De invloed van social media op zoekmachine optimalisatie

Bijgewerkt: 25 maart 2023

Sommigen zeggen dat social media invloed heeft op zoekmachine optimalisatie. Anderen zeggen dat dit geen rol speelt. Het is verwarrend dat iedereen met een ander advies komt. Wat is de invloed van social media op SEO? Vroeger speelde dit een hele grote rol. Tegenwoordig is dit geen directe rankingfactor. Maar het draagt wel aan een betere SEO bij.

4x de invloed van social media

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Je moet social media niet gebruiken omdat je hoger in zoekmachines wil scoren. Tegenwoordig kijken zoekmachines niet meer zo naar social media. Op zich wel logisch want de content op social media is zo enorm aanwezig, hierdoor is het lastig om goede en slechte kwaliteit van elkaar te onderscheiden.

Toch heeft social media invloed op zoekmachine optimalisatie. Kijk maar eens wat de vier voordelen hiervan zijn.

1. Linkbuilding

Met social media doe je aan linkbuilding. Je verzamelt backlinks naar je website. Het is niet zo dat je hoger in Google scoort, maar het leidt wel meer verkeer naar je website. Dat is natuurlijk altijd goed.

2. Merkbekendheid

Hoe fijn zou het zijn wanneer potentiële klanten of opdrachtgevers met je merk bekend zijn? Hoe meer mensen je bedrijf kennen, hoe meer zoekopdrachten naar jouw merk. Met social media vergroot je de merkbekendheid. Dit versterkt de autoriteit van je website.

3. Social signals

Er is geen direct verband tussen social media-activiteiten en zoekresultaten. Toch dragen social signals bij aan de autoriteit van je website. Social signals bestaan uit reacties, likes en shares.

4. Lokale SEO

Sommige bedrijven zijn afhankelijk van lokale zoekopdrachten. In dit geval helpt een actieve social media aanwezigheid bij het versterken van lokale SEO. Je bereikt immers een lokaal publiek.

Tips om de invloed van social media op SEO te vergroten

Het is jammer om te zien dat veel bedrijven helemaal niet actief zijn op social media. Of ze zijn op social media veel aanwezig maar doen weinig met SEO. Terwijl die twee elkaar goed kunnen versterken. Hieronder een aantal tips om de invloed van social media op SEO te maximaliseren.

Maak deelbare inhoud

Je wil dat zoveel mogelijk mensen blogs of artikelen van je website delen. Maak daarom interessante inhoud. Voeg social mediaknoppen aan je webpagina’s toe. Hiermee maak je het bezoekers makkelijker om de inhoud op hun social mediaplatforms te delen.

Het is belangrijk dat je website inhoud zoveel mogelijk gedeeld wordt. Daarom moet je interessante en waardevolle inhoud creëren. Hiermee trek je de aandacht van het publiek. Werk de inhoud regelmatig bij. Je wil niet dat het publiek verouderde informatie gaat delen.

Promoot de inhoud op social media

Zet sociale media in om meer verkeer naar je website te trekken. Wanneer je een leuke blog hebt gemaakt dan deel je die op social media. Dit vergroot de kans dat mensen je blogs ook gaan delen.

Je kunt op verschillende manieren inhoud op social media promoten. Deel inhoud en relevante groepen op Facebook, LinkedIn en andere platformen. Doe aan cross-promotie. Dit betekent dat je inhoud op verschillende platformen promoot. Je stuurt verkeer van het ene naar het andere platform door. Bijvoorbeeld door een Instagrampost op Facebook te delen. Of door een linkje naar je blog op LinkedIn te plaatsen.

Maak zeker gebruik van visuals (afbeeldingen, video’s). Hiermee valt jouw inhoud op tussen alle andere berichten op social media.

Vergroot je merkbekendheid

Gebruik social media om je merkbekendheid te vergroten. Dit is belangrijk want hierdoor gaan mensen op je merk of bedrijfsnaam zoeken. Meer zoekopdrachten naar je merknaam verbetert de SEO van je website.

Bouw naamsbekendheid op de juiste social mediakanalen op. Wanneer jongeren tot je doelgroep behoren dan is Facebook nutteloos, maar TikTok juist hartstikke interessant. Heb je veel nieuwsfeiten te delen dan moet je op Twitter zijn. Terwijl LinkedIn geschikt is voor het opbouwen van een zakelijk netwerk.

Kom in contact met influencers

Social media is zeer geschikt voor het promoten van je bedrijf, merk, product of dienst. Via social media kom je in contact met influencers. Juist dit soort mensen is een staat om de aandacht naar je website te trekken. Je realiseert een groter bereik en ook nog eens meer links naar je website.

Het kan soms lastig zijn om de juiste influencers te vinden. Nu wil met een betrouwbare en goede partij samenwerken. Gebruik social media platforms om influencers tegen te komen. Zoek hierbij op hashtags, locaties en trefwoorden die relevant zijn voor je niche of bedrijf.

Kijk ook eens bij influencer marketing platforms. Hier komen bedrijven en influencers met elkaar in contact. Zoek ook eens online naar websites en blogs die lijsten van populaire influencers publiceren.

Social media advertenties

Adverteren op social media is vrij goedkoop. Je betaalt minder dan wanneer je in zoekmachines adverteert. Bovendien is het veel goedkoper dan adverteren in een tijdschrift, op radio of televisie. Zet social media advertenties in om je merk en inhoud te promoten. Hiermee vergroot je het bereik.

Kijk altijd naar de verschillende advertentiemogelijkheden. Dit bepaalt namelijk wat het adverteren op social media kost.

  • Cost per click (CPC): je betaalt elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt. De kosten variëren en zijn afhankelijk van de relevantie van de advertentie en de concurrentie op het platform.
  • Cost per impression (CPM): je betaalt per 1000 vertoningen van je advertentie. De kosten zijn afhankelijk van de grootte van de doelgroep die je wilt bereiken.
  • Cost per action (CPA): je betaalt wanneer een specifieke actie wordt uitgevoerd, zoals het invullen van een formulier of het doen van een aankoop.

Adverteren op social media is vrij makkelijk. Je maakt een account aan en bepaalt de doelstellingen en doelgroep voor de campagne. Vervolgens kies je het type advertentie en ontwerp je deze. Als laatste stel je een budget in en de biedstrategie. Lanceer de campagne en monitor de prestaties.

Nog enkele tips om social media en zoekmachine optimalisatie samen te laten werken

Hieronder heb ik nog een lijst van 15 tips om social media en SEO samen te laten gaan. Pas deze tips zeker toe.

  1. Verhoog het aantal volgers op social media, zodat je meer verkeer naar je website genereert.
  2. Gebruik relevante zoekwoorden in je social mediaprofielen, maar ook in je berichten.
  3. Link vanuit je social mediaprofielen naar je website.
  4. Plaats regelmatig nieuwe content op je social media-accounts waardoor het publiek geïnteresseerd blijft.
  5. Optimaliseer je social media berichten voor zoekmachines, dit doe je door gebruik te maken van de juiste zoektermen.
  6. Gebruik hashtags om het bereik op social media te vergroten.
  7. Neem long-tail zoekwoorden op in je content en social media berichten.
  8. Gebruik social media om je bedrijfsinformatie in bedrijvengidsen aan te vullen.
  9. Zet social media in om links van lokale bedrijven en organisaties te krijgen.
  10. Promoot je bedrijf en lokale sociale communities en groepen.
  11. Kom via sociale media in contact met andere websites of bedrijven om mee samen te werken.
  12. Vermeld je bedrijfsgegevens en openingstijden op social media.
  13. Verhoog het aantal shares van je inhoud door het creëren van prikkelende titels en call-to-actions.
  14. Vraag via social media om feedback en meningen over je merk.
  15. Zet sociale platformen in om je autoriteit en geloofwaardigheid te vergroten.

Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven