7 belangrijke KPI’s voor e-commerce

Bijgewerkt: 19 oktober 2022

E-commerce zal de komende jaren met 50% groeien. Dit gaat niet alleen over webshops maar ook het online verkopen van muziek (iTunes Store), software of tickets. E-commerce is de snelst groeiende markt. Bedrijven die hier actief in zijn zouden e-commerce KPI’s in moeten stellen.

Bedrijven die hun voortgang goed bijhouden hebben 40% meer kans om hun doelen te bereiken. Het is dus belangrijk om gebruik te maken van KPI’s, en ik zet de 7 beste op een rij.

De voordelen van KPI’s

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


KPI staat voor kritieke prestatie-indicator en analyseert prestaties van de onderneming. Dit kan van alles zijn, van websitebezoekers tot conversies, bedrijfskosten, het verzuim van personeel tot netto-omzet.

KPI’s geven inzicht in de prestaties van het bedrijf. Een KPI-dashboard geeft alles in grafieken en diagrammen weer, waardoor gegevens visueel zijn. Dit vergroot de betrokkenheid en bespaart tijd.

Het is de bedoeling om KPI’s aan minstens één doelstelling te koppelen. Hierbij is het belangrijk dat de KPI in real time wordt bekeken en dat deze kan worden verbeterd. Anders heeft het geen zin om hiermee te werken. Je kunt dan wel de websitebezoekers bijhouden maar wanneer je nooit aan de website werkt, dan is dit een nutteloze KPI.

Oké, ik heb nu genoeg uitgelegd over KPI’s. Laten we de belangrijkste KPI’s voor e-commerce bekijken.

1. Websitebezoekers meten

Ooit ben je een website begonnen en vroeg je je af hoe je bezoekers kon aantrekken. Misschien heb je dit middels SEO of SEA gerealiseerd. Of social media. Het kan ook dat je reclame hebt gemaakt op het internet, televisie of radio.

Hoe staat de website ervoor: is hij gedurende de tijd gegroeid (meer bezoekers), is dit gelijk gebleven of neemt dit misschien af? Websitebezoekers meten is een van de belangrijkste KPI’s binnen de e-commerce. De website of webshop is immers het verdienmodel.

In de meest gunstige situatie groeit het aantal bezoekers. Hoe snel die groei gaat is afhankelijk van de branche en niche, maar ook van de SEO-inspanningen. Een groei van 10% per jaar zou toch echt het minimum moeten zijn.

Er komt een moment dat de groei stagneert. Meestal heeft dit met verslappende aandacht voor de website te maken. Maar dit kan ook aan groeiende concurrentie liggen. Blijf dag in dag uit, jaar na jaar meten hoeveel bezoekers de website trekt.

2. De gemiddelde waarden van bestellingen

Webshops hebben een gemiddelde bestelwaarde van € 40. Dit betekent dat de klant ongeveer € 40 per bestelling uitgeeft, dus niet per klant of per jaar. Hoe doet jouw bedrijf het ten opzichten van concurrenten? Ligt de gemiddelde bestelwaarde hoger of lager?

Een hoger gemiddelde bestelwaarde betekent dat je het als e-commercebedrijf erg goed doet. Waarschijnlijk trek je veel bezoekers naar de website en is deze op de juiste manier ingericht. Wanneer de gemiddelde bestelwaarde onder de € 25 ligt dan is er nog veel werk aan de winkel.

Maar dat niet alleen, kijk ook of de bestelwaarde door de tijd heen groeit, stagneert of juist afneemt. Dit zegt zeker iets over de manier waarop je met de bedrijfsprocessen omgaat, en hoe consumenten of klanten tegen je bedrijf aankijken.

3. Het aantal bestellingen per keer

Ruim 75% van de klanten bestelt één artikel per keer. 25% van de klanten gaat voor meer artikelen per bestelling. Het aantal bestellingen bijhouden is een goede KPI voor de e-commerce. Dit is niet alleen goed om voorraden in te schatten, maar ook of de teksten op je website of webshop wel activerend genoeg zijn.

Het is vaak makkelijk om klanten te verleiden om meer aan te kopen. Bijvoorbeeld wat batterijen bij elektronisch speelgoed. Of naast een wintermuts ook een sjaal. Helaas houden veel webshops zich hier niet mee bezig en dat is een gemiste kans. Door de klant vlak voor de afrekening nog te inspireren verhoog je de omzet.

Houd het aantal bestellingen per keer bij, en zet dit om in percentages. Wanneer 25% van je klanten meerdere artikelen per bestelling afneemt, en dit groeit naar 30%, dan is dit een zeer goede score. Zet deze KPI dan ook zeker in en verbeter hem!

4. Totale omzet van het bedrijf

De beste ondernemers realiseren jaarlijks 20% omzetgroei. Helaas is dit niet voor iedereen mogelijk: meer dan de helft van de webshops heeft een jaaromzet die lager dan € 25.000 ligt. Elk bedrijf binnen de e-commerce moet de omzet bijhouden. Het gaat hier dan niet alleen om de jaaromzet maar ook per dag, per week en per maand.

De omzet bestaat uit alle inkomsten, zonder hier de bedrijfskosten en personeelskosten vanaf te trekken. Feitelijk zou je dus van een bruto omzet kunnen spreken. Het lijkt misschien vreemd om naar de bruto omzet te kijken want netto ziet dit er heel anders uit. Toch is dit belangrijk want het geeft aan of een bedrijf groeit of afvlakt.

5. De nettowinst

Dan heb je nog de nettowinst, ook een onmisbare KPI voor e-commercebedrijven. De winstmarge binnen de e-commerce ligt tussen de 7% en 9%. Neem hiervoor de bruto omzet en trek er alle kosten vanaf. Dus ook het inkomen voor de bedrijfseigenaar zelf.

Winst is inzetbaar voor verschillende zaken. Bijvoorbeeld voor groei en innovatie, als buffer voor slechte tijden of om te investeren in langetermijndoelen. Daarnaast zijn er bedrijven die de winst gebruiken om schulden af te lossen of ze keren een gedeelte van de winst uit.

Een gezond bedrijf haalt jaarlijks het minimum aan nettowinst. In de meest gunstige situatie stijgt de nettowinst jaar in jaar uit, maar het zou al mooi zijn wanneer dit op minimaal 7% ligt. Meet dit soort zaken goed!

6. Conversiepercentage

Je kan veel bezoekers op je website of webshop krijgen, maar worden ze ook allemaal klant? Houd daarom het conversie percentage bij. Bekijk hoeveel procent van de bezoekers actie onderneemt, zoals een bestelling plaatsen of een offerte aanvragen.

7. Verlatingspercentage van winkelwagens

Ruim 80% van de winkelwagens wordt voortijdig verlaten. Dit betekent dat de bezoeker van alles in zijn winkelwagentje plaatst maar geen aankoop doet. Hoe hoog dit percentage is hangt mede van de branche of niche af. De automotief branche heeft een verlatingspercentage van maar liefst 96%. Voor verzekeraars ligt dit op 67% en dat is het laagst.

De laatste KPI die ik met je wil delen: meet het verlatingspercentage van winkelwagens. Wanneer dit percentage toeneemt dan moet je hier heel snel iets aan doen. Bijvoorbeeld door bekende betaalmethoden aan te bieden en vertrouwen te geven. Maar ook door een betere service zoals een snellere levering en een makkelijk retourproces.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven