LinkedIn hashtags gebruiken: wat bijna niemand weet

Bijgewerkt: 30 mei 2023

“Bianca, je wordt op LinkedIn afgestraft wanneer je meer dan drie hashtags gebruikt”. Ik moest even glimlachen om dit bericht. Alweer de zoveelste die het advies van LinkedIn verkeerd interpreteert. Word je er echt op afgestraft wanneer je meerdere hashtags gebruikt? Nee! Sterker nog, het zorgt voor een groter bereik. En toch durven de meesten het niet toe te passen.

Dit is wat LinkedIn er zelf over zegt

Problemen om meer verkeer naar je website te krijgen?

Hoi, ik ben Bianca en help websites doorgroeien. Zal dit jouw website zijn?


Waar komt dat verhaal vandaan dat je wordt afgestraft door het algoritme van LinkedIn, bij het gebruik van meer dan drie hashtags? Dit is afkomstig vanuit de gebruikershandleiding van LinkedIn. In deze handleiding staat het volgende:

“Recommend using no more than 3 hashtags per post”

In het Nederlands vertaald: LinkedIn raadt aan om niet meer dan drie hashtags per bericht te gebruiken. Dat is een aanbeveling, geen eis. LinkedIn zegt dit om te voorkomen dat iedereen met hashtags gaat spammen. Dat kan namelijk heel vervelend uitzien.

Word je afgestraft wanneer je meer dan drie LinkedIn hashtags gebruikt?

Al gebruik je 30 hashtags per post, je wordt hier niet op afgestraft. Zolang LinkedIn meerdere hashtags toestaat kun je er ook gewoon gebruik van maken. Bij Instagram bijvoorbeeld, heb je een beperking van 30 hashtags. Maar bij LinkedIn is die beperking er niet.

Het is nog nooit bewezen dat het algoritme van LinkedIn je op het gebruik van veel hashtags afstraft. Wél is duidelijk dat meerdere hashtags het bereik vergroot.

Zo werkt het algoritme van LinkedIn

Elk sociaal mediaplatform heeft zijn eigen algoritme. In de basis werken ze een beetje hetzelfde. Toch zijn er onderlinge verschillen. Neem nu Instagram, het algoritme hiervan werkt op basis van je eigen activiteiten. Terwijl het algoritme van LinkedIn naar activiteiten binnen je netwerk kijkt.

Wanneer iemand in jouw netwerk op een post reageert, dan verschijnt dit in jouw overzicht. Hierdoor krijg je dus berichten te zien van mensen die buiten jouw netwerk vallen. Dit biedt je de mogelijkheid om je netwerk uit te breiden.

Het gaat niet om het eerste uur

Nog een misverstand: denken dat het eerste uur na publicatie van je post, bepalend is voor de populariteit. Nee, de populariteit van je bericht (oftewel de betrokkenheid) hangt helemaal af van de activiteiten van anderen.

Bij LinkedIn draait het om interactie. Hoe meer reacties je krijgt, hoe beter dit voor de betrokkenheid en je populariteit is. Het maakt hierbij niet uit of je binnen het uur na publicatie veel reacties krijgt, of pas na 5 uur.

Voorbeelden uit de praktijk

Laten we eens gaan kijken of veel hashtags op LinkedIn goed of slecht is. Hier volgt een printscreen van een LinkedInpost met 10 hashtags. Zoals je ziet zijn hier 6950 likes, 110 reacties en 878 reposts uit voortgekomen.

Dus jij dacht dat je met 10 hashtags werd afgestraft? Nee dus! Het engagement percentage voor een LinkedIn post zou rond de 2% moeten liggen. Deze persoon zit op een engagement percentage van maar liefst 15%. Uitzonderlijk hoog en te danken aan een groot aantal connecties, én die hashtags. Maar hoe zit het wanneer je minder dan 1000 connecties hebt?

Ik zal wat van mijn eigen berichten erbij nemen, want dat was de aanleiding van iemand om te denken dat veel hashtags op LinkedIn slecht zijn.

Bovenstaande post heb ik voorzien van 8 hashtags en heeft een engagement van 2,93%. Ook dit is bovengemiddeld. Bij onderstaande post ga ik helemaal los en gebruik ik maar liefst 18 hashtags. Dit bericht heeft een engagement percentage van 3,5%.

Mijn betrokkenheid is lager, hoe kan dat?

Bij sommigen zie je een hele lage betrokkenheid. Dit is vrij normaal wanneer je netwerk nog niet zo groot is. Heb je bijvoorbeeld een connectie met 30 personen, dan kun je niet verwachten dat de betrokkenheid boven de 1% uitkomt. Het gemiddelde engagement percentage geldt dan ook voor accounts met 1000 of meer connecties.

Normaal gesproken wordt de betrokkenheid lager naarmate je meer connecties krijgt. Zo werkt het op veel sociale media platforms. Maar op LinkedIn kan dit juist de hele andere kant opslaan. Je ziet dan dat de betrokkenheid omhoogschiet en, zoals ik hierboven al liet zien, zelfs op 15% uit kan komen.

Niet elke post op LinkedIn doet het goed

Je kunt niet altijd viraal gaan. Ruim 80% van je berichten zal een gemiddelde betrokkenheid hebben. Ongeveer 12% doet het uitermate slecht en 8% van je posts zal een betrokkenheid hebben die boven het gemiddelde ligt.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Zo zijn er mensen die altijd een engagement percentage van meer dan 2% halen, ongeacht wat ze publiceren. En er zijn ook mensen die altijd rond de 1% blijven hangen.

Waar dat aan ligt? Aan hetgeen je post. Wanneer je post geen reacties uitlokt, dan blijft de betrokkenheid laag.

Een andere factor die meespeelt is je naamsbekendheid. Wanneer je vorige maand je bedrijf bent gestart en drie weken op LinkedIn zit, kun je natuurlijk niet verwachten dat je berichten viraal gaan. Het vraagt enige tijd voordat je bij het publiek onder de aandacht komt.

Elke gepubliceerde post doet het beter dan een ongepubliceerde post

Wanneer je posts weinig betrokkenheid opleveren, kan dit tot frustraties leiden. Dan nog is het goed om te weten dat een publiceerde post het altijd beter doet dan een ongepubliceerde post.

Je hoeft het ook niet altijd voor de likes of reacties te doen. Vaak is het al goed genoeg dat anderen je post voorbij zien komen. Bedenk dat potentiële klanten minimaal drie keer met je bedrijf in aanraking moeten komen, voordat ze überhaupt iets bij je willen kopen. Dit betekent dat ze je (bedrijfs)naam drie keer of vaker online of offline voorbij moeten zien komen.

LinkedIn en andere social media platforms zijn ideaal voor het neerzetten van je merkidentiteit. Hiermee laat je een algemene indruk bij de consument of de potentiële klant achter.

Leren & ondersteuning

Wil je meer leren over het gebruik van hashtags op LinkedIn en andere social mediaplatforms? Volg de cursus Online Zichtbaarheid (voor beginners) of de training Social Media Content.


Voor ondersteuning bij je online zichtbaarheid, zoals het creëren van social media posts of het maken van een contentkalender, vraag je de tarievenkaart aan.


Bianca schreef meer dan 50.000 artikelen voor het internet. "SEO is mijn missie, ik help anderen om hoger in Google te komen". Met zoveel geschreven onderwerpen, SEO- en marketingkennis is ze het startpunt voor elke (nieuwe) website. Een opdracht plaatsen of meer weten over de voordelige tarieven? Vraag vandaag nog de tarievenkaart aan.

Schuiven naar boven