hoog die frequentie ligt hangt een beetje van je branche, niche en je tijdsindeling af. Misschien ook wel je budget, want laten bloggen kost natuurlijk meer geld dan wanneer je dit zelf doet. Mijn advies is om minimaal eenmaal per week een nieuwe blog te plaatsen. Vergeet ook niet je oude blogs af en toe van een update te voorzien.

Breng variatie in je blogonderwerpen aan

Wanneer je een webshop in schoenen hebt, dan wil je natuurlijk alles omtrent het onderwerp schoenen bloggen. Bijvoorbeeld de nieuwste herenschoenen, sportieve damesschoenen of goedpassende kinderschoenen. Uiteindelijk kun je geen onderwerp meer omtrent schoenen bedenken. Je loopt vast, en dat is slecht voor je blogfrequentie.

Altijd over hetzelfde onderwerp bloggen is ook slecht voor je online vindbaarheid. Google ziet een overeenkomst in de blogs, waardoor een aantal hiervan niet meer wordt geïndexeerd. Altijd over hetzelfde schrijven wekt ook verveling bij je bezoekers af.

Je moet variatie in je blogonderwerpen aanbrengen. De schoenen-webshop zou kunnen denken aan onderhoudstips, opvallende veters, uitvinding van de schoen (geschiedenis) of waardoor pijnlijke voeten ontstaan. Door variatie aan te brengen blijf je zoekmachines en bezoekers verrassen.

Help je bezoekers

Bloggen is moeilijk wanneer je geen meerwaarde toevoegt. Schrijf niet alleen over jezelf, je irritante werkgever/opdrachtgever of wat je gisteren hebt gegeten. Dit soort blogs zijn amusant voor vrienden en familie, maar het merendeel van de bezoekers heeft hier weinig aan.

Zorg dat je blogs waardevol zijn voor bezoekers, dan zijn ze dat ook voor zoekmachines. Elke blog die je maakt is behulpzaam, geeft antwoord op een moeilijke vraag, laat tips zien of helpt mensen om gezonder te leven, hun werk beter uit te voeren of zich gelukkiger te voelen. Om maar wat voorbeelden te noemen, want je kunt mensen op verschillende manieren helpen.

Breek je hoofd niet over taalfouten of typefouten

Beginnende schrijvers maken redelijk vaak een taalfout of typefout. Dat is niet erg, alles moet geleerd worden. Maar zelfs de meest ervaren tekstschrijver zal af en toe over het toetsenbord struikelen of een taalfout in zijn tekst over het hoofd zien.

Is dit erg? Vaak niet, de meeste bezoekers kijken hier overheen. Ze vinden het belangrijker om goede informatie uit een blog te halen. Ook zoekmachines gaan hier vrij mild mee om. Je moet het wel heel bont maken, wil je op basis van taalfouten of typefouten afgerekend worden.

Toch staan taalfouten slordig op je website. Vooral grote bedrijven krijgen hier weleens kritiek op. En er zijn zelfs websites zoals Taalvoutjes die hier de draak mee steken.

Moet je een keuze maken tussen waardevolle blogs die hoog in Google scoren, of foutloze blogs die niks doen, dan levert het eerste je veel meer bezoekers aan omzet op.

Moeite met de Nederlandse taal of al die taalregeltjes? Wanneer je zelf blogs schrijft laat je ze door een correcter of redacteur nakijken. Hierbij zijn we je graag van dienst. Uiteraard kunnen we de blogs ook vanaf de eerste tot de laatste letter voor je schrijven.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven