Moet ik mijn bedrijf inschrijven bij de KvK?

Gefeliciteerd, je bent van plan om een eigen bedrijf te starten. Een spannende periode waarbij er veel op je af komt. Waarschijnlijk wil je het bedrijf officieel registreren, dit doe je bij de Kamer van Koophandel (KvK). Maar wist je dat niet elk bedrijf zich hoeft in te schrijven bij de KvK?

Je bent ondernemer wanneer je aan een aantal criteria voldoet. Dat noem je ondernemerscriteria en het is belangrijk om hiervan op de hoogte te zijn. Het bepaalt namelijk of je wel of niet moet inschrijven.

Wil je meer verkeer naar je website of naamsbekendheid opbouwen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?

Taken van de Kamer van Koophandel (KvK)

De KvK heeft een aantal wettelijke taken, zoals het registreren van ondernemers. Maar ook informatie en advies aan (startende) ondernemers geven. Wil je een bedrijf starten dan kom je in bijna alle gevallen bij de Kamer van Koophandel uit. Het is de enige organisatie die bedrijven mag registreren.

Waarom registratie in het handelsregister belangrijk is

Nederland telt meer dan 1,8 miljoen bedrijven. Wanneer die niet geregistreerd zouden staan dan zou dit een grote puinhoop met zich meebrengen. Registratie in het handelsregister bevordert de rechtszekerheid. Klanten of zakenpartners weten hierdoor met wie ze te maken hebben en wie aansprakelijk is.

Is inschrijven bij de KvK verplicht?

Niet alle bedrijven worden ook echt als bedrijf aangemerkt. In sommige gevallen hoef je een bedrijf niet in te schrijven bij de KvK. Maar het is altijd beter om ervan uit te gaan dat het wel moet. Wil je eerst zelf bepalen of inschrijven verplicht is? Hieronder zie je wanneer je verplicht moet inschrijven, en wanneer dit best nog even kan wachten.

Criteria die aan een onderneming worden gesteld

Je moet je inschrijven bij de Kamer van Koophandel wanneer je aan de onderstaande criteria voldoet.

  1. Je levert een of meerdere producten of diensten
  2. Je ervaart concurrentie op de markt
  3. Je vraagt voor je producten en/of diensten een commerciële prijs of een uurtarief

Ruim 98% van de starters voldoet aan bovenstaande criteria. Registratie in het handelsregister is in deze situatie verplicht. Wettelijk ben je een bedrijf, maar dit wil niet zeggen dat de belastingdienst jou ook als ondernemer ziet.

Ondernemer voor de belastingdienst

Ondanks dat je het bedrijf moet inschrijven bij de KvK, kan de belastingdienst beslissen dat je geen fiscale ondernemer bent. Hierdoor hoef je geen btw in rekening te brengen maar mag je betaalde btw ook niet als voorbelasting aftrekken.

Wanneer je niet als ondernemer wordt aangemerkt dan moet je wel een administratie bijhouden, maar is dit minder ingewikkeld. De eisen die de belastingdienst aan je administratie stelt zijn een stuk lager. Dit kan voor startende ondernemers erg prettig zijn.

Je bent ondernemer voor de belastingdienst wanneer je aan de volgende eisen voldoet:

  • Je werkt voor meer dan één opdrachtgever
  • Je bepaalt zelf waar of wanneer je het werk uitvoert
  • Je werkt regelmatig in je bedrijf
  • Investeert tijd of geld in je bedrijf

Situatie waarbij je het bedrijf niet bij de KvK hoeft in te schrijven

Sommige bedrijfjes hoeven zich niet bij de Kamer van Koophandel in te schrijven. Dit komt omdat ze wettelijk gezien geen onderneming zijn. Hieronder twee situaties waarbij dit van toepassing is.

Maria heeft veel oude spulletjes op zolder en in de garage liggen. Ze verkoopt deze spulletjes op marktplaats of misschien wel op een website die ze hier speciaal voor gebouwd heeft. Zodra de spulletjes verkocht zijn stopt Maria haar activiteiten. Ze is geen ondernemer voor de belastingdienst en geen wettelijk bedrijf.

Jasper heeft een busje en helpt vrienden en familie regelmatig met verhuizen of grote spullen vervoeren. Hij vraagt een onkostenvergoeding, bestaande uit brandstofkosten en een gedeelte voor onderhoudskosten van het busje. Op deze manier hoeft Jasper financieel niks in te leveren. Omdat Jasper geen commercieel tarief vraagt en alleen zakendoet met vrienden of familie, hoeft hij zich niet in te schrijven bij de KvK.

In beide gevallen worden de werkzaamheden als hobby gezien, niet als het runnen van een bedrijf.

Een twijfelachtige situatie

Soms kan er ook sprake zijn van een twijfelachtige situatie, want moet je nu wel of niet je bedrijf inschrijven bij de KvK? Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld.

Simon werkt 32 uur als ICT’er in loondienst. Omdat hij genoeg vrije tijd heeft besluit hij websites voor anderen te bouwen. Dit doet hij één dag per week. Simon heeft nog niet zoveel klanten en maakt voornamelijk website voor familie, vrienden en kennissen. Zijn tarief ligt lager dan andere webdesigners, maar het gaat wel om een commercieel tarief. Hij krijgt niet alleen een onkostenvergoeding maar ook zijn uren betaald.

Moet Simons zich inschrijven bij de KvK? Hij voldoet aan alle criteria die aan een onderneming worden gesteld:

  • Hij levert een dienst
  • Vraagt een commercieel tarief
  • Heeft concurrenten

Ondanks dat Simon zijn dienst als een hobby ziet, is hij wettelijk toch een bedrijf. Hij vraagt namelijk een commercieel tarief en gaat de concurrentie met andere webdesigners aan. Dat hij nu alleen nog maar voor familie en vrienden werkt, doet er niet toe. Ook het feit dat hij slechts één dag per week in zijn onderneming werkzaam is betekent niet dat hij zich niet hoeft in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.

Gezien zijn beperkte klantenkring, de weinige uren die hij in zijn bedrijf steekt en de lage inkomsten kan de belastingdienst besluiten dat hij geen ondernemer is. Hij hoeft geen btw in rekening te brengen en hij mag een vereenvoudigde administratie voeren.

Ga je een bedrijf starten? Wij helpen je met de marketing

Het is voor bedrijven tegenwoordig heel belangrijk om online zichtbaar te zijn. Hoe kom je met je website hoog in Google te staan? Dit doe je middels online marketing en dan met name SEO (zoekmachine optimalisatie).

Heb je besloten om een bedrijf te starten? Schrijf je eerst in bij de KvK en vraag eventueel een btw-nummer aan. Ondertussen bouw je een website (of laat je dit doen) en creëer je content. Vervolgens pas je SEO toe. Van de bouw van je website tot de homepage of blogs schrijven, van linkbuilding tot het promoten van je product of dienst, voor online marketing ben je bij ons aan het juiste adres.


Bianca schreef meer dan 30.000 artikelen voor het internet. Ze heeft een enthousiast en ervaren team van specialisten opgebouwd.

We zijn het startpunt voor elke (nieuwe) website.
Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven?