Marketing 5.0: uitleg en praktische tips

Bijgewerkt: 12 augustus 2023

Marketing evolueert door de jaren heen. In dit huidige tijdperk zijn we aangekomen bij marketing 5.0. In deze vijfde evolutie draait het om mensen. Dat had het altijd al moeten doen, maar sinds de onpersoonlijkheid van het internet en AI, zijn mensen belangrijker dan ooit tevoren.

Communicatie, transparantie en verantwoordelijkheid. Dat zijn de drie pijlers van marketing 5.0. Wanneer je dit toepast geef je een positieve wending aan je bedrijf en je omzet.

Hoe marketing door de jaren heen is veranderd

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


In de eerste evolutie van marketing (1.0) ging het alleen om communicatie, gericht op het product. En geloof me, er zijn nog steeds bedrijven of marketeers die dit doen. De tweede evolutie kenmerkt zich door belangstelling voor de consument te tonen.

Marketing 3.0 was mensgericht. Bedoeld om de pijnpunten van consumenten of klanten te herkennen en ze te helpen. Bedrijven begonnen ook met het delen van hun missie en waarden. De meeste marketingtechnieken die je nu tegenkomt, zijn gebaseerd op marketing 3.0.

Sommige bedrijven zijn met marketing 4.0 bezig. Deze evolutie kenmerkt zich door offline en online interacties te combineren, en voor omnichannel kanalen te kiezen. Dit geeft de consument een optimale beleving.

Maar nu is het tijd voor marketing 5.0. Wat dat is, zal ik uitgebreid uitleggen.

Betekenis van marketing 5.0

Het is niet zo dat marketing 3.0 of 4.0 slecht zijn. Alles wat hieronder valt, is nog steeds van toepassing. Maar de vijfde evolutie voegt hier nog iets aan toe. Het gaat om contact maken met mensen, oftewel menselijke interacties.

Nu we allemaal kennis hebben gemaakt met ChatGPT en Google Bard, weten we dat menselijke interacties te vervangen zijn. Iedereen heeft het uitgeprobeerd en het was leuk. Maar het was niet menselijk. Hierdoor gaan we terug verlangen naar de echte menselijke conversaties.

Het gaat natuurlijk niet alleen om dit soort AI-tools. We worden ook overspoeld met online advertenties en commerciële mails. Dit gebeurt zo vaak, dat we hier ongevoelig voor zijn geworden.

In zekere zin staan consumenten of potentiële klanten sceptisch tegenover advertenties en allerlei software die de menselijke interacties overnemen. Eigenlijk hebben marketeers zich door de jaren heen tegengewerkt.

Een nieuwe evolutie

Met marketing 5.0 komt hier verandering in. Het gaat niet langer om het promoten van je merk of aanbod. Nee, je stelt het publiek centraal en bouwt echte klantenrelaties op. Veel mensen geven aan dat hun ervaring vaak belangrijker is dan de aangeboden producten of diensten, of de prijs. Mensen gaan dus voor ervaring. Ze willen als persoon gezien worden, niet alles omzetgenerator voor bedrijven.

In de basis gaat het om personalisatie en het aanbieden van een zeer goede klantervaring. Dit wil niet zeggen dat je moderne technologieën aan de kant moet schuiven. AI, VR en AR kunnen je namelijk helpen om de klantervaring te verbeteren.

Boodschappen die relevant zijn aan behoeften en interesses

Mensen vinden het fijn om persoonlijke hulp te ontvangen. Wanneer je een boodschap naar buiten brengt, moet deze zijn afgestemd op de behoeften en interesses van de doelgroep. Dat was al langer bekend, maar dit is nu belangrijker dan ooit.

Gebruik bijvoorbeeld Augmented Reality om de ervaring van de klant te verbeteren. Laat klanten producten virtueel bekijken en testen, voordat ze een aankoop doen. Of zorg voor interactieve verpakkingen. Zodra de klant een verpakking scant, krijgt deze digitale inhoud zoals video’s of spelletjes op zijn smartphone te zien.

Geloof me, klanten vinden dit leuk. Ze worden betrokken bij je merk, product of dienst.

Tips

  1. Bouw betekenisvolle relaties op door empathie en authenticiteit in je marketinginspanningen te integreren.
  2. Implementeer geavanceerde technologieën zoals AI, machine learning en big data om diepgaande inzichten te verkrijgen en gepersonaliseerde ervaringen te bieden.
  3. Betrek je klanten bij het marketingproces door co-creatie en interactieve samenwerking.

Zet storytelling in

Vertel een verhaal van je merk. Dit is een andere benadering waarmee je de harten van het publiek steelt. Denk bijvoorbeeld aan het ontstaansverhaal van je merk, succesverhalen van klanten of breng de mensen achter het merk tot leven. Verwijs ook eens naar bekende verhalen of mythen, dit zet de boodschap kracht bij.

Integreer humor in je verhalen, hierdoor blijft je publiek betrokken. Of vertel over je visie voor de toekomst en hoe je een positieve verandering teweeg wil brengen.

Succesvolle storytelling creëert een verbinding tussen je merk en het publiek. Dit is ook iets dat binnen marketing 5.0 valt. Vergeet dat niet!

Een meeslepende ervaring

Binnen marketing 4.0 ging het om het verbeteren van de klantervaring. Nu moet het meeslepend en persoonlijk zijn. Het draait om de klant, niet om de ondernemer.

Laat ik wat voorbeelden geven van een meeslepende ervaring (immersive marketing):

  • Virtual reality ervaringen waarbij je de zichtbare wereld in een fantasiewereld omzet.
  • Augmented reality ervaringen waarbij je een extra laag informatie over de huidige wereld aanbrengt.
  • 360° video’s zodat klanten een virtuele rondleiding krijgen.
  • Voice-activated advertising die reageren op luisteraars.
  • iOt-advertising zoals het tonen van advertenties op basis van locatie, of aanbevelingen doen op basis van de producten die een klant koopt.

Marketing 5.0 binnen je bedrijf toepassen

Ben je klaar voor marketing 5.0? Waarschijnlijk niet, maar het is nooit te laat om hiermee te beginnen. Of eigenlijk zou je hier vandaag nog mee moeten starten, en daarom ga ik je helpen.

Wanneer je nog in marketing 3.0 bent blijven hangen, en dat zijn best veel bedrijven, hoef je niet van de ene op de andere dag een grote overstap te maken. De overgang gebeurt geleidelijk aan. Maak je dus geen zorgen over extra tijd of hoge kosten.

Bedenk ook dat oude marketingtechnieken soms heel goed kunnen werken. Wanneer dit voor jou het geval is, zal het zonde zijn om die marketingtechnieken gelijk weg te gooien.

Wel is het belangrijk om je op de toekomst voor te bereiden. Wanneer je nog in oude gewoontes hangt, is de kans groot dat concurrenten jou straks voorbijgaan. Wanneer je te laat bent wordt het steeds moeilijker om de aandacht van het publiek te winnen.

De technologie begrijpen

In deze digitale wereld draait het om technologie. Maar juist al die technologie geeft mensen de behoefte om zich ook echt mens te voelen.

Allereerst moet je begrijpen hoe mensen met de verschillende technologieën omgaan. Kijk bijvoorbeeld hoe ze op je website of je social mediakanalen uitkomen. Er zijn diverse tools die je helpen om dit inzichtelijk te maken. Ontdek vooral welke apparaten en browsers ze gebruiken. Maar ook hoeveel tijd ze op je website doorbrengen, welke pagina’s te bekijken en welke acties uitvoeren.

Via social media krijg je inzicht in de populairste post, maar ook locaties van volgers. Er is ontzettend veel data om te verzamelen, maar het geeft je meer inzicht in de technologie waarin je doelgroep investeert. Want alleen zo begrijp je hoe je ze kunt bereiken.

De focus leggen op automatisering en AI

Je ontkomt er niet aan om je bedrijf of in ieder geval je marketingtechnieken te automatiseren. Het is ook makkelijk om consumentengedrag te voorspellen. Juist hierdoor kun je ontzettend veel geld besparen.

Dit betekent dat je gebruik maakt van verschillende soorten software en kunstmatige intelligentie (AI). Ik weet dat dit een investering is, daarom moet je alleen kijken naar software die ook behulpzaam kan zijn voor je bedrijf.

In 2022 maakt 50% van de bedrijven gebruik van AI. 85% van de marketeers heeft vertrouwen in kunstmatige intelligentie. Dit zijn cijfers om even bij stil te staan. Bedenk dat je stiekem ook al gebruik maakt van AI, want veel online tools zijn hierop gebaseerd. Maar let op wanneer je gebruik maakt van nieuwe tools. De persoonlijke ervaring moet centraal blijven staan.

De agile methode

Het is belangrijk dat jij je snel kunt aanpassen aan marktveranderingen. Ook zal je feedback van klanten ontvangen, hier moet je realtime op kunnen reageren. Maak gebruik van de agile methodiek. Dit staat voor een snelle reactie op veranderingen en een groot aanpassingsvermogen.

73% van de bedrijven gebruiken al de agile methodiek. Wanneer jij dit niet doet behoor je tot de 27% die hopeloos achterloopt. Hartstikke zonde want hiermee laat je veel kansen liggen.

De agile methodiek houdt in dat je individuen verkiest boven procedures, en de werking van software boven documentatie. Je werkt samen met de klant in plaats van onderhandelen. Oftewel: je stelt de klant tevreden, accepteert het om te veranderen en weet overal slim op in te spelen.

De impact die jouw bedrijf op de toekomst van de aarde heeft

Veel bedrijven zeggen dat ze aan duurzaamheid doen. Maar weet je, in de praktijk valt dit vies tegen. Vertel niet alleen over duurzaamheid maar laat ook zien dat jouw bedrijf echt een impact op het milieu en de toekomst heeft. Blijf hier actief aan werken. Zo word je een grote beïnvloeder en trek je de aandacht van het publiek.

Mensen zijn er dol op wanneer je de wereld verbetert. Natuurlijk kun je dit niet alleen doen, maar als bedrijf heb je wel het goede voorbeeld te geven. Zo bouw je vertrouwen bij potentiële- en bestaande klanten op.

Wat er gebeurt wanneer je niks met Marketing 5.0 doet

Misschien denk je dat het allemaal wat overdreven is. Dat je nog genoeg tijd hebt om je straks te verdiepen in de nieuwste vorm van marketing. Maar wanneer je dit niet doet, lopen concurrenten voorop. Ze zullen hun klanten een meer meeslepende en gepersonaliseerde ervaring bieden.

Wanneer klanten merken dat jouw concurrenten een betere verbinding aangaan, raak je jouw huidige klanten kwijt. Daarom adviseer ik om je zo snel mogelijk bezig te houden met de nieuwste marketingevolutie.

Heb je hier nog vragen over? Neem contact op, ik beantwoord je vragen graag.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven