Snel blogs schrijven met ChatGPT

Bijgewerkt: 16 april 2023

De digitale wereld verandert ontzettend snel. Kunstmatige intelligentie neemt het van ons over. Spannend, soms beangstigend maar het kan ook wel handig zijn. ChatGPT is een nieuwe tool die voor ondernemers en bloggers veel tijd bespaart. Snel blogs schrijven met ChatGPT, dat levert toch niets anders dan voordelen op? Lees hoe kunstmatige intelligentie je helpt bij het sneller schrijven van blogs.

Een hulpmiddel voor het schrijven van blogs

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


ChatGPT is een geweldig hulpmiddel voor het creëren van blogs. Het is echter geen tool om volledig op te vertrouwen. Het heeft namelijk een aantal nadelen ten opzichte van zelf je blogs schrijven. Hieronder vertel ik meer over de voordelen én nadelen van ChatGPT.

De werking van het programma

Kunstmatige intelligentie neemt steeds meer dingen van ons over. Sinds 2022 is ChatGPT erg populair. Toen werkte het nog met GPT3, sinds maart 2023 is GPT4 beschikbaar. Wat kun je ermee? Het gaat hier om een zeer intelligente chatbot. Je stelt een vraag of voert een opdracht in en ChatGPT doet het.

Enkele dingen die ik in de praktijk met ChatGPT heb uitgevoerd:

  • Codeertaal invoeren en laten controleren op fouten
  • Opvragen op welk contentmanagementsysteem (CMS) een website draait
  • Opvragen welk thema en plug-ins een website gebruikt
  • Ideeën voor bedrijfsnamen en productnamen opvragen
  • Input voor blogs opvragen
  • Ideeën voor een nieuwsbrief of e-mail
  • Vertalingen

Blog laten schrijven door ChatGPT

Is het verstandig om je blogs door ChatGPT te laten schrijven? Hier kan ik heel duidelijk over zijn: nee. Het is niet dat deze tool hier ongeschikt voor is. Maar er kleven wel wat nadelen aan. Die wil ik hieronder uitvoerig bespreken.

Geen SEO-optimalisatie

Een van de grootste nadelen is dat ChatGPT geen rekening houdt met SEO-optimalisatie. Wanneer je een zoekterm aan de opdracht meegeeft dan maakt de chatbot hier wel gebruik van. Maar het wordt op een onnatuurlijke manier verwerkt.

Een slechte leesbaarheid

Een ander nadeel is dat de blogs, geschreven door ChatGPT, niet zo lekker lezen. De schrijfstijl is heel passief. Bovendien lopen sommige zinnen niet. De woorden staan in een verkeerde volgorde. Een slechte leesbaarheid zorgt voor een net zo slechte gebruikerservaring. Dit kan van invloed zijn op je SEO-score en natuurlijk je geloofwaardigheid als bedrijf.

Onjuiste informatie in de blogs

Hoewel ChatGPT goed in elkaar zit en zich blijft ontwikkelen, moet het uitgaan van de beschikbare informatie op het internet. Het kan dus gebeuren dat het onjuiste informatie in je blog verwerkt. Dat is mij in de praktijk al een paar keer opgevallen: niet kloppende informatie in teksten die door ChatGPT worden gegenereerd.

Wanneer je onjuiste informatie deelt dan gaan mensen aan je twijfelen. Ze vertrouwen je minder en bezoeken je website niet meer zo vaak. Wanneer bezoekers voortijdig je website verlaten of niet meer op je website uitkomen dan is dit voor Google een duidelijk signaal: je bent slecht. Hierdoor zak je in de organische zoekresultaten weg.

Duplicate content

Ik heb ChatGPT gedurende enkele weken zeer intensief gebruikt. Ik wilde weten of de tool in staat is om blogs over verschillende onderwerpen te schrijven. Wat opvalt is dat na verloop van tijd dezelfde blogs uit de chatbot rollen.

Als voorbeeld: in de tweede week van januari gaf ik ChatGPT de opdracht om een blog te schrijven over ‘wanneer inschrijven bij de KvK’. Daar kwam een redelijk goede blog uit die ik wel nog aan moest passen. In de eerste week van februari gaf ik ChatGPT opnieuw dezelfde opdracht. Ik was nieuwsgierig of er nu een andere blog uit zou komen.

Dat was dus niet het geval. De tweede blog had eenzelfde opzet als de eerste. Hier en daar stonden zinnen wat anders en heel af en toe stond er ook wat andere informatie in. Wanneer ik kritisch keek zou ik zeggen dat de tweede blog gewoon een herschrijving van de eerste was. De inhoud uit de eerste blog was namelijk in de tweede herkenbaar.

Zou ik deze tweede blog publiceren dan zou Google zien dat er twee nagenoeg dezelfde blogs op het internet verschijnen. Met als resultaat dat een van die twee blogs niet geïndexeerd wordt. Waarschijnlijk de tweede blog.

Omdat duizenden mensen blogs hebben laten schrijven via ChatGPT is de kans groot dat jouw onderwerp niet meer uniek is. Ga je zoiets publiceren dan moet je niet verwachten dat je hier hoog mee in Google scoort. Het kan zelfs nadelig voor je website uitpakken.

Je hebt geen auteursrecht

Het auteursrecht ligt bij de maker van een uniek werk, zoals een foto, video, podcast, illustratie of een tekst. Wanneer je zelf blogs schrijft kan ben je de auteursrechthebbende. Software kan geen auteursrecht hebben. Dit betekent dat de blogs, geschreven door ChatGPT, niet van het bedrijf achter ChatGPT zijn. Dat is in ieder geval goed nieuws.

Het slechte nieuws is dat jij die blogs ook niet geschreven hebt. Dus ligt het auteursrecht net zomin bij jou. In de praktijk komt het erop neer dat iemand de door ChatGPT gegenereerde blogs die op jouw website staat, gewoon over mag nemen. Hier kun je niet tegen in verweer gaan. Je kunt immers niet aantonen dat je de blogs helemaal zelf hebt geschreven.

Je dacht dit te omzeilen door de door ChatGPT gemaakte blogs aan te passen? Nee, de blogs aanpassen betekent niet dat jij ineens het auteursrecht hebt. Het auteursrecht hangt in niemandsland en daar blijft het.

Met ChatGPT blogs schrijven: wel of niet doen?

Wanneer je naar de nadelen kijkt dan is het best wel risicovol om met ChatGPT blogs te schrijven. Toch kan het als hulpmiddel dienen. Kijk maar eens hoe je dit aanpakt.

Ideeën voor blogtitels

Stel dat je een blog over het repareren van een kraan schrijft. Je weet niet welke titel je moet gebruiken. Ik voerde de opdracht in ChatGPT en kreeg het volgende hieruit:

Niet slecht toch? Gebruik de bot dan ook voor het vinden van de beste titels. Of hij ook in staat is om SEO-titels te maken? Nee, die functie ben ik helaas niet tegengekomen. De chatbot weet niet zo goed hoe hij met SEO om moet gaan.

Een zoektermen onderzoek uitvoeren

Verrassend genoeg is ChatGPT in staat om een eenvoudig zoektermenonderzoek uit te voeren. Hierbij vul je een zoekterm in en laat de chatbot zien hoe groot het zoekvolume hierop is en wat de alternatieven of synoniemen zijn.

Het zoektermenonderzoek is niet heel uitgebreid en ook niet voor 100% actueel. Maar het kan je wel helpen bij het vinden van de juiste zoektermen voor je blogs.

Informatie omtrent bepaalde onderwerpen

ChatGPT is behulpzaam bij het vinden van informatie over je favoriete onderwerpen. Wel moet je er rekening mee houden dat de informatie afkomstig is van het internet. Het kan dus ook dat de informatie van een webpagina komt die onzin verkoopt. Of waarvan de informatie verouderd is.

Je bent er zelf verantwoordelijk voor de gegevens, data of informatie die ChatGPT met je deelt, te controleren op juistheid. Bedenk dat het schrijven van blogs mensenwerk blijft. Kunstmatige intelligentie kan dit nooit vervangen, hoe goed het zich ook ontwikkelt.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven