Een SWOT-analyse maken

Als ondernemer wil je het beste uit jezelf en je bedrijf halen. Je wil weten waar de kansen voor je onderneming liggen. Ook is het handig om te weten wat de zwakke punten zijn. Daarom heb je de SWOT-analyse, waarmee je in kaart brengt wat zowel de sterke als de zwakke punten zijn.

Aan de hand van deze analyse stel je een marketingstrategie op. Zo weet je exact hoe je je bedrijf, merk, product of dienst onder de aandacht brengt. Zonder dat je nodeloos geld uitgeeft.

Een SWOT-analyse maken is de eerste stap voor startende ondernemers. Heb je al langer een bedrijf en heb je nog nooit aan deze analyse gedacht? Het is nooit te laat om hiermee te beginnen.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

De betekenis van de SWOT-analyse

SWOT is de afkorting van strengths, weaknesses, opportunities en threats. In het Nederlands noemen we het ook wel een sterkte-zwakteanalyse. Dit dekt de lading niet volledig, want feitelijk analyseer je het volgende:

  • Sterke kanten van een bedrijf
  • Zwakke punten van een bedrijf
  • Kansen op de markt
  • Bedreigingen voor het bedrijf

De SWOT-analyse wordt vaak als hulpmiddel bij het opstellen van de confrontatiematrix gebruikt.

Wil je een strategisch marketingplan opstellen, dan moet je zeker een SWOT-analyse maken. Gebruik de hulpgids om stap voor stap een SWOT-analyse te maken.

Hulpgids SWOT-analyse

Heb je als ondernemer weinig kennis van het bijhouden van een financiële administratie? Dan is dit de zwakte van je bedrijf. In dit geval is het belangrijk om deze zwakte aan te pakken, bijvoorbeeld middels bijscholing. Je kunt de financiële administratie ook uit te besteden.

Stel dat je Instagramcoach bent: je leert ondernemers hoe ze Instagram optimaal benutten. Dan merk je dat steeds meer ondernemers op Pinterest actief zijn. Dat zijn kansen op de markt.

Zo haal je uit een SWOT-analyse verschillende belangrijke data. Aan de hand hiervan verbeter je de onderneming. Laten we aan de slag gaan.

1. Breng de sterke kanten van het bedrijf in kaart

Als eigenaar van het bedrijf weet je als geen ander wat je sterke kanten zijn. En ook waar de organisatie goed in is. Een bedrijf kan een of meerdere sterke kanten hebben. Hieronder enkele voorbeelden.

  1. De webshop met een uitgebreid assortiment
  2. De SEO tekstschrijver die goedkoper is dan concurrenten
  3. De boekhouder die persoonlijke aandacht voor zijn klanten heeft

Door naar de sterke kanten binnen de onderneming te kijken weet je op welke punten het goed gaat. Het is belangrijk om objectief naar je product of dienst, behaalde resultaten, financiën en eventueel personeel te kijken. Let ook goed op de klanttevredenheid, want dit zegt veel over de sterke kanten van het bedrijf.

2. Zwakke punten onderzoeken

Het is voor ondernemers vaak lastig om de zwakke punten van zichzelf en het bedrijf te achterhalen. Dit komt omdat je vaak te rooskleurig tegen je onderneming aankijkt. Toch is het belangrijk om de zwaktes op een rij te zetten. Kijk kritisch naar wat er binnen de organisatie beter zou kunnen. Bekijk enkele voorbeelden met betrekking tot zwakke punten.

  1. De webshop verkoopt te weinig kinderspeelgoed
  2. De SEO tekstschrijver is niet goed zichtbaar in Google
  3. De boekhouder heeft een lange wachtrij

Het onderzoeken van de sterke en zwakke kanten van het bedrijf valt onder de interne analyse. Je doet onderzoek naar de gang van zaken binnen je bedrijf. Zzp’ers voeren dit onderzoek vaak zelf uit, grote bedrijven laten dit soms door een externe analist doen.

3. Bekijk waar de kansen op de markt liggen

Sommige ondernemers zien de kansen op de markt niet, waardoor ze deze laten liggen. Hierdoor kan het bedrijf niet doorgroeien, en dat is natuurlijk doodzonde. Wanneer je een SWOT-analyse maakt kijk je ook waar de kansen op de markt liggen. Maar hoe vind je die?

  1. De webshop mag producten aan een winkelketen gaan leveren
  2. De SEO tekstschrijver krijgen de kans om met een marketeer samen te werken
  3. De boekhouder neemt extra personeel aan

Kansen liggen er ook wanneer er nieuwe doelgroepen ontstaan, de technologie verandert of als gevolg van nieuwe wetgeving. Of bijvoorbeeld een trend of ontwikkeling die steeds belangrijker wordt, en interessant is voor je bedrijf. Dit soort kansen zorgt ervoor dat je zwakke punten aanpakt of de omzet verhoogt.

4. Bedreigingen voor de onderneming

Meestal worden alleen concurrenten als bedreiging gezien. Natuurlijk vormen concurrenten een bedreiging, maar ze kunnen ook voor groei van je onderneming zorgen. Bijvoorbeeld omdat er een samenwerking met een concurrent ontstaat, waar jullie beiden profijt van hebben.

Bedreigingen kan van alle kanten komen. Bijvoorbeeld door een nieuwe wet waardoor je de werkzaamheden niet op de oude manier voort kunt zetten. Of dat je huidige doelgroep nieuwe interesses heeft, die niet meer bij jou product of dienst aansluiten.

  1. De btw wordt flink verhoogd waardoor de webshop duurder wordt
  2. Er komen steeds meer SEO tekstschrijvers bij
  3. Steeds meer mensen doen hun boekhouding zelf

Andere bedreigingen zijn vergrijzing van de bevolking, achteruitgang van koopkracht, verzadigde markt of concurrentie met lagere prijzen.

5. De belangrijkste punten in de SWOT-analyse zetten

Vooral bij de externe analyse moet je voorzichtig zijn. Je bent al snel geneigd om alle kansen en bedreigingen voor je onderneming in het overzicht op te nemen. Kijk alleen welke kansen op de markt relevant zijn voor je bedrijf. Dit geldt ook voor de bedreigingen.

Het verhogen van de btw hoeft niet direct een bedreiging te zijn, omdat al je concurrenten hiermee te maken krijgen. En dat je het steeds drukker krijgt en hierdoor de wachttijd langer wordt, hoeft ook niet direct een nadeel te zijn. In sommige branches werkt een wachtrij zelfs positief, het motiveert klanten om juist met dát bedrijf zaken te doen.

Zet daarom alleen relevante punten in de SWOT-analyse. Vat het volgende samen:

  • Sterke punten
  • Zwakke punten
  • Kansen
  • Bedreigingen

Maak een tabel in Excel of Word. Het hoeft geen wiskundige formule te zijn, zolang voor jezelf maar duidelijk is wat er in de SWOT-analyse staat. Het moet vooral overzichtelijk zijn, zodat niet alleen jij maar ook de marketeer of het personeel hiermee aan de slag kan.

Nu volgt de confrontatiematrix

Wil je de juiste marketingstrategie opstellen, dan zou je na de SWOT-analyse eigenlijk aan een confrontatiematrix moeten werken. Hierbij zet je de zwakke en sterke punten tegenover elkaar. Dit doe je ook met kansen en bedreigingen. De confrontatiematrix komt samen met de SWOT-analyse, dit helpt je bij het realiseren van je doelstelling.

In het blog over confrontatiematrix lees je hoe je dit doet. Overigens is het maken van een confrontatiematrix niet zo moeilijk en het logische gevolg van de SWOT-analyse.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?