Zo haal je meer conversie uit je websiteverkeer

Bijgewerkt: 7 augustus 2023

Veel bezoekers op je website krijgen is één ding, maar hoe zet je bezoekers om in betalende klanten? Wanneer je actief bent binnen de e-commerce dan zou het conversiepercentage tussen de 1,5% en 2% moeten liggen. Topbedrijven kunnen tot wel 10% behalen. Sectoren zoals technologie, financiën, marketing en gezondheidszorg laten een conversieratio van 2% tot 5% zien.

Ligt jouw conversiepercentage een stuk lager, ondanks dat je voldoende bezoekers op je website krijgt? Dan wordt het toch echt tijd om meer conversie uit je websiteverkeer te halen.

Meer verkeer naar je website trekken

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Stel dat je een conversiepercentage van 1% hebt. Dit betekent dat één op de honderd bezoekers klant/opdrachtgever wordt. Het is geen hoog conversiepercentage, maar zelfs met dit lage percentage kun je jouw omzet verhogen.

Dit doe je door meer verkeer naar je website te trekken. Als je 500 unieke bezoekers per dag ontvangt en 1% koopt een product met een gemiddelde aankoopwaarde van € 25, heb je een dagomzet van € 125. Door meer verkeer naar je website te trekken, bijvoorbeeld van 500 naar 1000 unieke bezoekers, verhoog je de dagomzet naar € 250.

Meer verkeer aantrekken is dus de meest eenvoudige manier om je omzet te verhogen. Maar het zou beter zijn om iets met je conversieratio te doen.

Hier haken bezoekers op af

Ruim 80% van de bezoekers bekijkt de productpagina zonder iets kopen. Dat is een hoog percentage. Hier liggen dus kansen, maar waar haken bezoekers precies op af? Het probleem zit hem tussen de productpagina en de koopknop. Bezoekers lezen de pagina, ze beoordelen het product en besluiten uiteindelijk om niet te kopen. Dit is het punt waarop je jouw website kunt verbeteren.

Van de 20% die op de koopknop drukt (iets in het winkelwagentje plaatsen) haakt uiteindelijk alsnog 40% tot 50% af. Maar zelfs als er iets in het winkelwagentje zit, zijn er afhakers (ongeveer 42%). Wat overblijft is minder dan 5% die een aankoop doet.

NEE je kunt je conversieratio niet van 4% naar 90% verhogen. Dit bestaat gewoon niet. Er zullen altijd twijfelaars blijven, of mensen die alleen uit nieuwsgierigheid een kijkje komen nemen. Maar het conversiepercentage tot de normale normen verhogen kan natuurlijk wel.

Bewezen tactieken om de conversieratio te verhogen en je omzet te verbeteren

Wanneer een kleine webshop een conversiepercentage van 1% heeft, met een dagomzet van € 125, kan hij dit fors verbeteren. Wanneer hij het conversiepercentage naar 3% verhoogt, betekent dit een dagomzet van € 375. Dat is € 7500 per maand extra omzet. Voor een kleine webshop betekent dit heel veel.

Dit geldt natuurlijk ook voor het aanbieden van diensten. Met een hoger conversiepercentage kan de omzet verdubbeld of misschien wel vertienvoudigd worden. Hieronder vind je enkele methoden om je conversieratio te verhogen.

Tips

  1. Plaats opvallende en duidelijke CTA-knoppen op strategische plaatsen op je website.
  2. Toon positieve recensies, klantgetuigenissen en trust badges op je website.
  3. Creëer een gevoel van urgentie door tijdelijke aanbiedingen of kortingen te tonen.

Begrijp waar je klanten behoefte aan hebben

Je doelgroep bestaat uit mensen met overeenkomende kenmerken. Ze hebben bijvoorbeeld dezelfde locatie, delen interesses of vallen in een gelijkwaardige inkomenscategorie. Je doelgroep bestaat uit potentiële klanten. Ze zijn mogelijk geïnteresseerd in de diensten of producten die je aanbiedt.

Je moet wel weten wat de exacte behoeften van je potentiële klanten zijn. Concentreer je op hun pijnpunten en speel in op emoties. Begrijp ook wat ze ervan weerhoudt om een aankoop te doen.

Kijk goed waar de frustraties liggen wanneer ze op je website aanwezig zijn. Gemiddeld haakt 80% op de productpagina af. Je kunt dit percentage verminderen door je productfoto’s te verbeteren en betere productteksten te maken. Benadruk de positieve kenmerken en vertel eventueel meer over het gebruik van het product.

Denk ook eens na over het gebruik van demovideo’s, waardoor bezoekers begrijpen wat een product of dienst voor hen kan betekenen.

Een goede gebruikerservaring

Mensen zijn dol op websites waarop ze makkelijk kunnen navigeren. Ze moeten alles kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Zorg dat je website gebruiksvriendelijk is. Maak gebruik van een goede navigatie, zorg dat je website mobielvriendelijk is en een korte laadtijd heeft.

Door dit soort acties te ondernemen moedig je bezoekers aan om je website te verkennen. Hoe meer pagina’s ze bezoeken, hoe groter de kans dat ze een aankoop doen.

Wil je bezoekers nog eens extra helpen? Voeg een zoekvak aan je website toe. En mochten bezoekers toch nog een vraag hebben, dan is een live chatondersteuning ook wel zo praktisch.

Optimaliseer je prijzen en bied verschillende betalingsmogelijkheden

Niet elke ondernemer vindt het ethisch verantwoord om te concurreren op prijs. Maar dat zou je wel moeten doen. Onderzoek de markt en kijk welke prijzen of tarieven je concurrenten hanteren. Probeer te achterhalen hoe je doelgroep op verschillende prijzen reageert.

Je zou je prijzen tijdelijk kunnen verlagen, om meer bezoekers tot klanten om te zetten. Je kunt ook kortingen aanbieden of met een loyaliteitsprogramma werken.

Kijk ook naar de verschillende betalingsmogelijkheden. Maak het de klant zo makkelijk mogelijk en zorg dat hij verschillende keuzes heeft.

Bereken de conversie optimalisatie (CRO)

Welk percentage bezoekers doet een aankoop, vult een formulier in of meldt zich aan voor de nieuwsbrief? Was dit voorheen 1%, dan zou dit nu op minimaal 2% moeten liggen. Door je conversie optimalisatie (CRO) te berekenen, weet je of je marketinginspanningen succesvol zijn.

Houd verschillende statistieken bij zoals de klikfrequentie, het bouncepercentage en het conversie percentage. Maak eventueel gebruik van tools zoals Hotjar of Microsoft Clarity. Met deze tools krijg je inzicht in hoe ver bezoekers op een pagina scrollen en welke elementen ze zien. Maar ook waar bezoekers op klikken (of juist niet).

Gebruikersgedrag analyseren met Hotjar. De rode streep geeft de muisaanwijzer en het klikgedrag weer.

Analyseer deze gegevens elke maand opnieuw. Alleen zo weet je of je goed bezig bent. Merk je geen verbetering? Begin van voor af aan en kijk wat je anders moet doen.

Gebruik je budget verstandig

Marketing kost veel geld, maar het levert ook veel op. In de meest ideale situatie behaal je een ROI van tussen de 5 en 7 procent per jaar. Wanneer je bijvoorbeeld € 1000 aan marketing uitgeeft, zou dit in een jaar tijd zeker € 5000 op moet leveren.

Nieuwe ondernemers hebben vaak de verwachting dat hun ROI (rendement op investering) tussen de 15% en 20% bedraagt. Dit is een veel te hoge inschatting. Door slim om te gaan met je marketingbudget, verspil je geen geld. Kijk daarom naar de juiste kanalen en technieken voordat je ergens geld insteekt.

Contentmarketing heeft de hoogste ROI, gevolgd door online adverteren. Wil je meer conversie uit je websiteverkeer halen, zonder dat je veel geld kwijt bent? Richt je dan op contentmarketing. Neem contact op, dan vertel ik je hier meer over.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven