Moeten tekstschrijvers SEO leren?

Bijgewerkt: 30 juli 2023

De meeste tekstschrijvers vinden het belangrijk dat de lezer de gewenste actie neemt. Dat is ook belangrijk want een hoge conversie betekent een hoge omzet. Wat veel tekstschrijvers vergeten is dat SEO de basis van goede copywriting vormt. Je kunt nóg zo’n mooie tekst schrijven, maar als het publiek je tekst niet kan vinden, levert hij niks op.

Iemand vroeg mij wat ik liever heb: duizend mensen die mijn pagina vinden en niets doen, of twee mensen die mijn pagina zien en wel een actie ondernemen. Ik antwoordde dat ik liever het eerste had, want naamsbekendheid opbouwen is de basis van succes.

Het was niet het antwoord waarop hij gehoopt had, want hij liet niks meer van zich horen. Waarschijnlijk omdat hij wist dat ik gelijk heb. Hiermee kan ik de vraag beantwoorden of tekstschrijvers SEO moeten leren.

Weergave in de resultaten van zoekmachines

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Wanneer je alleen maar verkoopteksten schrijft (zoals advertenties) is SEO niet belangrijk. De focus ligt op verkoop, niet op online zichtbaarheid. Veel verkooppagina’s verschijnen niet in de zoekresultaten. Maar is dat eigenlijk wel zo slim?

Nee, eigenlijk zou een verkooppagina ook hoog in de organische zoekresultaten moeten scoren. Hierdoor kan er minder geld aan adverteren worden uitgegeven. Dus zelfs wanneer je alleen verkoopteksten schrijft, is het goed om SEO te leren.

Voor blogs, artikelen en webteksten is het altijd belangrijk dat je aan zoekmachine optimalisatie doet. Wanneer een zoekopdracht met het door jou gebruikte zoekwoord matcht, is het fijn wanneer mensen op jouw pagina uitkomen. Of de pagina die je voor je klant geschreven hebt.

De resultaten van SEO

Wanneer een pagina op positie 1 voor een bepaalde zoekopdracht staat, is deze erg gelukkig. Pagina’s met een nummer één positie kunnen tot 45% van het zoekverkeer aantrekken. Gemiddeld ligt dit ergens tussen de 25% en 45%, afhankelijk van de niche.

Leren van Google

Er is nog een reden waarom tekstschrijvers SEO moeten leren. Ze krijgen dankzij Google veel consumentengegevens in handen. Door inzicht te krijgen in de zoekintentie en zoektermen, leer je veel over de doelgroep. Alles wat je leert is weer toepasbaar in toekomstige teksten die je schrijft.

Basiskennis of diepgaande SEO-kennis

Niet elke tekstschrijver hoeft diepgaande SEO-kennis te hebben. Dit is alleen voor de echte SEO-tekstschrijvers. Dit zijn de schrijvers die zich gespecialiseerd hebben in zoekmachine optimalisatie, op het onderdeel content.

Voor de meeste tekstschrijvers is het voldoende om basiskennis SEO te hebben. Dit omvat kennis over zoektermen en een zoekwoordonderzoek, geoptimaliseerde inhoud en welke tools handig zijn. Daarnaast kan een tekstschrijver de taak krijgen om metabeschrijvingen te maken.

Wanneer een tekstschrijver niet over SEO hoeft te leren

Sommige tekstschrijvers hoeven helemaal niet over SEO te leren. Ben je een tekstschrijver die gespecialiseerd is in het schrijven van e-mails of brochures? Dan heb je helemaal niks aan SEO-kennis. Ook wanneer je alleen maar advertentieteksten schrijft, dus geen verkooppagina’s, is SEO onbelangrijk.

Sommige bureaus werken met een SEO-team. Het team voert audits uit en ontwikkelt een zoekwoordstrategie. De tekstschrijver uit het team heeft de taak om een tekst te schrijven volgens de zoekwoordstrategie. Hier is weinig SEO-kennis voor nodig. Er kunnen dus zeker situaties zijn waarbij de schrijver geen cursus of training hoeft te volgen.

Geweldige inhoud voor jezelf of voor klanten schrijven

Of je nu voor je eigen website of voor klanten schrijft: SEO-basiskennis maakt je teksten beter. Wanneer je veel over SEO weet, houd je automatisch rekening met de doelgroep en concurrentie. Je denkt na over het grote plaatje.

Een goede SEO-tekstschrijver weet hoe hij moet concurreren om belangrijke zoektermen. Hierdoor is de SEO-tekstschrijver in staat om op populaire en relevante zoekopdrachten hoog te ranken.

Kennis van linkbuilding

Hoewel linkbuilding vaak een taak is van een SEO-specialist, moeten tekstschrijvers wel weten wat dit inhoudt. Ze moeten zich bewust zijn van interne links en hoe deze zijn opgebouwd. Binnen SEO spelen externe links ook een rol. Backlinks, dit zijn verwijzende links van andere websites, zijn het belangrijkst.

Door kennis te hebben over linkbuilding en backlinks, is de tekstschrijver beter in staat om geoptimaliseerde teksten te schrijven. Maar ook om de focus op ankerteksten te leggen.

Effectieve samenwerking met SEO-specialisten

Tekstschrijvers die veel over SEO weten, kunnen beter samenwerken met SEO-specialisten. Samen kunnen ze effectieve inhoud creëren die goed in zoekmachines presteert. Hierdoor kan een website meer verkeer aantrekken.

Naamsbekendheid opbouwen

Er is alweer een reden om je te verdiepen in SEO: het is goed voor het opbouwen van naamsbekendheid. Laten we even teruggaan naar het begin van mijn artikel. Iemand vroeg mij of ik liever duizend keer gezien werd, dan twee bezoekers die op mijn website actie ondernemen. Als echte SEO-expert én ondernemer met meer dan 25 jaar ervaring, koos ik voor het eerste.

Elk succesvol bedrijf zorgt dat het eerst naamsbekendheid opbouwt. Mensen hebben tijd nodig om jouw bedrijf of merk te vertrouwen. Je kunt niet van ze vragen om hun geld bij een onbekend bedrijf uit te geven.

Daarom is het belangrijk om eerst bekendheid en autoriteit op te bouwen. Online hebben mensen tot tien touchpoints nodig om land bij je te worden. Een touchpoint is wanneer een persoon in aanraking komt met een merk. Bijvoorbeeld door de website van een bedrijf te bezoeken. Of op sociale media een reactie achterlaten.

Wat veel tekstschrijvers vergeten is dat de weergave in organische zoekresultaten ook een touchpoint is. Maar alleen wanneer een gebruiker op het zoekresultaat klikt. Op dat moment is het merk bij deze gebruiker onder de aandacht gekomen.

Natuurlijk zou het leuk zijn als de gebruiker op deze website iets koopt. Maar zelfs wanneer hij dit niet doet, is het positief dat hij de website bezocht heeft. Google onthoudt het surfgedrag van deze gebruiker. Wanneer hij een vorige keer iets in Google zoekt en de eerder bezochte website matcht met zijn zoekopdracht, zal deze hoger in de zoekresultaten verschijnen. Dat is opnieuw een touchpoint.

Een training over SEO

Weet je niet waar je kunt leren over SEO? Mijn individuele training SEO & Social Media is voor tekstschrijvers en voor ondernemers die zelf SEO toe willen passen. Met de training leer je hoe je jouw online zichtbaarheid vergroot. Je maakt van je website een klantmagneet. Dit doe je door via social media mensen naar je website te leiden, maar ook door veel verkeer uit zoekmachines aan te trekken.

De training bestaat uit twee video’s, gevolgd door twee individuele sessies. Dit laatste doen we middels videobellen. Je ontvangt tips, begeleiding en advies dat specifiek is afgestemd op jouw bedrijf of jouw activiteiten.

Mensen die de training hebben gevolgd, zagen hun posities in de organische zoekresultaten stijgen. Ook kwamen ze op social media meer onder de aandacht. Uiteindelijk heeft dit tot extra verkeer en een hogere omzet voor hun bedrijf geleid.

Hier vind je meer over de training. Hij is nu alleen nog in het Nederlands, maar zal later ook in het Duits en Engels verschijnen.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven