ChatGPT en de 7 principes van Cialdini

Bijgewerkt: 7 augustus 2023

Waarom zei je ‘ja’ tegen die opdringerige verkoper en slaap je nu op een veel te hard matras? Hoe kan het dat je beste vriend je over heeft weten te halen om op de verkeerde politieke partij te stemmen? De ander wist jou te overtuigen.

Wil je voor je bedrijf meer omzet genereren? Met de 7 principes van Cialdini is dit een peulenschil. Nu steeds meer marketeers gebruik maken van ChatGPT, is het maar de vraag of je deze tool in kunt zetten voor de Cialdini principes.

Wie is Cialdini?

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Robert Cialdini is oud-hoogleraar marketing en psychologie (Amerikaanse universiteit). In 1984 kreeg hij bekendheid dankzij zijn boek ‘Influence: The Psychology of Persuasion’. Hij liet anderen zien hoe je mensen heel makkelijk kunt overtuigen en beïnvloeden.

Binnen de marketing wordt veel gebruik gemaakt van de Cialdini principes. De volgende 7 principes vallen hieronder:

  1. Wederkerigheid: een gift beantwoorden met een tegengift
  2. Sociale bewijskracht: laten zien dat anderen jouw product of dienst goed vinden
  3. Autoriteit: iemand met veel kennis op een bepaald gebied
  4. Consistentie: iets is samenhangend
  5. Sympathie: mede met iemand iets aanvoelen
  6. Schaarste: de behoefte is groter dan het aanbod
  7. Eenheid: geheel met kenmerkende eigenschappen

Een tekst schrijven op basis van de Cialdini principes

Goede verkoopteksten gaan uit van de Cialdini principes. Dit stelt je in staat om op te vallen in een online wereld vol informatie. De tekst overtuigt de lezer, waardoor deze sneller tot een aankoop over gaat.

Kun je met ChatGPT voldoen aan de 7 principes van Cialdini?

ChatGPT is een geweldige tool die je ondersteunt bij het schrijven van teksten. Wereldwijd maken duizenden marketeers en copywriters hier gebruik van. Maar ChatGPT is ook slecht. Het wordt gebruikt voor het genereren van schadelijke codes aan onethische inhoud. En laten we eerlijk zijn, de kwaliteit van ChatGPT teksten zijn niet van het allerhoogste niveau.

Juist omdat ChatGPT zo populair is, zijn er veel cursussen rondom deze tool ontstaan. En ook veel tips die eigenlijk nergens op slaan.

Op sommige websites zie ik tips om overtuigende teksten te schrijven, waarbij je ChatGPT en Cialdini combineert. Ik krijg al gelijk mijn vraagtekens bij de inhoud van deze artikelen. Ik leg uit waarom.

ChatGPT heeft geen menselijke gevoelens

Alle principes van Cialdini gaan uit van menselijke gevoelens. Denk maar aan wederkerigheid, sympathie en schaarste. Al die dingen doen iets met je.

Je kunt aan ChatGPT niet vragen om dit soort gevoelens in een tekst te verwerken. Ik heb het een paar keer geprobeerd, maar het lukt gewoon niet. ChatGPT gaat te simpel met prompts om waarin je vraagt om een of meerdere principes van Cialdini toe te passen. Je krijgt dan hele kunstmatige teksten.

Op zich wel logisch want ChatGPT is een machine, geen mens. Het kan zich niet inleven in de gevoelens en behoeften van mensen.

Het houdt geen rekening met het onderbewuste

Binnen de neuromarketing (= processen in de hersenen stimuleren), draait het om bewuste beslissingen. We denken dan wel dat we consequent redeneren, maar wanneer het op aankoopbeslissingen aankomt, maar zijn we helemaal niet zo consequent. We laten ons makkelijk door verkooppraatjes leiden. Oók de mensen die beweren dat ze hier nooit intrappen. Dat doen ze toch.

ChatGPT kan geen rekening houden met het onderbewuste. Sterker nog, het is zelf compleet ongevoelig voor verkooptechnieken. Het is een computerprogramma’s zonder emoties, overtuigingen of koopgedrag. Hoe kun je van computerprogramma’s verwachten dat het dit soort dingen wel in een tekst kan stoppen?

ChatGPT zelf zegt het volgende hierover:

“Ik ben geprogrammeerd om tekst te genereren op basis van patronen en informatie die ik tijdens mijn training heb geleerd. Ik kan geen rekening houden met het onderbewuste van de mens of emoties, op dezelfde manier als een mens dat doet.”

Dus je dacht echt dat een computerprogramma’s de principes van Cialdini kan toepassen? Volgens ChatGPT zelf niet.

Wat ChatGPT wel kan doen

Bovenstaande feiten maken ChatGPT geen nutteloze tool. Want het kan je veel over de principes van Cialdini uitleggen. Ook kun je een stukje tekst aan ChatGPT geven, en vragen om een of meerdere Cialdini principes toe te passen. De AI-tool zal je dan uitleg geven over hoe je dit moet doen. Ik moet wel toegeven dat het vrij simpele tips zijn, in meer dan de helft van de gevallen heb je hier niks aan.

Je moet ChatGPT nooit een tekst geven en vragen om deze te bewerken met de principes van Cialdini. ChatGPT doet dan niks anders dan alle principes direct vertalen, waardoor je tekst een vreemde insteek krijgt. Kijk maar eens naar onderstaand voorbeeld.

Geloof me, zo’n tekst wil je echt niet 1-op-1 op je website publiceren. Je bereikt hier het tegenovergestelde effect mee: het publiek gaat aan je deskundigheid en betrouwbaarheid twijfelen.

Aan de andere kant, wanneer je deze tekst als basis gebruikt en hem goed aanpast, is hij zeker bruikbaar. Gebruik ChatGPT dan ook als hulpmiddel om te begrijpen hoe de principes van Cialdini werken en hoe je ze in teksten toe kunt passen. Maar laat ChatGPT NOOIT jouw teksten genereren.

Waarom mensen zeggen dat ChatGPT & Cialdini prima samengaan

Ben je een artikel tegengekomen waarin beweerd wordt dat ChatGPT en Cialdini een prima combinatie vormen? Kijk dan eens onderaan het artikel. Word je aangeboden om een training ChatGPT te volgen, dan begrijp je ook waarom die bewering wordt gedaan.

De schrijver van het artikel past de principes van Cialdini toe, om jou over te halen om een training te volgen. Dus terwijl jij een artikel over ChatGPT & Cialdini leest, word je onbewust aangezet om voor iets te betalen. Voordat je het weet heb je een nutteloze training gevolgd (en lig je nog steeds op dat veel te harde matras waar je al maandenlang spijt van hebt).

Waarom de principes van Cialdini werken

Veel ondernemers vinden de kwaliteit van hun product of dienst belangrijk. Maar verkopen gaat om veel meer dan dat. Het draait om gevoelens en emoties. Aankoopbeslissingen worden namelijk vanuit emoties gedaan.

Oplichters maken handig gebruik van de principes van Cialdini. Ze zijn in staat om hun slachtoffers zo te manipuleren, dat die hun geld aan nutteloze dingen uitgeven. Maar let op, ook dagelijkse ondernemers zoals supermarkten, kledingwinkels en elektronicazaken weten jou te beïnvloeden. Dit is ethisch gebruik van de principes, waarbij iemand met een koopbehoefte een duwtje in de rug krijgt.

Dus waarom zou je dit niet zelf toepassen, wanneer je producten of diensten verkoopt? Door je te verdiepen in de 7 principes van Cialdini schrijf je effectieve verkoopteksten.

Wees je aan de andere kant bewust van de gevaren van ChatGPT. Omdat zoveel marketeers en copywriters hier gebruik van maken, lijken steeds meer verkoopteksten op elkaar. Het publiek wordt hier uiteindelijk gevoelloos voor.

Schrijf daarom altijd zelf je teksten zonder gebruik te maken van ChatGPT, of laat dit doen. Neem contact op, dan leg ik je uit hoe je de beste verkoopteksten laat schrijven die ook nog eens hoger in zoekmachines scoren. Heerlijk om de concurrentie achter je te laten en je bezoekers te overtuigen én om te zetten tot betalende klanten.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven