Link Velocit binnen SEO, is dit een rankingfactor?

Bijgewerkt: 31 juli 2023

Inkomende links zijn belangrijk voor SEO. Maar dit betekent niet dat je overal backlinks moet kopen. Dat is wel een fout die veel marketeers en website-eigenaren maken. Hoeveel inkomende links je hebt, en met welke snelheid dit gaat, noem je link velocity.

Google is niet altijd fan van een hoge link velocity. Wanneer de zoekmachine ziet dat je niet aan natuurlijke linkbuilding doet, heeft dit een negatieve impact op je website.

Wat is link velocity precies?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Binnen SEO spelen verschillende factoren een belangrijke rol. Content is de belangrijkste rankingfactor. Wanneer je geen of te weinig content op je website hebt staan, valt er weinig voor zoekmachines te indexeren.

Niet alleen de hoeveelheid content op je website speelt een rol, maar ook de kwaliteit hiervan. Lage kwaliteit content wordt negatief beoordeeld.

Een andere rankingfactor is het linkprofiel. Het linkprofiel bestaat uit backlinks, dit zijn aanbevelingen van andere websites. Link velocity gaat over de snelheid waarmee je backlinks krijgt. Bijvoorbeeld 200 per dag, of juist 200 per jaar.

Snel veel links opbouwen

Vaak wordt gedacht dat het goed is om snel veel backlinks op te bouwen. Dit is een techniek die vroeger veel werd toegepast, en met succes. Zoekmachines waren toen nog niet in staat om de kwaliteit van backlinks te beoordelen. Hoe groter het linkprofiel, hoe meer SEO-effect dit had.

Juist omdat er misbruik is gemaakt van linkbuilding, kijken zoekmachines hier nu anders tegenaan. Ze beoordelen een linkprofiel op kwaliteit, niet op kwantiteit.

Wat link velocity hiermee te maken heeft

Het idee van kwantiteit boven kwaliteit is ontstaan met de komst van het Penguin-algoritme. Dit Google algoritme is in 2012 uitgerold. Marketeers kregen in de gaten dat links niet meer goed werkten. Daarom is de term link velocity bedacht. Marketeers zijn ervan overtuigd dat het snel krijgen van backlinks ertoe leidt dat websites worden afgestraft.

Toch klopt dit niet helemaal. Wanneer een bekende website een goed artikel publiceert, is de kans aanwezig dat veel andere sites op korte termijn hiernaar verwijzen. Het kan zelfs dat er maar liefst 300 backlinks binnen een week naar dit artikel verwijzen.

Wanneer link velocity echt zou bestaan, dan zou deze website afgestraft worden. Maar dat gebeurt niet. Kijk maar naar grote nieuwssites, die in een kort tijdsbestek ontzettend veel backlinks ontvangen. Dit zijn allemaal backlinks die in één keer worden gekregen, en dat zou volgens de link velocity slecht zijn. Je kunt je afvragen waarom deze nieuwssites dan nog steeds zo autoritair zijn. Omdat ze NIET worden afgestraft.

Een stekelige groeisnelheid

Google heeft in 2003 patent aangevraagd voor een algoritme dat bepaalt hoe het een website behandelt op basis van groei van het linkprofiel. In dit patent staat één passage die marketeers verkeerd geïnterpreteerd hebben:

‘De methode van claim 23, waarbij het uiterlijk van een of meer links betrekking heeft op ten minste een van een datum waarop een nieuwe link naar het document verschijnt, een snelheid waarmee een of meer links in de loop van de tijd verschijnen…’

In simpele taal betekent dit dat het verkrijgen van veel links op korte termijn, een poging kan zijn om te spammen. Ik heb geval zal de zoekmachine de score van een webpagina verlagen om het effect van spammen te verminderen.

Maar dit betekent niet dat een pagina die veel backlinks in een kort tijdsbestek krijgt, hier ook op afgestraft wordt. Niet…

Google kijkt naar een stekelige groeisnelheid. Neem nou bijvoorbeeld een bekende nieuwswebsite. Die krijgt soms wel 100 backlinks per dag. Omdat dit vaker in het jaar gebeurt, is hier sprake van een normale backlink groeisnelheid.

Je spreekt van een stekelige groeisnelheid wanneer er bijvoorbeeld vijf backlinks per week binnen komen, en dan ineens 200 in een week. Dit is voor Google een signaal dat je backlinks hebt gekocht.

Wanneer je geen backlinks of een linkpakket hebt gekocht

Het kan natuurlijk dat je website link velocity vertoont, maar dat je helemaal geen backlinks hebt gekocht. Word je website nu afgestraft?

Google is slim genoeg om te beoordelen of de backlinks die je ontvangt, gekocht zijn of dat ze op een natuurlijke manier zijn ontstaan. Vaak zijn gekochte backlinks van een lage kwaliteit. Ze zijn afkomstig van linkfarms, Private Network Blogs of van websites die geen autoriteit hebben opgebouwd. Zoiets ziet Google echt wel.

Maar niet altijd. Er worden ook backlinks gekocht die van autoritaire sites afkomstig zijn. Marketeers zoeken namelijk naar kwalitatieve websites om backlinks in te kopen. Dat kost een hoop tijd en voor de opdrachtgever geld, maar het is de enige manier om linkbuilding effectief toe te passen.

Kwaliteit van de content versus linkbuilding

Veel SEO-specialisten adviseren beginnende websites om aan linkbuilding te doen. Maar eigenlijk is dit onlogisch. Een nieuwe website heeft nog weinig content. Hierdoor heeft het publiek nog geen kennis kunnen maken met de site. Dan is het gek dat er plots tientallen websites naar deze nieuwe site verwijzen.

Dus wanneer een marketeer of SEO-specialist je vertelt dat je met een nieuwe site aan linkbuilding moet doen, is dit een slecht advies. Google weet echt wel dat websites niet ineens naar gloednieuwe sites gaan verwijzen. Dit is voor Google een rode vlag.

Voor nieuwe websites is het belangrijk om eerst kwalitatieve content te maken. Daarnaast heb je veel geduld nodig. Voor nieuwe websites duurt het toch snel zes maanden voordat de beste artikelen op de eerste pagina van Google verschijnen. Maar wanneer de kwaliteit van deze artikelen te laag is, zullen ze nooit zo hoog ranken.

Pas wanneer je website door het publiek gezien wordt, is het ook logisch om je met linkbuilding bezig te houden. Je mag best andere websites benaderen en vragen of ze naar je willen linken. Zolang je maar geen commerciële backlinks regelt. En doe je dat toch, dan moet je deze links als gesponsord markeren.

Link velocity als rankingfactor: mijn oordeel

Ondanks dat veel SEO-specialisten zeggen dat link velocity een negatieve invloed op rankings heeft, klopt weinig van. Daar zijn helemaal geen aanwijzingen voor. Google zelf verwijst ook nergens naar link velocity of linksnelheid. De zoekmachine geeft aan dat ze links van een website beoordelen op natuurlijke opbouw, niet op de snelheid waarmee backlinks verkregen worden.

John Mueller van Google zegt hier het volgende over:

“Het gaat niet zozeer om hoeveel links je krijgt in welk tijdsbestek. Maar als het links zijn, onnatuurlijk of problematisch, dan zorgen ze voor problemen.”

Het maakt dus niks uit of je backlinks snel of langzaam krijgt. Het gaat vooral om de kwaliteit. Dit houdt het volgende in:

  • Gekochte backlinks (onnatuurlijk) hebben vaak een negatieve impact
  • Natuurlijke links zijn altijd beter
  • Verwijzende links moeten relevant zijn

Wil je toch backlinks kopen? Dan is het belangrijk dat Google je nieuwe backlinks niet als spam ziet. Daarom is het belangrijk om heel zorgvuldig je backlinks te bepalen. Heb je hier hulp bij nodig, neem dan contact met mij op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven