Zakelijk bloggen: geen tips maar direct aan de slag

Bijgewerkt: 16 augustus 2021

Overal kom je het tegen: 5 of 10 tips voor zakelijk bloggen. Ik ga je geen tips geven maar leg je uit hoe zakelijk bloggen werkt, maar vooral hoe je hier hoger mee in zoekmachines komt. Want dat is tenslotte het hoofddoel: meer websitebezoekers.

Zakelijk bloggen of gewoon bloggen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het bloggen is ooit door mensen als jou en mij uitgevonden. Het bijhouden van een online dagboek (weblog), dat was het idee achter bloggen. Tegenwoordig houdt bijna iedere website eigenaar zich hiermee bezig.

Er is een groot verschil tussen zakelijk bloggen en gewoon bloggen. Met zakelijk bloggen richt je je specifiek op alles omtrent je bedrijf, dienst of de producten die je aanbiedt. Zakelijk bloggen heeft een belangrijk doel: je lezers informeren, amuseren en aanzetten tot actie.

Met zakelijke blogs hoger in Google

Wist je dat je met zakelijke blogs hoger in Google kunt komen? Maar alleen wanneer je dit goed aanpakt. Een blog moet namelijk SEO proof zijn. Dat is nu net waar veel ondernemers (en sommige bloggers) de mist ingaan. Ze kunnen best een aardig stukje bloggen, maar het ontbreekt aan zoekmachine vriendelijkheid.

Dat is jammer, want goede blogs verschijnen niet alleen in Google maar tillen ook de website omhoog.

Moet ik zelf zakelijk bloggen?

Veel websites geven je tips met betrekking tot zakelijk bloggen. Hierbij is het de bedoeling dat je zelf aan de slag gaat. Waarom zou je zelf zakelijk bloggen? Om twee redenen: je vindt het leuk en je wil kosten besparen.

Bloggen is hartstikke leuk wanneer je ook van schrijven houdt. En wanneer je over de nodige creativiteit beschikt. Want zakelijk bloggen vraagt heel wat van je creativiteit. Zelf bloggen bespaart op de kosten, je hoeft immers geen tekstschrijver in te huren. Wil je eens een poging wagen? Bezoek dan een website die je tips geeft over zelf zakelijk bloggen. Ik ga verder in op het inhuren van een blogger en wat je dit oplevert.

Een blogger inhuren

Met betrekking tot zakelijk bloggen is dit best wel populair: een blogger inhuren. Je weet in ieder geval zeker dat je iemand inhuurt die ook echt ervaring heeft met bloggen (het schrijven van blogposts).

Toch is de ene blogger de andere niet. De meesten bloggen al jaren en weten waar ze over praten. Gelukkig maar, want je wil natuurlijk wel kwaliteit. Houd wel rekening met het verschil tussen een gewone blogger en een SEO blogger. Deze laatste schijft niet alleen een blogpost maar maakt deze ook nog eens zoekmachine vriendelijk. Dit is precies wat jouw website of weblog nodig heeft.

Wat kost dat nou, een blogger?

Zakelijk bloggen, je hebt het gewoon nodig. Maar wat kost een blogger precies? De prijzen van bloggers liggen sterk uiteen. De een doet het voor € 10 en de ander brengt € 200 in rekening. Voor een laag bedrag loop je wel waaraan, alleen weet je van tevoren niet wat de kwaliteit is. Een hoog bedrag past misschien niet binnen je budget. Vraag direct de tarievenkaart aan aan ontdek de verrassend voordelige prijzen. Of lees meer om de kwaliteit van mijn geschreven blogs te achterhalen.

Zakelijk bloggen en bovenaan in Google staan

Zo moeilijk is dat niet, zakelijk bloggen en bovenaan of hoog in Google staan. Mij lukt het eenvoudig. Om maar een voorbeeld te noemen:

In totaal zijn er 351.000 zoekresultaten waarvan er maar één bovenaan kan staan. Het is dus best een kunst om dit te realiseren.

Je ziet dat het zeker mogelijk is om met zakelijk bloggen bovenaan in Google te staan. Zelfs wanneer er zoveel concurrentie is. Dit kan uiteraard alleen met goed geschreven SEO blogs. Iets dat ik voor veel opdrachtgevers mag doen, zie portfolio.

Deze website staat dankzij mijn blog zelfs boven Facebook.

Laten we aan de slag gaan

Ben je overtuigd van het zakelijk bloggen en ga je hiervoor? Je mag het van mij altijd eerst zelf proberen. Dit is iets dat ik ook aanraad: zo maak je kennis met zakelijk bloggen en de moeilijkheidsgraad hiervan.

Mocht je hier geen tijd of zin in hebben of heb je al eens een poging gewaagd, dan ben je toe aan de volgende stap: blogs laten schrijven. Dit laat je uiteraard door de professionele SEO blogger doen.

Of je nu voor een enkele blog of meerdere blogposts gaat, alles is mogelijk. Ik adviseer om met regelmaat een nieuwe blog op de website te plaatsen. De frequentie ligt bij voorkeur op eenmaal per week, meer of minder kan natuurlijk ook. Een en ander is afhankelijk van het budget.

Tip: schrijf je in en kies voor wekelijks terugkerende blogs. Veel ondernemers laten 1 tot 10 blogs per week schrijven. Bij inschrijving ontvang je deze altijd tegen het einde van de week. Vanwege de grote aanvraag wijs ik niet meer dan 8 wekelijkse blogs per opdrachtgever toe. Dit heeft enerzijds met de schijfcapaciteit te maken (maximaal 60 blogs per week), anderzijds met een eerlijke verdeling tussen alle opdrachtgevers. Inschrijven voor het maximaal aantal blogs is alleen mogelijk wanneer hier ook ruimte voor is. Vraag naar de mogelijkheden. Ook wanneer je voldoende hebt aan een enkele blog.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven