Online marketing vragen

Bijgewerkt: 23 september 2023

De wereld van online marketing kan ingewikkeld zijn. Wat is het verschil tussen SEO en SEA, waarom verschillen in prijzen en hoe begin je met online marketing? In dit artikel de 50 meest gestelde online marketing vragen, inclusief antwoorden.

1. Wat valt er allemaal onder online marketing?

Online marketing is het promoten van een merk, producten of diensten. Dit doe je via het internet. Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden zoals zoekmachine optimalisatie, adverteren in zoekmachines, social media maar ook e-mail marketing.

2. Wat is goede online marketing?

Een goede marketingstrategie richt zich op een afgebakende doelgroep. Hierbij worden verschillende kanalen ingezet, om de doelgroep relevante content te tonen.

3. Hoe begin je met online marketing?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Het beste is om eerst de doelgroep en de doelstellingen vast te leggen. Vervolgens stel je een marketingstrategie op. Denk hierbij aan het gebruik van verschillende kanalen en het toepassen van de juiste technieken. Meestal is SEO een goede strategie, omdat een hoge positie in de organische zoekresultaten veel verkeer oplevert (en gratis is).

4. Hoe maak je een online marketing strategie?

Maak eerst een SWOT-analyse waarbij je jouw sterke en zwakke punten naar voren haalt. Als tweede stel je doelstellingen op en breng je de doelgroep in kaart. Hierna is het belangrijk om je merk te definiëren. Als vijfde kies je voor online marketingkanalen. Stel een budget vast en maak aan de hand hiervan een planning.

5. Wat is de kern van online marketing?

Mensen uit jouw doelgroep bereiken die op zoek zijn naar jouw producten of diensten. Dat is de enige juiste kern van online marketing.


6. Wat is het verschil tussen digital marketing en online marketing?

Bij digital marketing maak je gebruik van alle digitale kanalen. Dus niet alleen het internet maar ook radio en sms. Online marketing is alleen gebruik maken van online kanalen (internet).

7. Wat verdien je als online marketeer?

Een marketeer in loondienst verdient tussen de € 2400 en € 3300 per maand. Zelfstandige marketeers (ondernemers) verdienen tussen de € 2500 en € 5000 per maand. Maar er zijn er ook die minder dan € 1500 per maand verdienen.

8. Wat is het doel van online marketing?

Een van de belangrijkste online marketing vragen is het doel hiervan. Het gaat om het promoten van producten of diensten via het internet. Hierbij maak je gebruik van online kanalen.

9. Wat is een online marketing plan?

Het plan bestaat uit een beschrijving van het promoten van je producten of diensten, afgestemd op de behoefte van de doelgroep of de markt.

10. Hoe werkt online ondernemen?

Wanneer je met je bedrijf via het internet geld verdient, spreek je van online ondernemen.


11. Waarom je online marketing uitbesteden?

Je kunt zelf veel toepassen, maar soms kan een professional dit beter. Denk maar eens aan het schrijven van SEO blogs, of relevante backlinks vinden. Daarom is online marketing uitbesteden vaak een betere keuze.

12. Hoe verbeter ik mijn marketing?

Het is belangrijk dat je altijd rekening houdt met de veranderende behoefte van je doelgroep. Automatiseer je marketing, experimenteer en bouw hierop verder. Wees niet bang om fouten te maken.

13. Wat zijn vormen van marketing?

Er zijn verschillende vormen van marketing. Bijvoorbeeld zoekmachine marketing (SEO), adverteren in zoekmachines (SEA), social media marketing, e-mail marketing, influencer marketing, acquisitiemarketing, buzzmarketing en nog veel meer.

14. Is online marketing moeilijk?

Voor online marketing heb je enige technische kennis en begrip van de verschillende tools en systemen nodig. Ben je hier niet bekend mee, dan kan het moeilijk zijn om je met online marketing bezig te houden.

15. Is online marketing de snelst groeiende vorm van marketing?

Ja, online marketing groeit sneller dan andere marketing vormen. Dit heeft te maken met de grote effectiviteit en de lage kosten.

16. Wat moet een digital marketeer kunnen?

Een digital marketeer moet over een strategisch en analytisch vermogen beschikken en creatief kunnen denken. Daarnaast moet hij of zij inhoudelijke vakkennis hebben en op de hoogte blijven van nieuwe trends en ontwikkelingen.

17. Waarom is online adverteren belangrijk?

Middels online advertenties trek je de aandacht van je doelgroep. Op die manier haal je meer klanten binnen en realiseer je een hogere omzet. Het is belangrijk dat advertenties alleen aan personen met interesse worden getoond.

18. Welke 3 marketing strategieën zijn er?

Er zijn tot wel 20 verschillende soorten marketingstrategieën. Maar de drie hoofdtypen zijn:

  1. Klantsegmenten bepalen
  2. Onderzoeken waar groei vandaan komt
  3. Initiatieven meten en analyseren

19. Wat is een online marketing campagne?

Wanneer je online een actie start om producten of diensten te promoten, spreek je ook wel van een online marketing campagne. Hierbij maak je gebruik van een of meerdere marketingmiddelen.

20. Wat doet een online marketing manager?

Iemand die online marketing manager is, ontwikkelt en implementeert marketingcampagnes. Vaak wordt zo iemand ook online marketeer genoemd.

21. Hoe word ik een online marketeer?

Een opleiding is niet verplicht, maar kan wel helpen bij het opdoen van de juiste kennis. De meeste online marketeers hebben hun kennis te danken aan jarenlang experimenteren.

22. Welke vormen van adverteren zijn er?

Je kunt kiezen uit verschillende vormen van reclame. Bijvoorbeeld collectieve reclame, consumentenreclame of business-to-business reclame. Maar ook ideële reclame, coöperatieve reclame of institutionele reclame.

23. Is marketing goed?

Ja, marketing is altijd goed. Het bestaat al sinds de komst van de allereerste bedrijven. Marketing levert meer klanten en een hogere omzet op.

24. Wat is het doel van een advertentie?

Een advertentie is een online of offline publicatie, om de aandacht van de lezer te trekken. Het doel hiervan is de lezer te verleiden om iets te kopen of ergens aan deel te nemen.

25. Wat zijn de vier C’s marketing?

Customer’s Solution, Cost to Customer, Convenience en Communication.


26. Wat is het SDP-model?

Dit model staat voor segmentering, doelmarktbepaling en positionering. Hiermee identificeer je interessante doelgroepen en formuleer je een goede marktbewering.

27. Wat zijn de vier marketing P’s?

Product, Prijs, Plaats en Promotie zijn de vier bekende marketinginstrumenten die de marketingmix vormen.

28. Hoe maak je een goede marketing campagne?

Het is belangrijk om het doel en de doelgroep te bepalen, marketing campagnedoelen in te stellen en vervolgens de boodschap of het thema te bepalen. Vervolgens bekijk je wat de belangrijkste middelen zijn om dit te realiseren. Bepaal een budget en maak een uitvoeringsplanning.

29. Welk soort reclame is het meest effectief?

Ondanks dat online marketing populair is, blijken traditionele reclames nog het meest effectief te zijn. Denk hierbij aan advertenties in kranten, winkeldisplays en productmonsters.

30. Wat maakt een goede advertentie?

Bij een advertentie is het altijd belangrijk om rekening te houden met de doelgroep. Maar ook welk sentiment je over gaat brengen.


31. Hoe sponsor je op Instagram?

Bij online marketing vragen hoort ook social media. Sponsoren op Instagram is een bericht promoten. Dit doe je via je profiel waarbij je op het bericht tikt dat je wilt promoten. Doorloop vervolgens de stappen op het scherm. Houd er rekening mee dat iets op Instagram sponsoren, geld kost.

32. Waarom is Facebook goed voor marketing?

Van alle online advertenties heeft Facebook het hoogste rendement op investering (ROI). Je kunt heel gericht je doelgroep bereiken.

33. Wat zijn de 6 P’s?

De 6 P’s staan voor: Product, Prijs, Proces, Personeel, Promotie en Plaats. Dit heeft niet alleen betrekking op online- maar ook op offline marketing.

34. Wat zijn de 7 P’s van marketing?

Soms wordt er niet van de 6 maar van de 7 P’s gesproken.

  1. Product
  2. Plaats
  3. Prijs
  4. Promotie
  5. Personeel
  6. Proces
  7. Physical evidence/environment

35. Wat is het verschil tussen de P’s en de C’s?

De P’s zijn verouderde termen. De C’s zijn helemaal aangepast aan de nieuwste technieken en passen goed bij een klantgerichte organisatie.

36. Wat beschrijf je in het marketingplan?

Elk bedrijf zou een marketingplan moeten hebben. Hierin staat je doelgroep en de behoefte van de doelgroep. Maar ook welke marketingmiddelen je gaat gebruiken.

37. Hoe weet je wat je doelgroep is?

Om je doelgroep te bepalen moet je de markt inspecteren en segmenteren. Vervolgens maak je een klantenanalyse en voert een marktonderzoek uit. Het blijft een kwestie van testen en aanpassen.

38. Wat is het verschil tussen reclame en marketing?

Marketing is een verzamelnaam om je boodschap, merk, product of dienst in de markt te zetten. Reclame maakt onderdeel uit van marketing.

39. Wat is de oudste reclame?

Op maandag 2 januari 1967 werd de eerste televisiecommercial uitgezonden. Maar de oudste reclame dateert van eeuwen geleden. In 1477 werd het eerste reclame pamflet gedrukt. Voor die tijd bestond ook al reclame, voornamelijk leuzen op muren en omroepers die reclameboodschappen op pleinen schreeuwden.

40. Hoe kan reclame negatief zijn?

Reclame lijkt geweldig, maar het kan ook een verkeerd beeld van de werkelijkheid naar buiten brengen.

41. Hoe maak je een advertentie aantrekkelijk?

Het is belangrijk om gebruik te maken van duidelijke afbeeldingen en een gedetailleerde beschrijving. Geef zoveel mogelijk informatie en zorg dat je als bedrijf betrouwbaar overkomt.

42. Wat kost een gemiddelde advertentie?

In Nederland betaal je voor online adverteren tussen de € 3 en € 10 per klik. Of rond de € 20 voor duizend weergaven.

43. Wat is een dynamische advertentie?

Bij een dynamische advertentie wordt deze automatisch aangemaakt, en op basis van de inhoud van een website.

44. Wat kost een Instagram post?

Om te adverteren op Instagram betaal je per duizend weergaven. Dit kost tussen de € 1,25 en € 6,50.

45. Wat mag je niet adverteren op Facebook?

Een Facebook advertentie mag niet discriminerend zijn of oproepen tot geweld. Het mag ook geen tabaksproducten, illegale producten of illegale activiteiten promoten.


46. Hoe belangrijk is online marketing?

Dankzij online marketing bereik je de doelgroep op een specifieke en goedkope manier. Je komt met mensen in contact die nog niet eerder met je product of dienst in aanraking zijn geweest.

47. Wat is een marketing Matrix?

Bij een combinatie van instrumenten voor je marketingstrategie, spreken van een marketing Matrix.

48. Welke marketing modellen zijn er?

Uit deze marketingmodellen kun je kiezen:

  1. 6 W’s van Ferrel.
  2. 7S-model.
  3. Abell model.
  4. AIDA-model.
  5. Ansoff model – groeistrategieën.
  6. BCG-matrix.
  7. Behoeftepiramide Maslow.
  8. CANVAS model van Osterwalder.

49. Hoe nieuwe klanten krijgen?

Door je in een niche te specialiseren en je verkooptechnieken te verbeteren, krijg je nieuwe klanten. Verder is het belangrijk om content te creëren die de aandacht van je doelgroep trekt. Blijf met (potentiële) klanten in contact.

50. Hoe noem je iemand klanten binnenhaalt?

Meestal is een accountmanager verantwoordelijk voor het binnenhalen van opdrachten. Maar het binnenhalen van nieuwe klanten is vaak het werk van een (online) marketeer.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven