Marketingjurist – advies voor marketeers

Bijgewerkt: 3 mei 2023

Voer je zelf je online marketing uit of ben je een marketeer? Soms krijg je te maken met zakelijke geschillen of juridisch gedoe. Bijvoorbeeld over ondernemingsrecht, auteursrecht of over het opstellen van een contract of overeenkomst.

Bespaar je de kosten voor een marketingjurist. Hieronder vind je juridische tips en advies voor marketeers.

Online marketing en auteursrecht claimen

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Als marketeer krijg je veel te maken met het auteursrecht. Denk maar aan het inschakelen van een tekstschrijver. Bij wie ligt het auteursrecht: bij de tekstschrijver, de marketeer of degene die de teksten in ontvangst neemt? En hoe zit het wanneer een andere website teksten van jou of je klant overneemt?

Je hebt geen marketingjurist nodig om zaken omtrent het auteursrecht te regelen. Met betrekking tot copyright is de wet duidelijk. De maker van het werk heeft auteursrecht. Dit betekent dat de maker of schrijver bepaalt waar en wanneer het werk gepubliceerd wordt. Maar ook onder welke voorwaarden.

Laat je teksten schrijven? In sommige gevallen is het mogelijk om auteursrecht over te kopen. Dit is niet noodzakelijk, de tekstschrijver geeft de teksten in licentie af. Dit betekent dat je als marketeer of eindklant exclusieve rechten krijgt over het gebruik van de teksten.

Ditzelfde geldt voor het laten maken van een website, podcast, foto’s, video’s of ander materiaal waar auteursrecht op rust.

Zo zit het met naamsvermelding

Bij foto’s is het gebruikelijk om de naam van de fotograaf bij het werk te vermelden. Voor teksten gaat dit niet altijd op. Denk maar aan een advertentietekst, het zou vreemd uitzien om hier de naam van de copywriter bij te plaatsen. Terwijl dit voor blogs juist wel weer normaal is. Maak vooraf afspraken omtrent naamsvermelding, dan kan hier later ook geen discussie over ontstaan.

Schending van het auteursrecht

Misschien ben je op zoek naar een marketingjurist omdat iemand het auteursrecht heeft geschonden. Dit kan op verschillende manieren:

  • Je hebt een website ontwikkeld en een andere website gebruikt exact hetzelfde design inclusief kleuren, lettertypen en andere opmaak
  • Teksten zijn één op één gekopieerd en op een andere website gepubliceerd
  • Iemand heeft je teksten herschreven waardoor het oorspronkelijke werk herkenbaar is
  • Je foto’s zijn zonder toestemming elders gepubliceerd
  • Je eigen podcast is door iemand anders op een website of social media geplaatst, zonder dat je hier toestemming voor hebt gegeven

Bij schending van het auteursrecht is het eerst belangrijk om te kijken wie de auteursrechthebbende is. Dat is in vrijwel alle gevallen de maker van het werk. Alleen de maker kan hiertegen in verweer gegaan.

Tips voor de maker/auteursrechthebbenden

Het is belangrijk om zo snel mogelijk een sommatiebrief naar de inbreukmaker te sturen. Op deze manier laat je weten dat je het niet eens bent met de inbreuk en dat je actie onderneemt. Je hoeft geen marketingjurist in te schakelen om zelf een sommatiebrief op te stellen. Stel zelf een brief op en vermeld hier het volgende in:

  • Naam en geadresseerde van de inbreukpleger
  • Je naam, adres en/of contactgegevens
  • Datum van vaststellen van de inbreuk
  • Omschrijving van het werk waarop inbreuk is gepleegd
  • Waar je de inbreuk bent tegengekomen

Geef vervolgens je eis weer. Verzoek om de inbreukmakende handelingen te staken. In veel gevallen heb je recht op een schadevergoeding. Die schadevergoeding bestaat niet alleen uit gederfde inkomsten maar ook kosten die je in rekening zou brengen voor een licentie. Verder bestaat dit uit verlies van exclusiviteit van het werk, verminking van het werk of het ontbreken van naamsvermelding (reputatieschade).

Voor de inbreukpleger (dader) is het belangrijk om te schikken. Wanneer je als auteursrechthebbenden een procedure start is de kans groot dat de dader voor hoge kosten komt te staan.

De eerste sommatiebrief verstuur je per e-mail. Komt hier geen reactie op? Verzend hem dan per aangetekende brief.

Linkbuilding en juridisch gedoe

Volgens veel marketeers is linkbuilding nog steeds een goede manier om hoger in Google te komen. Anderen zijn van mening dat het een verouderde SEO-techniek is. Het is in ieder geval belangrijk om linkbuilding op de juiste manier aan te pakken. Verwijzende websites moeten in relatie met elkaar staan, zodat Google ook begrijpt waarom er backlinks zijn.

Er hangen weinig juridische risico’s aan linkbuilding. Het enige dat je niet mag doen is linkjes delen naar verborgen of verboden inhoud. Denk bijvoorbeeld aan een pagina achter een betaalmuur. Of content die in strijd is met de mensenrechten.

Link je toch naar een dergelijke pagina? In het slechtste geval word je hiervoor aangeklaagd. Dit gebeurde eerder met GeenStijl, dat in 2018 een link naar de beruchte video met Patricia Paay deelde. Dat had GeenStijl niet mogen doen en de website moest een schadevergoeding van 30.000 euro betalen. Een linkje plaatsen kan je dus duur komen te staan.

Marketing jurist bij zakelijke geschillen

Soms krijg je als marketeer te maken met zakelijke geschillen. Bijvoorbeeld onenigheid over de uitvoering van de werkzaamheden. Het kan ook dat de klant vindt dat je niet aan je inspanningsplicht voldoet of dat een marketingbureau een resultatenplicht heeft. Verder kun je te maken krijgen met onbetaalde facturen, oplichting, fraude of andere zaken.

Het inschakelen van een marketingjurist is niet altijd de beste keuze. Het hangt er namelijk vanaf wat het exacte probleem is en op welke manier je dit op wil lossen.

  • Eenvoudige zaken, lage schadevergoeding of een zaak bij de kantonrechter: jurist inschakelen.
  • Complexe zaken, hoge schadevergoeding of een zaak bij de civiele rechter: advocaat inschakelen.

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven