Marketingautomatisering: de beste tools

Bijgewerkt: 28 augustus 2023

Goede marketing helpt bedrijven om hun doelgroep te bereiken. Zonder klanten is een bedrijf weinig waard.

Bedrijven besteden gemiddeld 10% van hun omzet aan marketing. Vooral kleine of startende ondernemers doen zoveel mogelijk zelf. Maar het kost veel tijd. Wat als marketingautomatisering je ruim de helft van de tijd zou besparen?

Met verschillende soorten software automatiseer je de processen. Het is niet langer nodig om elke stap handmatig uit te voeren. Ik heb vijf van deze tools op een rij gezet. Probeer een van deze tools tijdelijk gratis uit en ontdek of het iets voor jouw bedrijf is. (Ik verdien hier geen geld aan en geef alleen mijn objectieve mening!)

Dynamics 365 Marketing

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Personaliseer klanttrajecten met Dynamics 365 Marketing van Microsoft. Met behulp van AI-ontwerpen voorspel je content om je doelgroep gericht te bereiken. Daarnaast coördineer je klanttrajecten en communiceert met ze via sms, e-mail, WhatsApp of pushmeldingen. Je maakt contact met ze waar en wanneer zij dat willen.

Dynamics 365 Marketing is vooral interessant voor grote bedrijven. Het beschikt over functies waardoor afdelingen nauw met elkaar samen kunnen werken.

Vanaf 1 september 2023 wordt deze software gecombineerd en krijgt het de naam Dynamics 365 Customer Insights. Het is dan volledig gericht op realtime marketing.

HubSpot

marketingautomatisering betekent alle marketingprocessen via één platform beheren. HubSpot gaat verder dan dat. Het biedt je namelijk ook de mogelijkheid om je verkoopprocessen en klantenservice mee te nemen.

Dankzij dit platform beheer je verschillende afdelingen op één locatie, waardoor iedereen goed samenwerkt. Het prettige is dat je met een enkele tool (software) werkt, zonder dat je verschillende soorten software moet aanschaffen en aan elkaar moet koppelen. Het bespaart dus niet alleen veel tijd maar ook geld.

De CRM-tools van HubSpot zijn ontzettend gebruiksvriendelijk. En het prettige is: je gebruikt het gratis. Je zit niet aan een contract vast, hoeft geen training te volgen en je hebt geen creditcard nodig. Voor geavanceerde functies moet je betalen, maar het gratis abonnement biedt meer van voldoende mogelijkheden.

Invoca

Wanneer je bedrijf zich richt op telefonische verkoop, dan moet je zeker eens bij Invoca kijken. Het beschikt over verschillende functies zoals telefonische enquêtes, trefwoordoproepen en gespreksanalyse. Ook maak je gebruik van spraakuitzendingen en het automatisch versturen van sms.

Net als veel andere software voor marketing automatisering, is ook Invoca verrijkt met kunstmatige intelligentie. Hierdoor werkt het nog effectiever. Je bespaart tot wel 80% op de kosten per acquisitie.

Freshmarketer

Ondernemers binnen de e-commerce opgelet: Freshmarketer is voor jullie bedoeld. Deze software stimuleert conversies door een goede interactie. Het is zeer makkelijk om klanten aan te trekken en met ze contact te houden via sms, WhatsApp, e-mail of livechat.

De verschillende tools helpen je begrijpen waar potentiële klanten behoefte aan hebben. Dankzij Freshmarketer weet je nieuwe klanten aan te trekken en stimuleer je ze tot het doen van een aankoop.

Het biedt een gebruiksvriendelijk platform. Zelfs zonder technische kennis start je direct met Freshmarketer. Je maakt gratis gebruik van een proefperiode, hierna moet je betalen.

Omnisend

Het is belangrijk om je doelgroep via meerdere kanalen te bereiken. Dan heb ik het niet over sociale media maar kanalen zoals WhatsApp, e-mail en sms. Hiermee ga je voor een persoonlijke en directe benadering.

Deze tool geeft je inzichten over de contacten die je toevoegt. Aan de hand van deze data maak je gepersonaliseerde campagnes en verstuur je op maat gemaakte berichten. Je zou bijvoorbeeld welkomstberichten en aanbevelingen naar nieuwe abonnees kunnen versturen. Of gepersonaliseerde kortingen naar bestaande klanten. Hiermee verhoog je de conversies.

Het heeft ook functies voor Facebook- en Google Retargeting-synchronisatie. Zo haal je het beste uit je marketingtactieken.

Alle prestaties volg je via het platform, zodat je weet of je marketinginspanningen succesvol zijn. Desgewenst pas je de strategie aan. Omnisend is zeer geschikt voor de e-commercesector. Het is namelijk de integreren met de grote e-commerceplatforms waaronder WooCommerce, Wix en Shopify.

Waarom kiezen voor marketing automatisering?

Marketing is voor elk bedrijf belangrijk. Het omvat het promoten van je merk, producten of diensten. Maar dat niet alleen, je zorgt dat je leads omzet in klanten en dat ze voor lange tijd klant blijven.

Met marketing automatisering speel je in op het gedrag van leads. Middels geautomatiseerde en gepersonaliseerde content transformeer je leads naar klanten.

Je automatiseert marketingtaken om gegevens klanten te bewerken en ze door de klantreis te leiden. Marketing automatisering is zeer geschikt voor inbound marketing. De laatste betekent dat je klanten actief vooruit helpt waardoor ze eerder wat zullen kopen.

De software stelt je in staat om voorspellende content te maken via kanalen zoals sociale media, WhatsApp of een chatfunctie. Maar je onderhoudt ook contact via e-mail of sms.

Waar het niet geschikt voor is

Marketingautomatisering is geweldig omdat het je veel tijd en geld bespaart. Het is dan ook met name geschikt voor grotere bedrijven. Voor zzp’er is het soms wat minder interessant, omdat het leren omgaan met automatiseringsoftware moeilijk kan zijn. Bovendien kosten de meeste van deze tools geld. De investering moet wel wat opleveren.

Marketing automatisering is niet bedoeld voor het automatisch laten schrijven van blogs of social media posts. Wanneer je dit toch wilt, staan er andere tools tot je beschikking.

Wat doet een marketing automation specialist?

Je kunt zelf software voor marketingautomatisering binnen je bedrijf integreren. Maar je kunt ook een marketing automation specialist inschakelen. Dit is iemand die de klantreis van de doelgroep uitwerkt, touchpoints bepaalt en automatische marketingcampagnes opstelt.

Een marketing automation specialist werkt veel met software, de kans is groot dat dit een van bovenstaande tools is. Waarom zou je dan zo iemand inschakelen? Wanneer je het moeilijk vindt om met dit soort software om te gaan, is het goed wanneer iemand met kennis dit voor jou instelt.

Je moet wel weten dat het inschakelen van een specialist extra geld kost. Je betaalt niet alleen voor het gebruik van de software maar ook de arbeidsuren. Toch zien de meeste bedrijven die gebruik maken van marketing automatisering, een stijging van de verkoopproductiviteit met ruim 15%.

Redenen om voor marketingautomatisering te kiezen

  • Het helpt je bedrijf vooruit doordat je makkelijker doelen bereikt.
  • Je verandert leads in betalende klanten zonder dat het veel moeite kost.
  • Het verhoogt de omzet van bedrijven.
  • Je behoudt bestaande klanten en laat ze opnieuw iets aankopen.

Ruim 80% van de marketeers gebruikt automatisering omdat het voor een verhoging van de omzet zorgt. De grootste winst is dat je binnen een uur op nieuwe leads reageert, waardoor je zeven keer meer kans hebt om deze lead om te zetten tot betalende klant. Je verhoogt hiermee je omzetkansen.

Vergeet nooit om, naast marketing automatisering, je ook te richten op contentmarketing. Dit omvat het maken van artikelen en blogs voor je website, content voor social media, nieuwsbrieven, persberichten en nog veel meer. Contentmarketing staat aan de basis van alle vormen van marketing, omdat dit dé manier is om de aandacht van het publiek te winnen.

Hulp nodig bij contentmarketing? Ik sta in de startblokken om jouw bedrijf bij het publiek onder de aandacht te brengen. Neem contact met mij op.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven