Nepvolgers op social media: zo herken je ze

Bijgewerkt: 19 oktober 2022

Het is soms jaloersmakend: Nederlandse sterren met ontzettend veel volgers op social media. Maar het is niet wat het lijkt, veel van deze volgers zijn nep. Zo blijkt dat de presentatrice Yvonne Coldeweijer maar liefst 56% nepvolgers op Instagram heeft. Bij modeontwerper Olcay Gulsen bestaat dit aandeel uit 44%. In aantallen valt YouTuber Enzo Knol op: maar liefst 480.000 nep volgers (2022).

Maar hoe herken je nepvolgers, hoe kan het dat deze op een account terechtkomen en nog belangrijker: hoe kom je ervan af? Valse volgers kunnen namelijk je reputatie schaden. Daar zit je als bedrijf of merk niet op te wachten.

Dit doet social media er zelf aan

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Veel social netwerken proberen spam-accounts zo veel mogelijk te verwijderen. Dit doen ze met behulp van algoritmen. Enkele kenmerken van een spamaccount zijn:

  • Nog niet zo lang actief (accounts worden geblokkeerd en opnieuw geopend)
  • Het account volgt veel andere accounts (in de hoop om teruggevolgd te worden)
  • Veel volgers op korte termijn erbij (zie hierboven)
  • Veel likes of reacties op anderen (om de aandacht te trekken)
  • Óf juist helemaal geen interactie met posts

Helaas zijn algoritmen van sociale netwerken niet slim genoeg om alle spamaccounts ertussenuit te halen. Soms worden echte accounts voor spam aangezien. Zo verwijderden Facebook en Twitter een hoop accounts die van echte mensen of bedrijven waren.

Spamaccounts beïnvloeden je marketingcampagne

Stel dat je op Facebook, Instagram, Twitter of LinkedIn adverteert. Spamaccounts promoten de marketingcampagne van je concurrenten. Dit is dus van invloed op jouw campagne en hiermee je omzet.

Veel spamaccounts zijn automatisch opgezet, maar ze gedragen zich menselijk. Dit doen ze om sociale netwerken om de tuin te leiden. Meestal worden deze profielen beheerd door mensen die in ontwikkelingslanden verblijven. Vaak gaat het om een clickfarm waarbij ze advertenties opzetten en zoveel mogelijk kliks verzamelen.

Dit vervuilt jouw campagne en brengt schade aan je merk toe. Maar erger nog, valse volgers voegen niks aan je merk of zakelijk account toe. Er is geen sprake van interactie en waarschijnlijk geef je te veel geld aan een campagne uit. Het is dus zaak om nepvolger te herkennen en ze te voorkomen.

Nepvolgers herkennen: ze behoren niet tot je doelgroep

Wanneer je nepvolgers aantrekt zijn die vaak afkomstig van buitenlandse clickfarms. Ze proberen je reputatie te schaden of je uitgave m.b.t. de marketingcampagne zo hoog mogelijk uit te laten vallen. Zo kunnen ze hun eigen advertenties goedkoper op social media draaien.

Als bedrijf is het belangrijk om nepvolgers te herkennen en deze zo snel mogelijk te verwijderen. Feit: nepvolgers behoren zelden tot je doelgroep. Meestal zijn nepvolgers afkomstig in Midden- en Zuid- Amerika en Afrika, India, Bangladesh, Pakistan en de Filippijnen. Heb je volgers uit een van deze gebieden? De kans dat ze echt geïnteresseerd zijn in je merk of product is minder dan 2%.

Kijk ook kritisch naar alle andere buitenlandse volgers. Komen ze uit België, Duitsland of Luxemburg dan zou het kunnen dat ze echt zijn. En ook wanneer ze uit het Koninkrijk der Nederlanden komen: Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten.

Amerikaanse volgers zijn niet altijd slecht, want wanneer je ook in het buitenland actief bent dan is het logisch dat je volgers van over de hele wereld aantrekt. Denk maar eens aan Max Verstappen, die heeft zijn volgers wereldwijd zitten. Maar als onbekende Nederlandse webshop is het natuurlijk vreemd wanneer je Amerikaanse volgers hebt.

Een lage interactie op social media

Valt je op dat je een lage interactie hebt? Wanneer je bijvoorbeeld 10.000 volgers hebt en er reageren er slechts tien op een post (liken valt ook onder reageren), dan kunnen er twee dingen aan de hand zijn:

  • Je hebt nepvolgers
  • Je content is dodelijk saai

Nepvolgers zorgt voor een lager bereik. Dit komt omdat het algoritme je post als eerste aan je volgers toont en, indien het openbaar staat, aan het netwerk van je volgers. Maar omdat nepvolgers geen netwerk hebben zal het bereik heel laag zijn.

Uit onderzoek blijkt dat accounts met minder dan 5.000 volgers een groter bereik hebben dan de grote accounts. Dit komt omdat de grootste accounts over het algemeen meer nepvolgers hebben.

Zoek naar vrouwen

Wanneer je veel volgers hebt dan is het lastig om nepaccounts te ontdekken en handmatig te verwijderen. Kijk vooral naar vreemde accounts van vrouwen. Ruim 97% van de valse accounts gebruikt een profielfoto van een vrouw en een vrouwelijke naam.

Heb je er ineens veel vrouwelijke volgers bij terwijl je een typisch mannelijk product aanbiedt? Dan is het vrij makkelijk om de fakeprofielen van echte te onderscheiden. Maar wanneer je een nagelstudio bent dan wordt het een stuk lastiger. Maar ook nu weer geldt: kijk naar de locatie van het profiel en de interactie.

Rapporteer de nepprofielen

Verwijder niet alleen valse volgers maar geef ze ook bij het social mediaplatform aan. Markeer het profiel als zijnde een nepprofiel. Zelfs als je geen reactie terugkrijgt helpt je melding in het opsporen van nepaccounts.

Hoe kan ik nepvolgers voorkomen?

Helaas kun je niet altijd nepvolgers voorkomen. De enige oplossing is je account op privé zetten, maar voor bedrijven is dit niet erg praktisch.

Wanneer je influencers inschakelt

Influencer marketing is erg populair en effectief. Je laat mensen op social media je product, dienst of merk promoten. Hoe meer volgers een influencer heeft hoe hoger zijn verdiensten. Maar wees voorzichtig met het inschakelen van influencers met veel volgers. Kijk eerst of ze geen gebruik maken van nepvolgers en neplikes.

In 2022 zijn zes Nederlandse influencers aangepakt omdat ze zich schuldig maakten aan het kopen van volgers en likes. Wees hier bewust van want die dure influencer kan ineens waardeloos zijn.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven