Marketingtips voor de feestdagen

Bijgewerkt: 19 oktober 2022

Bereid je website of webshop voor op de feestdagen. Vooral de periode voor kerst betekent een grote golf aan klanten en bestellingen. Maar ook andere feestdagen waaronder Sinterklaas, Valentijnsdag, Black Friday en Cyber Monday zorgen voor een hogere omzet.

Ben je klaar voor de feestdagen en kan je website de piek aan? Haal het beste uit je websitebezoekers en verhoog die conversie! Ik deel de belangrijkste marketingtips voor de feestdagen.

Omzetcijfers tijdens de feestdagen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wist je dat maandag de meest populaire dag is om online te shoppen? Maandagen zijn goed voor ruim 16,8% van de weekomzet. Dit is goed verklaarbaar: maandagochtend zijn fysieke winkels gesloten. Mensen die in het weekend een idee in hun hoofd kregen voeren dit op maandag uit.

De meeste bedrijven zien in het vierde kwartaal hun omzet flink stijgen. Het zijn voornamelijk webshops en retailers die van de feestdagen in het laatste kwartaal profiteren. Dit zijn Black Friday, Sinterklaas, kerst en de jaarwisseling. Laten we Singles Day op 11 november niet vergeten, want deze speciale dag zorgt ook voor een omzetstijging.

Black Friday realiseert in Nederland jaarlijks meer dan 450 miljoen euro aan omzet. Kan je voorstellen wat dit met jouw webshop of website doet! Neem mijn marketingtips voor de feestdagen dan ook zeker in je strategie mee.

Weet wat de klant wil

Mijn belangrijkste tip: heb aandacht voor de klant en weet waar hij of zij naar op zoek is. De dagen voor Sinterklaas zal dit voornamelijk om speelgoed en lekkernijen gaan, maar ook om kleine cadeautjes. Voor kerst zijn veel mensen op zoek naar parfum, elektronica en gadgets. Ook leesboeken doen het erg goed. Terwijl gezelschapsspellen in de periode voor de nieuwjaarswisseling goed verkoopt.

Valentijnsdag staat in het teken van de liefde, logisch dat bloemen, bonbons, cadeaubonnen en parfum het rond Valentijnsdag goed doen. Denk ook aan Moederdag en Vaderdag met de bijbehorende cadeaus.

Wanneer je weet wat de klant wil kun je hierop inspringen. Toon de meest populaire producten die bij het seizoen of de feestdag horen.

Hier komen je klanten vandaan

Komen klanten via zoekmachines op je website terecht, e-mail of via social media? Gaat het om mond-op-mond reclame of adverteer je op het internet, televisie of radio? Zorg dat je weet waar de bezoekersstromen vandaan komen.

Waarom is dit zo belangrijk? Omdat je dan ook weet hoe je de doelgroep nóg beter bereikt, maar ook hoe je hier de landingpagina’s op inricht.

Zet een feestdagencampagne op

Veel bedrijven zijn rond de feestdagen erg actief met adverteren. Op zich wel logisch, elk bedrijf wil de meeste klanten naar zich toe trekken. Het belangrijkste is dat je een duidelijke doelstelling hebt. Een van die doelstellingen is het verhogen van de omzet ten opzichte van het jaar daarvoor. Of een minimum aantal producten verkopen.

Je zou ook kunnen denken aan een minimaal aantal bezoekers naar de webshop of naar de speciale salespagina. Je kunt pas een effectieve feestdagencampagne opzetten wanneer je ook weet wat de doelstelling is.

Kijk eens naar feestdagencampagnes uit voorbijgaande jaren. Waren die effectief en zag je de omzet flink toenemen? Dan is het misschien interessant om oude campagnes uit de kast te halen en deze af te stoffen. Gebruik ze opnieuw: vaak levert het meer op dan dat je een nieuwe campagne bedenkt.

Start op tijd

Sommige ondernemers bedenken op 20 december dat ze toch maar iets met een kerstcampagne moeten doen. Dat is veel te laat. Je start de campagne 3 tot 5 weken voor de daadwerkelijke feestdag. Maar ook weer niet te vroeg: niemand denkt in de zomer aan het aanschaffen van kerstcadeautjes.

De campagne laat je doorlopen tot de dag waarop de feestdag begint. Stop de campagne niet te vroeg want je hebt altijd van die last-minute-kopers.

Maak gebruik van pushberichten

Installeer ongeveer 2-4 weken van tevoren pushberichten op je website. Ideaal om te communiceren met de bezoekers, bijvoorbeeld omtrent aanbiedingen, betaalopties of om abonnees te verzamelen.

Bied je geen producten en diensten aan? Sommige dienstenaanbieders houden rond de feestdagen een actie, bijvoorbeeld korting of extra service. Dit soort dingen kun je ook in een pushbericht tonen.

Verstuur een digitale catalogus naar klanten

Je keek vroeger ongetwijfeld uit naar de speelgoedcatalogus die in november op de mat viel. Er zijn nog maar weinig bedrijven die een fysieke catalogus versturen, en er zijn nog minder mensen die ze doornemen.

Verstuur een digitale catalogus naar nieuwsbriefabonnees en klanten. Zorg dat de catalogus er inspirerend uit ziet, met mooie en duidelijke foto’s en pakkende teksten. Uiteraard ook met de prijzen of tarieven, je moet het de klant zo makkelijk mogelijk maken. Vergroot de gebruikerservaring door actieknoppen in de digitale catalogus te plaatsen. Zo kan de klant direct een bestelling doen, zonder eerst de hele webshop of website door te moeten zoeken.

Oftewel: maak van je digitale catalogus een interactieve catalogus. Verstuur de catalogus niet alleen via de mail maar deel hem ook op de homepage van je site en via social media.

Verzend bestellingen in themaverpakkingen

Webshops versturen bestellingen vaak in standaard dozen of verpakkingen. Speciaal voor de feestdagen ‘pak je uit’ met themaverpakkingen. Denk hierbij aan een kerstverpakking (bijvoorbeeld met sneeuwvlokken of sterren) en een valentijnsverpakking (vooral met veel hartjes).

Dankzij themaverpakkingen voeg je luxe en stijl toe. Dit geeft een exclusief gevoel, en de kans is groot dat de incidentele klant een trouwe klant wordt.

Zorg dat je goed zichtbaar bent in Google en andere zoekmachines

Je moet niet twee weken voor kerst of Moederdag ineens aan SEO (zoekmachine optimalisatie) gaan denken. Nee, dit doe je minimaal zes maanden van tevoren. Denk eens aan een speciale kerstpagina of een webpagina met moederdagcadeautjes of paaseitjes. Het is praktisch wanneer dit soort pagina’s hoog in de organische zoekresultaten staat.

Ongeveer zes maanden voor de feestdag begin je met het optimaliseren van de pagina. Bedenk welke zoektermen gebruikers in Google invoeren. Verwerk de belangrijkste zoekterm in de pagina. Schrijf kwalitatieve maar vooral waardevolle content.

Waarom zou je zes maanden van tevoren hiermee moeten beginnen? Omdat het enige tijd duurt voordat Google webpagina’s indexeert en rankt. Dit duurt gemiddeld 3-5 maanden, voor nieuwe websites 6-9 maanden. Grote autoritaire websites kunnen binnen 1-2 weken hoog ranken, maar dan nog is het belangrijk om hier op tijd aandacht aan te besteden.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven